Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@14:10:51 GMT

با علت‌های شایع وزوز گوش آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۸۹۱۷

با علت‌های شایع وزوز گوش آشنا شوید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احتمالا شما قبلا هم به طور تصادفی وزوزهای کوتاه‌مدتی را تجربه کرده‌اید، مثلا صدای زنگ در گوش بعد از کنسرت یا یک نویز ثابت در سرتان وقتی که در اتاقی ساکت نشسته بودید. وزوز گوش را خیلی از افراد تجربه می‌کنند که در بیشتر موارد از بین نمی‌رود و در عده‌ای نیز تبدیل به علامت‌هایی آزاردهنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزوز گوش به عنوان یک پدیده‌ی شنیداری، طیف‌هایی دارد. این پدیده می‌تواند صدایی شبیه جیرجیرک، صدای زنگ، زوزه یا شیهه، زمزمه‌هایی ملایم و حتی وزوزهایی با شدت‌های همزمان کم و زیاد باشد. همچنین ممکن است صدای غرش، غژغژ، هیس کشیدن، سوت و یا تلق تلق در یک گوش یا هر دو گوش و یا در وسط سرتان بشنوید.

هرچند وزوز گوش یک بیماری نیست اما می‌تواند به عنوان علامتی از عوارض و بیماری‌های دیگر مطرح شود. در واقع، تقریبا 200 اختلال گوناگون می‌توانند سر و صداهای آزاردهنده در سرتان ایجاد کنند. به همین دلیل و اینکه وزوز گوش می‌تواند کیفیت زندگی‌تان را پایین بیاورد، لازم است آن را بررسی کنید. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا با علت‌های شایع وزوز گوش آشنا شوید:

محیطتان پُر سروصداست

اگر مدام سرتان سوت می‌کشد یا صدای وزوز می‌شنوید، باید بدانید که قرار گرفتن در معرض سروصدا می‌تواند ریشه‌ی وزوز گوشتان باشد. این اتفاقی است که اغلب برای کارگران کارخانه، کارگران ساختمانی یا افرادی که مدام در جاده‌ها هستند و یا کلا کسانی که در محیط‌های پُر از نویز کار می‌کنند رخ می‌دهد.

در گوش داخلی شما هزاران سلول مویی وجود دارد که بر اساس نوع صدایی که مسئول پاسخگویی به آن هستند چیده شده‌اند و آن‌هایی که صداهای زیرتر مثلا صدای فلوت را دریافت می‌کنند در پایه‌ی حلزون گوش شما قرار دارند. به همین دلیل، همه‌ی انرژی‌های صوتی از زیرترین گرفته تا بم‌ترین، از این سلول‌های مویی عبور می‌کنند و همین باعث می‌شود به مرور زمان بیشتر فرسوده شوند. نتیجه اینکه: صدای وزوز در گوشتان می‌شنوید و شنوایی‌تان ضعیف می‌شود.

متاسفانه برای بیشتر افراد، دارو و درمانی وجود ندارد که این صدای وزوز را از بین ببرد و تاکنون راه حلی که صد در صد موثر باشد ارائه نشده است. اما شما می‌توانید با کمک پزشک‌، مشاوره و صدادرمانی (که کمک می‌کند مغزتان با دیگر صداها حواسش پرت شده و شما کمتر به وزوز گوش‌تان توجه کنید) یاد بگیرید چگونه با این صدا در گوشتان کنار بیایید.

سر یا گردنتان آسیبی دیده است

آسیب سر و گردن در اثر تصادف اتومبیل، زمین خوردن یا هر ضربه دیگری می‌تواند عامل صدای وزوز گوشتان باشد. در این مورد، آسیب به گوش داخلی، عصب شنوایی و یا بخش‌هایی از مغز در اثر ضربه می‌تواند باعث صدای آزاردهنده در سرتان باشد. خصوصا افرادی که در معرض امواج انفجاری بمب قرار می‌گیرند به دلیل آسیب تروماتیک مغز (TBI) دچار وزوز گوش می‌شوند.
متاسفانه وزوز گوش ناشی از آسیب اغلب بلندتر و آزاردهنده‌تر است و نویزهایی که شنیده می‌شوند فرکانس‌های متفاوت‌تری دارند. در این مورد هم تنها راه‌حل، یاد گرفتن روش‌هایی برای بهتر کنار آمدن با این پدیده است.

