Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالانه ۱۲۵ هزار تن ماهی سردآبی در کشور تولید می شود و به این ترتیب در جایگاه سوم و بعد از شیلی و ترکیه قرار گرفته ایم، آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با صادراتی به ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلار انواع ماهی و محصولات شیلاتی در جایگاه نخست و قبل از کشور چین قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، در حال حاضر ماهی بیشترین تقاضا را از سوی مصرف کنندگان دارد و همچنین مسیرهای بی شماری  از جمله منجمد، کنسرو شده و دودی برای مصرف وجود دارد.

بر اساس آمارهای جهانی حجم تولید جهانی ماهی در سال های اخیر  به ۱۷۷.۸ میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر آمارهای جهانی بیانگر این است که در سال ۲۰۱۷، بازارهای جهانی غذاهای دریایی ۱۲۵.۲ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ به ۱۵۵.۳۲ میلیارد دلار رشد کند!

ماهی قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که به دو صورت وحشی و پرورشی تولید می شودو با این وجود صنعت پرورش قزل آلا  در ۴۰ سال گذشته، به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. در حقیقت امروز حدود ۶۰ درصد از ماهی قزل آلا تولید شده در جهان پرورشی است.

هم اکنون در ایران  سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن ماهی سرد آبی تولید می شود  که حدود ۸ هزار تن آن  صادرو مابقی نیز در داخل مصرف می شود.این میزان تولید ‌ایران را در جایگاه سومی تولید ماهیان سرد آبی جهان قرارداده است. در ایران فقط ماهی قزل آلا و قزل سالمون پرورش داده می شود و در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان و رقبای ما در جهان شیلی و ترکیه هستند.

ماهی قزل آلا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین B۳  D، روی، ید، کلسترول و اسیدهای چرب امگا ۳ است. , مصرف منظم آن باعث آرامش التهاب، کاهش فشار خون، به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد سلول های شریان ها می شود.   لذا با بالا رفتن آگاهی مصرف کنندگان انتظار می رود، رشد بازار این ماهی در سال های آینده رقم بخورد به طوری که پیش بینی شده است که بازار جهانی ماهی قزل آلا رشد متوسطی را طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۵ نشان دهد.

درچنین شرایطی  مزرعه پرورش ماهی مهندس جلیل سبحانی با دارا بودن زیرساخت های مناسب درزمینه تولید انواع ماهی و میگو، تامین بچه ماهی ، اصلاح نژاد ، حمل و انتقال ماهی، تامین  تجهیزات تولید و پرورش ماهی  و تولید ماهی ارگانیک ، فعالیت خود را بزودی آغاز خواهدکرد.

مزرعه پرورش ماهی جلیل سبحانی پس از تجربه موفق درراه اندازی دریاچه های آب شیرین پرورش ماهی در خارج از کشور از جمله عراق و امارات  و همچنین طرح های نوین  پرورش ماهی در قفس هم اکنون درحال راه اندازی یکی از بزرگترین  مراکز پرورش ماهی قزل آلا در شمال کشور درزمینی به مساحت 100 هزار مربع به دو شیوه پرورش در استخر و قفس است . 

مزرعه پرورش ماهی مهندس جلیل سبحانی علاوه بر پرورش ماهی، در زمینه تولید کنسرو تن ماهی قزل آلا، تولید ماهی دودی و پرورش گونه های جدید قزل آلا در ایران با هدف توسعه بازارهای صادراتی  طرح های بزرگی در دستور کار دارد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ماهی قزل آلا پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ رضا قلی زاده با اشاره به برداشت ماهی گرمابی از آبان و آذرماه گفت: ۲۰ نفر در استخر‌های پرورش ماهی شهرستان اشتغال دارند که امسال با توسعه مزارع پرورش ماهی ۲۰ نفر دیگر به این آمار اضافه خواهند شد.
وی در ادامه ماهی گرمابی شامل کپور. آمور ، فیتوفاک وبیکهت عنوان کرد و گفت: بیشترین تولید ماهی در این شهرستان قزل‌آلا است که برای فروش به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان همچنین با اشاره به تولید۵۰۰ تن ماهی گرمابی و سردابی در سال گذشته گفت: با هدف حمایت از پرورش دهندگان پارسال پنج میلیارد تومان تسهیلات توسعه استخر‌های پرورش ماهی، تامین نهاده و خوراک ماهی به پنج نفر از متقاضیان پرداخت شد.
سرانه مصرف ماهی در خراسان شمالی کمتر از ۷ کیلوگرم  است.

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان