Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@20:53:19 GMT

انتشار آلبومی مذهبی که از گریه آسمان می‌گوید

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۷۴۵۶

انتشار آلبومی مذهبی که از گریه آسمان می‌گوید

آلبوم موسیقی «آن روز آسمان گریست» به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «آن روز آسمان گریست» امروز یکشنبه چهارم مهرماه با حضور تعدادی از هنرمندان اثر برگزار شد. این آلبوم به همت مدیریت امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما به مناسبت اربعین حسینی تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم عنوان کرد: در مدت ۱۸ ماه حدود ۶۰ اثر شامل پوئم‌سمفونی، سمفونی، آلبوم و تک‌آهنگ تولید شد. اگر یک مظروف خوب برای ظرف هنر داشته باشیم، می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم. ظرف‌های دیگری هم برای ارائه محتوا وجود دارد، ولی هنر ارتباط قوی‌تری با مخاطب دارد و توده‌های مردم همواره ارتباط خود را با هنر حفظ کرده‌اند. موسیقی مذهبی ما پیوند دیرینه‌ای با ردیف‌های آوازی دارد و مثلاً در تعزیه‌خوانی این موضوع به شدت پررنگ است. محتوای آلبوم نیز بسیار غنی است و بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد که حتی اگر امروز هم شنیده نشود، در آینده قدر آن فهمیده خواهد شد.

در ادامه امیرحسین سمیعی، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: خوانندگان بسیار خوبی در این آلبوم حضور داشتند و اشعار آن را شاعران جوان و بااستعداد سروده‌اند. البته از ترکیب‌بند مشهور محتشم نیز در آلبوم استفاده شده است. ما به فرمی رسیدیم که نیاز داشتیم همزمان از شاخصه‌های موسیقی ایرانی و موسیقی جهان استفاده کنیم. قطعاً آواز به تنهایی جذابیت خودش را دارد، اما با همراهی موسیقی ارکسترال ابعاد تازه‌ای می‌یابد.

وی ادامه داد: عملاً نمی‌توانیم در آواز ایرانی بافت هارمونیک موسیقی غرب را اجرا کنیم، اما آقای سالاروند آهنگساز اثر با شناخت خوبی که دارد، توانست پیش و پس آواز، بافت‌های هارمونیک را اجرا کند. برای این کار از آکاپلا هم استفاده شد و آهنگساز هارمونی‌ها را خیلی ساختارمند استفاده کرد. ایشان تمام تکنیک‌ها را در خدمت بهتر شنیده شدن موسیقی برای مخاطب عام به خدمت گرفت.

سمیعی گفت: ما بر آن بودیم در حوزه موسیقی آیینی آثار الگو ارائه کنیم. مسیری که سال گذشته با آلبوم «مرثیه ناتمام» آغاز شد و امسال با «نواحی اشک» و «آن روز آسمان گریست» ادامه پیدا کرد. در آلبوم، آوازها بسیار حرفه‌ای طراحی شده و در مواقعی با حجمی از تکنیک و در مواقعی با حجمی از احساس مواجه هستیم. طبیعتاً احساسات خوانندگان اثر با هم متفاوت است و این جذابیت کار را بیشتر می‌کند.

محمد سالاروند آهنگساز آلبوم نیز عنوان کرد: در این آلبوم با سه خواننده مواجه بودیم که برای کارشان در زمینه‌های تلفیق شعر، نواها و تحریرها طراحی کردند. چیزی که در موسیقی آیینی ما کمتر دیده می‌شود. تلاشمان این بود که در یک زمان کم برای نسل جدید آثاری تولید کنیم که نشانه‌هایی از نسل خودشان در این کارها ببینند. این نسل با ما متفاوت هستند و وظیفه داریم کارمان را در شکلی عرضه کنیم که آنها با آن ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: این کار کاملاً دلی ساخته شد، چرا که به نام حضرت امام حسین(ع) بود و همه عوامل با تمام وجودشان پای کار آمدند. این آلبوم جزو معدود مواردی است که موسیقی دستگاهی مستقیماً وارد موسیقی آیینی می‌شود. در موارد دیگر مانند تعزیه، قواعد موسیقی دستگاهی به طور کامل رعایت نمی‌شود.