چطور گوش زنگ می‌زند؟

گوش‌هایتان گرفته‌اند

گرفتگی‌های گوش مثلا در اثر جمع شدن جرم یا در موارد بسیار نادر، یک تومور می‌تواند عامل صدای وزوز باشد. زیرا به عصب‌هایی که در کانال گوش قرار دارند فشار وارد می‌شود. همچنین ممکن است تجمع جرم در گوش‌هایتان باعث شده باشد که صداهای بیرون را خوب نشنوید و در نتیجه احساس کنید صدای زنگ در گوشتان می‌شنوید. خوشبختانه اغلب به محض اینکه منبع فشار برطرف شود و گوش‌هایتان آزاد شوند و تمام صداها را دریافت کنند، وزوز گوشتان نیز از بین خواهد رفت.

سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارید

یک علت بالقوه دیگر برای وزوز گوش، گرفتگی در اثر سرماخوردگی، آنفلوانزا و یا عفونت سینوس است. فشار در گوش میانی و در راه‌های هوایی بینی می‌تواند باعث تحریک عصب‌ها شده و در نتیجه احساس وزوز و صدای زنگ در گوش‌ها ایجاد کند.

در این مورد، راه‌حل واضح است: از فشار وارد بر سینوس‌ها و بینی‌تان کم کنید. برای بررسی وضعیت گوش‌هایتان به پزشک مراجعه نمایید.

می‌تواند از عوارض جانبی دارویتان باشد

تعدادی از داروهای اتوتوکسیک می‌توانند با اختلال در تعادل مواد شیمیایی گوش داخلی و یا از بین بردن سلول‌های مویی مسئول شنوایی، به ساختار گوش آسیب بزنند. در نتیجه ممکن است این داروها به عنوان یک عارضه‌ی جانبی عامل صدای وزوز گوشتان باشند و شنوایی‌تان را نیز ضعیف کنند (اغلب در هر دو گوش). سرگیجه و مشکلات تعادلی نیز ممکن است بروز کنند.

بعضی از داروهای متداول شامل سیس‌پلاتین (نوعی شیمی‌درمانی)، آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید (داروهای تزریقی برای عفونت‌های شدید) و دیورتیک‌های لوپ (که اغلب برای بیماران دچار نارسایی قلبی به کار می‌روند) می‌شوند. اگر نگران این هستید دارویی که مصرف می‌کنید عامل وزوز گوشتان است با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت امکان دارویتان را تغییر دهد.

آرواره‌تان دردناک شده

وقتی می‌جوید یا حرف می‌زنید، صدای زنگ در گوشتان می‌شنوید، در صورت‌ و آرواره‌تان درد احساس می‌کنید و فک‌تان ترق ترق می‌کند؟ آسیب به عضلات، تاندون‌ها یا غضروف مفصل فکی گیجگاهی در جایی که فک پایین‌تان در جلوی گوش‌ها به جمجمه وصل می‌شود می‌تواند وزوز گوش ایجاد نماید.

وقتی متوجه می‌شوید در گوشتان صداهایی می‌شنوید احتمالا به فکر مشکلات فکی نمی‌افتید اما خوب است بدانید عصب‌های موجود در صورت شما که مسئول گاز زدن و جویدن هستند در واقع به ساختارهای گوشتان مرتبط اند. در نتیجه شاید مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی در نهایت به مراجعه به دندانپزشک یا متخصص سر و گردن منتهی شود. در خیلی از موارد، رفع مشکلات مربوط به مفصل فکی گیجگاهی می‌تواند مشکل وزوز گوش‌تان را حل کند.

سطح قند خونتان کنترل شده نیست

وقتی دیابت دارید، بدنتان انسولین کافی تولید نمی‌کند یا از آن برای انتقال گلوکز به سلول‌ها به درستی استفاده نمی‌نماید. این مسئله باعث می‌شود در معرض ابتلا به وزوز گوش یا کاهش شنوایی قرار بگیرید، زیرا گوش داخلی شما نیاز به تامین یکنواختی از اکسیژن و گلوکز دارد که در فرد دچار دیابت به خوبی صورت نمی گیرد. در این وضعیت، وزوز گوش به عنوان سیستم هشدار بدن شماست تا آگاه شوید که گلوکز در بدن شما خوب پردازش نمی‌شود. در مورد وزوز گوش مرتبط با دیابت، لازم است علائم دیابت تحت کنترل گرفته شود.

دارید پیر می‌شوید

اغلب، کسی که حتما باید صدای تلویزیون را خیلی بلند کند تا بشنود دچار وزوز گوش نیز هست. متاسفانه وزوز گوش یکی از بسیار پیامدهای بالا رفتن سن است که ممکن است در دهه چهل زندگی نیز ظاهر شود.

در خیلی از موارد، وزوز گوش با فرکانس بالا و کاهش شنوایی با آسیب ناشی از زیاد در معرض صدای بلند قرار گرفتن ارتباط دارند که می‌توانند ناگهانی یا به مرور زمان رخ بدهند. درمان این موارد شامل یاد گرفتن روش‌هایی برای کنار آمدن با صداهای آزاردهنده در گوش می‌شود و درمان دیگری برای آن وجود ندارد. گاهی سمعک می‌تواند به بهتر شدن شنوایی کمک کرده و حواستان را از صدای وزوز پرت کند.

ممکن است دچار اختلالی در گوش داخلی باشید

شنیدن صدای مزاحم یا غژغژ در گوش به تنهایی خودش آزاردهنده است، چه برسد به اینکه گاهی دچار سرگیجه و احساس پُری در گوش (مثل اینکه آب در آن رفته باشد) هم بشوید و حق هم دارید که نگران شوید. در این مورد ممکن است دچار بیماری منیِر باشید؛ اختلالی که سبب کاهش شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه می‌شود.

بیماری منیِر در اثر عدم تعادل مایعات در گوش داخلی ایجاد می‌شود. این بیماری هرچند مزمن است اما تغییرات غذایی مانند مصرف کمتر نمک و کافئین و الکل، مصرف دارو، استفاده از سمعک و دیگر درمان‌ها می‌توانند به کنترل علائم کمک نمایند.

کد خبر 628715 برچسب‌ها گوش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گوش صدای زنگ در گوش گوش هایتان صدای وزوز گوش داخلی وزوز گوش گوش ها ی وزوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۸۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ظهر پنج شنبه در دیدار با کارگران هرمزگانی ضمن تبیین نگاه دقیق دین مبین اسلام به موضوع کار و کارگر اظهار داشت: نفس کار و تولید در دین اسلام از ارزش والایی برخوردار است و بیکاری، کم‌کاری و سستی در این الهی مذمت شده است.

وی با اشاره به خطرات کم رنگ شدن فرهنگ کار و تلاش در جامعه افزود: کنار گذاشته شدن کار و تلاش در جامعه آهنگ توسعه و پیشرفت را از بین می‌برد و منجر خواهد شد که با گسترش فقر در جامعه زندگی‌های عزتمندانه نیز از بین بروند.

