Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آمریکایی نوشت، به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد یک مخبر اف‌بی‌آی به همراه یکی از گروه‌های عامل حوادث ششم ژانویه وارد کنگره آمریکا شده و از آنجا با تلفن همراه گزارش ارسال می‌کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد یک مخبر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در میان حمله‌کنندگان به کنگره آمریکا حضور داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به نام این مأمور اف‌بی‌آی اشاره‌ای نمی‌شود اما نیویورک تایمز می‌نویسد، این فرد توانسته بود با اعضای گروه راست‌گرای افراطی «پسران مغرور» که از عاملان حوادث ششم ژانویه بودن، ارتباط  برقرار کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد این مخبر اف‌بی‌آی، ساعت ده صبح ششم ژانویه با دیگر اعضای گروه پسران مغرور در مقابل بنای یادبود واشنگتن قرار گذاشته و به اتفاق، به سمت کنگره حرکت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است، در حالی که اعضای این گروه حامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا فریاد زنان در حال شکستن موانع و ورود به داخل ساختمان کنگره بودند، این مأمور اف‌بی‌آی گوشه‌ای ایستاده در حال ارسال پیام با تلفن همراه بود.

نیویورک تایمز می‌نویسد طبق گزارشی که به‌دست آورده نمی‌تواند قضاوت درستی از این مسئله داشته باشد که اف‌بی‌آی از اتفاقاتی که قرار بوده آن روز انجام شود مطلع بوده است.

با این حال این روزنامه به نقل از دو فرد مطلع می‌نویسد، مأموران فدرال  نسبت به آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، دید بسیار گسترده‌تری نسبت به حوادث این روز داشته‌اند.

در گزارشی که این مخبر اف‌بی‌آی تهیه کرده آمده است، گروه پسران مغرور هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای استفاده از خشونت و هجوم به ساختمان کنگره نداشته‌اند و در زمان انجام این حمله نیز بیشتر با «ذهنیت گله‌ای» و به‌صورت لحظه‌ای دست به اقدام می‌زدند.

پس از حوادث ششم ژانویه، اف‌بی‌آی یکی از نهادهایی بود که به‌شدت بابت کوتاهی در انجام مسئولیت مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس این نهاد در جلسه کنگره آمریکا با محور تحقیق درباره جنبه‌های مختلف این حادثه گفت، تمرکز اف‌بی‌آی بر این است که چگونه می‌تواند با تقویت قابلیت‌های خود، از تکرار چنین فجایعی در سطح ملی جلوگیری کند.

پس از وقوع حادثه حمله به کنگره و با دستگیری هرچه بیش‌تر عوامل آن، رفته رفته مشخص شد مخبرهای بیشتری در میان عاملان این حمله وجود داشته است. اکنون مشخص شده، «انریکه تاریو» رهبر گروه پسران مغرور، پیش از ورود به این گروه راست‌گرای افراطی سابقه مخبری اف‌بی‌آی را داشته است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان کنگره آمریکا نیویورک تایمز حمله به کنگره دونالد ترامپ مجلس سنای آمریکا نیویورک تایمز روزنامه نیویورک تایمز نیویورک تایمز کنگره آمریکا پسران مغرور ششم ژانویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • انتقاد جیمی کاراگر از مهاجمان گل‌نزن لیورپول
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده