Web Analytics Made Easy - Statcounter



رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان برخی ایرادات فقهی به بندهای مربوط به سقط و غربالگری در طرح جوانی جمعیت گرفت و با تشکیل شورای فقهی سقط مخالفت کرد.

به گزارش مهر، امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات طرح جوانی جمعیت و خانواده گفت: عمده اشکالات این طرح در مواد مربوط به غربالگری و سقط درمانی است که برخی ایرادات جزئی فقهی در این مواد وجود داشت و قرار شد با کمک شورای فقهی قم و نظرات آنها، اشکالات طرح را رفع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره چالش‌های مطرح شده درباره بندهای مربوط به سقط جنین در این طرح تصریح کرد: پیش تر قرار بود یک شورای فقهی برای صدور مجوز سقط درمانی تشکیل شود که شورای نگهبان تشکیل شورای فقهی سقط را قبول نکرد. لذا این موضوع از طرح حذف شده است و تنها نظر قاضی برای سقط لازم است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس توضیح داد: در حال حاضر به طور کلی بند قانونی مربوط به سقط جنین در این طرح بدین شکل است که شورای فقهی سقط حذف شده است اما نظر قاضی لازم و برای صدور مجوز سقط درمانی نیاز به امضای قاضی است. قوه قضائیه و شورای نگهبان نیز این موضوع را پذیرفته‌اند.

بانکی پور درباره زمان و سن جنین برای مجوز سقط درمانی عنوان کرد: در طرح اولیه نظراتی مبنی بر تغییر این سن وجود داشت اما در حاضر و بنا بر مذاکراتی که با شورای نگهبان داشته‌ایم، زمان تعیین شده در طرح نیز همان سن موجود در قانون سقط کشور، یعنی کم‌تر از ۴ ماه و نبود آثار ولوج روح است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح جوانی جمعیت در مجلس تصویب شده است و تنها نیاز به رفع این چند ایراد دارد که پس از رفع آنها، طرح برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره بر همکاری نهادها برای تدوین و اجرای این طرح عنوان کرد: نماینده وزارت بهداشت همواره در روند و جلسات تدوین طرح حضور داشت و همکاری خوبی با ما داشت. باقی دستگاه‌ها نیز به فراخور موضوعات طرح به جلسات دعوت می‌شدند و همکاری داشتیم.

بانکی پور ادامه داد: البته ما برای همه دستگاه‌ها دو بار طرح را به صورت مکتوب ارسال کردیم و دستگاه‌ها نیز نظرات مکتوب خود را برای ما ارسال کرده و ترتیب اثر دادیم.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمداسماعیل اکبری فوق تخصص غدد و سرطان و رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران  درباره آمار‌های کهنسالی جمعیت در کشور مباحثی را مطرح کرد و گفت: در تحقیقی که از من به زودی قرار است منتشر شود همه آمار‌ها و چارچوب‌ها مشخص شده و به نظر می‌رسد که شرایط از قبل وخیم‌تر شده است. ما تا بیست سال دیگر نزدیک به ۹۰ میلیون نفر جمعیت خواهیم شد و کشور‌های اطرافمان هم همین میزان خواهند بود.

وی در ادامه درباره مهمترین شاخص‌های جمعیتی گفت: نخستین شاخص میزان تولد یا بقای یک جمعیت است که این میزان برای کشور ما هر روز کمتر می‌شود، دومین شاخص ازدواج است که همین الان هم از نظر سن ازدواج بالاو به لحاظ عددی کمتر از قبل شده‌ایم. شاخص سوم مهاجرت است که نزدیک به شش میلیون مهاجر ما داریم که قطعا بزرگترین استراتژی کشور‌های غربی برای تأمین نیاز‌های جمعیتشان مهاجرپذیری است و سیاست‌های ما برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها هنوز مشخص نیست. دکتر اکبری یادآور شد: شاخص دیگر بارداری است که از صد بارداری تعداد هشتاد بارداری به تولد منجر می‌شود و بقیه به دلائل مختلف سقط می‌شوند و درنهایت شاخص آخر مرگ است که ما امروزه در بین جوانان و سپس کودک و نوجوان مرگ و میر به دلیل تصادفات و مسائل دیگر سلامتی زیاد داریم.

وی با بیان اینکه تلاش‌های خوب ستاد ملی جمعیت برای تشویق به فرزندآوری و دیگر سیاست‌های جمعیتی گفت: به لحاظ علمی و جایگاه اجتماعی هم افرادی که در این ستاد کار می‌کنند می‌بایست مورد وثوق و شناس مردم باشند تا قدرتمندانه بتوانند حرفشان را بزنند و مورد قبول قرار بگیرند. دکتر اکبری با اشاره به اینکه نباید از خط و خطوط جوانی جمعیت عبور کنیم، گفت: سیاست‌های دولتی و حاکمیتی در این عرصه کاملا دلسوزانه و تعبدی است که باید در میدان عمل هم نتیجه بدهد و همه اینها در تعامل با اساتید و پژوهشگران این عرصه که کار علمی، پاسخ به ابهامات و پژوهشی می‌کنند اثربخش خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت تبلیغات دراین زمینه گفت: تبلیغات نباید تبدیل به ضد تبلیغ شود، هنوز اثر تبلیغات سوقبلی در جامعه در عرصه فرزندآوری دیده می‌شود و خیلی طول می‌کشد که ما با تبلیغات مناسب سیاست‌ها را در بین جامعه تغییر دهیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نباید خطوط جوانی جمعیت را رد کنیم
  • امسال رویکرد متفاوتی به اندیشه ورزان جوانی جمعیت داریم
  • دائمی شدن دبیرخانه جایزه ملی جوانی جمعیت
  • هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید/ تائید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • تأیید طرح ساماندهی اجاره‌بها و تشکیل سپند توسط شورای نگهبان
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید
  • کارگاه یک روزه جوانی جمعیت برگزار می شود