بسنده کردن به آثار خوب گذشته خطرناک است

امین اکبری یکی از شاعران آلبوم در این نشست تصریح کرد: موسیقی مرهون آیین‌هاست و موسیقی را در طول سالیان از آیین‌هایمان گرفته‌ایم و موسیقی از دیرباز صدای آیین‌های ما بوده است. مشکلی که من در موسیقی و شعر آیینی می‌بینم، بسنده کردن به آثار خوب گذشته است. در شعر به آثار محتشم کاشانی و عمان سامانی بسنده می‌کنیم و این بسنده کردن یک خطر است که باعث می‌شود هر چه می‌گذرد دستمان خالی بماند.

وی ادامه داد: با این دلیل که شعرمان به شعر محتشم نمی‌رسد، نباید از سرودن شعرهای تازه خودداری کنیم. در موسیقی هم این اتفاق افتاده و مثلاً بسیاری از خوانندگان موسیقی سنتی به بازخوانی روی آورده‌اند.

اکبری با بیان اینکه یک آلبوم موسیقی از سه جزء کلام، آوا و موسیقی تشکیل شده است، افزود: برای موفقیت یک اثر، هر سه این اجزا باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد. در این آلبوم این اتفاق افتاده و من از اشعار همکارانم در این آلبوم لذت فراوانی بردم. کارنامه موسیقی سنتی را هم که نگاه کنید، می‌بینید که وقتی یک مثلث قوی مانند شجریان، ابتهاج و لطفی شکل می‌گیرد، نتایج درخشان حاصل می‌شود.

در پایان این نشست، آلبوم «آن روز آسمان گریست» رونمایی شد. این آلبوم در هشت قطعه تولید شده و محمد سالاروند آهنگساز، صادق شیخ‌زاده، سید محسن حسینی و مهدی محمدی خوانندگان و محتشم کاشانی، سید محمدمهدی شفیعی، سعید تاج محمدی، رضا نوری، غزاله شریفیان، سید وحید سمنانی، رضا یزدانی و امین اکبری شاعران اثر
هستند.
آلبوم «آن روز آسمان گریست» در سایت بیپ‌تونز قرار می‌گیرد و به صورت رایگان قابل دریافت است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اربعين حسيني آن روز آسمان گریست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!

گردهم‌آیی بزرگ شیعیان ترکیه با حضور نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد و حاضران در این برنامه ها بر جلوگیری از تفرقه و درگیری های مذهبی تاکید کردند.
به گزارش «مبلغ»، به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، در سفر فرهنگی و معنوی به ترکیه، علاوه بر حضور اجتماع حمایت از فلسطین، با شخصیت ها و گره ها و مجامع  مختلف شیعی، سنی و مسیحی ترکیه دیدار کرد. این سفر به منظور تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب و دیدار با جامعه ی شیعیان ترکیه صورت گرفته است.

سخنان حجت الاسلام رحمانی، رئیس آل البیت ترکیه در این گردهم‌آیی 

آیه سوم سوره مبارکه آل عمران به ما می آموزد، که باید قلب های ما با یکدیگر پیوند داشته و الفت داشته باشد. این کافی نیست که صرفا کنار هم بنشینیم، باید قلب های ما یکی باشد و در قلوب ما وحدت واقعی شکل گرفته باشد. اگر این گونه نباشیم، در حقیقت  خود را در آتش افکنده ایم  و آن آتش  از جمله همان فتنه ی شکاف و درگیری مذهبی است که مخالفان مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام،  بین مسلمانان می اندازند. از آثار همین شکاف ها و دوگانگی ها است که شاهد هستیم، در حالی که در غزه ده ها هزار زن و کودک و انسان های بیگناه کشته شده اند، هنوزجوامع مسلمانان نتوانسته اند اقدام مهمی در حمایت از مظلومان غزه به انجام برسانند. اگر وحدت داشته باشیم، وضعیت مسلمانان به گونه ای دیگر خواهد بود. مراجع بزرگوار ما، خود محور وحدت بوده و همواره بر انسجام صفوف مسلمین تاکید داشته اند و عملا در این راه مبارزه کرده اند. به یاد داریم که حضرت آیت الله سیستانی فرمودند «اهل سنت  نه تنها برادران ما، بلکه جان ما هستند». باور داریم که این صفوف منسجم ذیل عنایت امام زمان (عج) است. این وحدت به برکت حضرت آیت الله سیستانی است. از این روی ما از استانبول به ایشان سلام می فرستیم که هم پدر ما و هم مرجع ما و هم پناهگاه مسلمانان است. ایشان نورچشم ما و روشن کننده مسیر ماست. همین گونه سلام می فرستم به رهبر انقلاب اسلامی که وجود ایشان نعمت است و چون کوه در برابر دشمنان اسلام ایستاده اند.

سخنان حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی:

ماهیت معتدل، معنوی و امید بخش مکتب  و دو ثقل قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام، تکیه گاهی روشن برای همه ما ماست و راه روشنی پیش روی انسان های حقیقت طلب قرار می دهد. اگر این روزها با دین گریزی در برخی حوامع مواجه هستیم، نتیجه ی کم کاری ها یا بی عملی ها و اشکالات برخی رهبران و موسسات جوامع دینی از یک سو، و خصومت و طرح های بیگانگان از سوی دیگر است. اگر ما رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل کنیم و سرمایه هایمان را در جهت صحیح به کار بندیم و دین پیامبر (ٌص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام را همانگونه که در قٰرآن و سنت آمده است و به شیوه ی عقلانی و رحمانی و به دور از افراط و تفریط، پیش بگیریم و معرفی کنیم و در این مسیر جدیت و خلاقیت و اخلاص به خرج دهیم، بی تردید جوانان ما جز مکتب اهل بیت علیهم السلام، انتخاب دیگری نخواهند داشت. من در این سفر ظرفیت ها و توانمندی ها و اهتمام و اخلاصی دیدم که آینده را بسیار روشن و امید بخش نشان می دهد.  ان شاء الله جامعه ی شیعیان ترکیه روز به روز نقشی کلیدی تر در این کشور یافته و با مشارکت موثر و سازنده در فرآیندهای فکری و فرهنگی و علمی، منزلتی روزافزون خواهد یافت.

دیگر برنامه های سفر 

در این مراسم، سر کنسول ایران و عراق و آقایان شیخ قدیر آکاراس (مدیرموسسه کوثر) و شیخ علی اکبر یورت سون رییس مجمع علمای آل البیت هم سخنرانی کردند. یادآور می شود سفر فرهنگی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به ترکیه از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه آغاز شد. دیداربا رهبران اهل تسنن، علویان و مسیحیان ارتدوکس استانبول و دیدار از کتابخانه ی بزرگ  سلیمانیه و اهداء یک جلد از مصحف مشهد رضوی به این کتابخانه، دیدار با موسسه ی کوثر و جامعه المصطفی،  از جمله برنامه های فشرده ی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در استانبول بوده است. برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903201

دیگر خبرها

  • (عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • کارشناس مذهبی تلویزیون: دانشجویان معترض امریکا پیروان امام صادق هستند | فیلم
  • مارکو رویس گل زد و تا مرز گریه رفت
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • ابری آسمان و گریه بی‌امان، مشهدالرضا در سوگ صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • روضه| آزار و اذیت‌هایی که بر امام صادق(ع) روا داشتند+صوت