محسنی اژه‌ای، کار، تولید و تولید ثروت را عوامل اصلی توسعه، عزت و استقلال کشور معرفی و بیان کرد: دوری گزینی از کار و تلاش می‌تواند استقلال سیاسی جامعه و حتی فرهنگ و اعتقادات مردم را خدشه دار کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها به موضوعات اقتصادی عنوان‌کرد: اگر بخواهیم شعار امسال را که جهش تولید با مشارکت مردم است را محقق کنیم یکی از نیروهای فعال و تأثیر گذار برای تحقق این مهم جامعه بزرگ کارگری است.

وی با بیان اینکه کارگران و خانواده‌هایشان درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: کارگران سهم بزرگی در تحقق شعار سال دارند و باید به جایگاه این قشر در جامعه بیش از پیش توجه شود چرا که کارگر هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ توصیه‌های رسیده از سوی بزرگان دین در جایگاه رفیعی قرار دارند.

ضرورت تضمین امنیت شغلی کارگران

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، عنوان‌کرد: باید برای کارگران شرایط ارتقای شغلی نیز دیده شود و همه کارگران بیمه شده و از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند و امنیت شغلی برای کارگران تضمین شود.

وی تصریح کرد: سوالات مهمی در خصوص حقوق کارگران وجود دارد؛ از جمله آنکه آیا بستری برای ارتقای شغلی، علمی و حرفه‌ای کارگران ساده فراهم آمده است؟ آیا چنانچه برای یک کارگر در نخستین سال‌های کار، مشکلی جسمی ایجاد شود، آیا تدابیر حمایتی برای او اتخاذ می‌شود؟ باید چه رابطه‌ای میان کارگر و کارفرما باشد که امنیت شغلی کارگر تأمین شود؟ چنانچه بنگاهی تولیدی، تعطیل شد، آیا اقدامات حمایتی از کارگران آن بنگاه به عمل می‌آید؟

رئیس عدلیه تاکید کرد: حکومت به معنای عام کلمه وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد؛ از جمله آنکه باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند؛ باید کارگران بدانند که کمیته‌ها و کمیسیون‌های مخصوصی در اداره‌های کار، ویژه کارگران وجود دارد و یکی از اعضای این کمیسیون‌ها، نماینده قوه قضائیه است؛ باید کارگران بدانند که مرجع تجدید نظر پیرامون برخی تصمیمات کمیسیون‌های کارگری، دیوان عدالت اداری است که زیر نظر قوه قضائیه است.

رئیس دستگاه قضا، با تاکید بر لزوم شناسایی عوامل مؤثر در امنیت شغلی کارگران گفت: قانون برای رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرمایان مرجعی را پیش‌بینی کرده است که یکی از اعضای آن کمیسیون نیز جزو قضات قوه قضائیه است اما کارکرد این کمیسیون به درستی برای مردم تبیین نشده است و این وظیفه حاکمیت است که این کمیسیون و نحوه فعالیت آن را به اطلاع مردم برساند.

وی، مسکن را یکی از مهم‌ترین موضوعات اصلی و پر هزینه در سبد خانوار دانست و اظهار کرد: امروز با حقوق کارگری و حتی حقوق قضائی امکان تهیه مسکن وجود ندارد و وظیفه اصلی حکومت این است که راه‌های صاحب مسکن شدن برای مردم را باز کند تا مردم بتوانند به مسکن متعارف که در قانون اساسی نیز پیش بینی شده است دست پیدا کنند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: لازم است مشکلاتی که در استان هرمزگان مربوط به قوه قضائیه می‌شود احصا شده و تحویل رئیس کل دادگستری استان شود.

وی خاطرنشان‌کرد: مشکلات احصا شده توسط رئیس کل دادگستری استان پیگیری و حل خواهد شد و چنانچه از اختیارات وی خارج بود با تفویض اختیارات یا به صورت پیگیری شخصی دنبال خواهد شد.

کد خبر 6095145

دیگر خبرها

  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • سردار آزمون رخ به رخ غول آشنا
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • سپاه و بسیج با آثار شهید مطهری آشنا شوند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • با خانواده توماج صالحی آشنا شوید+عکس‌وفیلم