Web Analytics Made Easy - Statcounter

اندیشکده صهیونیستی «انجمن خاورمیانه» مستقر در آمریکا نوشت: شورشیان سوری در جدیدترین توافق آتش بس در شهر درعا امتیازات گسترده‌ای را به دولت سوریه دادند. تغییر ظاهری روسیه و تسلیم شدن برابر خواست ایران در توافق درعا نمایان است که در نتیجه مورد استقبال اورشلیم واقع نخواهد شد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو - احمد رضاپور؛  اندیشکده ضد اسلامی «انجمن خاورمیانه» آمریکا در تحلیلی پیرامون «معنای تسلیم درعا برای ایران و روسیه چیست؟» نوشت: شورشیان سوری در جدیدترین توافق آتش بس در شهر درعا امتیازات گسترده‌ای را به دولت سوریه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محاصره شهر درعا و توافق متعاقب آن بر وضعیت غیرعادی این شهر خاتمه می‌دهد. وضعیتی که از زمان تصرف مجدد آن از سوی نیرو‌های دولتی، روسیه و ایران در سال ۲۰۱۸ بر درعا حاکم بود.

از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، روسیه شرایطی را متعهد شد که طی آن شورشیان سابق می‌توانستند تسلیحات سبک خود را حفظ کنند و امنیت داخل شهر درعا را بدین وسیله توسط خود شورشیان تامین کند! دولت سوریه نیز به همین منظور نقاط ایست و بازرسی ایجاد نکرد و در شهر درعا اعمال حاکمیت نمی‌کرد. مترجم: درعا شهری ۵۰ هزار نفری است که نقطه شروع جنگ ویرانگر سوریه در سال ۲۰۱۱ بود. این شهر مرکز استان همنام خود است و هم مرز اسرائیل می‌باشد.

اندیشکده مطالعات امنیت ملّی (INSS) اسرائیل | شام - ۱ نبرد ایران و روسیه بر سر کنترل جنوب سوریه: اسرائیل کجای ماجراست؟ پایگاه خبری میدل‌ایست آی - Middle-East Eye | شام - ۲ پشت پرده دیدار بالاترین مقام امنیتی عربستان با «بشار اسد» چیست؟ مجلّه سیاست خارجی آمریکا - Foreign Policy | شام - ۳ پادشاهانِ عرب بدنبال دوستی با اَسَد برای تقابل با ایران و ترکیه!

 

هدف حمله ارتش سوریه از ماه ژوئن / خرداد به دلیل خاتمه دادن به این وضعیت و اعمال مستقیم حاکمیت بر درعا است. این بخشی از برنامه رئیس جمهور اسد برای کنترل مجدد بر تمامی اراضی کشور سوریه است که در حال حاضر خارج از تسلط حکومت می‌باشد. به نظر می‌رسد که این هدف در شهر درعا به خوبی دست یافته است. درحال حاضر حدود ۳۰ درصد از خاک سوریه خارج از کنترل دولت است.

تغییر موازنه قدرت در این استان جنوبی سوریه برای اسرائیل مهم است، زیرا استان درعا با بلندی‌های جولان هم مرز است.  شهر درعا محل اجرای پروژه راهبردی ایرانی‌ها جهت استقرار نیروهای تحت کنترل خود در این منطقه است؛ با این هدف که شاید در نبرد آینده اورشلیم - تهران/ حزب الله از آن‌ها استفاده شود. 

گذرگاه مرزی البوکمال در شرق تحت کنترل ایران است که سوریه از طریق آن به عراق متصل می‌شود. ایرانی‌ها آزادانه در سراسر جنوب سوریه حرکت می‌کنند. ایرانی‌ها تعدادی تاسیسات نظیر پایگاه بزرگ امام علی را در نزدیکی گذرگاه مرزی ساخته‌اند.

به زعم اسرائیل، مانع اصلی تحکیم و تثبیت پروژه ایرانی‌‌ها حضور روسیه در این مناطق بوده است. روس‌ها حامی ایجاد توانمندی و ظرفیت از سوی ایرانی‌ها در جنوب شرقی سوریه برای تجاوز! به اسرائیل نیستند. به نظر می‌رسد که پروژه آن‌ها برای همکاری محدود با شورشیان سابق در جهت دیگری است.

روزنامه اورشلیم پست - The Jerusalem Post | شام - ۴
ایران در شرق سوریه چه می‌کند؟ اندیشکده مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی (INSS) | شام - ۵
باز شدن دروازه‌ سوریه برای عربستان سعودی با اجازه تهران است پایگاه خبری اَلمانیتور - Al-Monitor | شام - ۶
شبکه‌‌ تونل‌های زیرزمینی سپاه در شرق سوریه/ ایرانی‌ها به روسیه اعتماد ندارند

 

اندیشکده «انجمن خاورمیانه» آمریکا معتقد است که تغییر ظاهری روسیه و تسلیم شدن برابر خواست ایران در توافق درعا نمایان است و این موضوع مورد استقبال اورشلیم واقع نخواهد شد. این اندیشکده در ادامه نوشت: همراه با افزایش نشانه‌هایی مبنی بر تمام شدن صبر روسیه در برابر کارزار حملات هوایی علیه اهداف ایرانی در سوریه، این واقعه نشان داد «اسرائیلی‌هایی که امیدوار به محدود کردن نفوذ ایران در سوریه توسط روسیه بودند» باید در نگرش خود تجدید نظر کنند. 

ایران و روسیه قدرت‌های حاضر در جنوب شرق سوریه هستند. آرایش این مناطق از جولای ۲۰۱۸ تاکنون محصول عدم توافق آن‌هاست. مسکو همسویی با احمد العوده - فرمانده شورشیان سابق و یارانش را انتخاب کرد. این شورشیان سابق درقالب تیپ هشتم از لشکر پنجم ارتش سوریه تجمیع شدند. لشکر پنجم ارتش سوریه توسط روسیه ایجاد شده است. تیپ هشتم برای مدتی تحت فرمان مستقیم روسیه بود. افسران روسی در سطوح مختلف آن نقش داشتند. 

حمله اخیر ارتش سوریه به بلد درعا در واقع تلاش مستقیم ایرانی‌ها برای به چالش کشیدن پروژه روس‌ها بود. این عملیات تهاجم از سوی لشکر چهارم فرماندهی می‌شد. از این تشکیلات به عنوان یکی از واحدهای ویژه دولت اسد یاد می‌شود. اکثریت شاکله آن را علویان و افسران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند. فرماندهی لشکر چهارم عملاً در اختیار ماهر اسد - برادر رئیس جمهور بشار اسد است . لشکر چهارم ارتش سوریه در همکاری تنگاتنگ با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. اداره اطلاعات نیروی هوایی و گارد ریاست جمهوری (مهم‌ترین نهاد امنیتی و اطلاعاتی سوریه) عوامل دیگری هستند که با تهران روابط نزدیکی دارند. 

بعد اصلی محاصره منطقه بلد درعا (جنوب شهر درعا) تصمیم روسیه مبنی بر کنار گذاشتن تعارف بود و مشخص کرد که در صورت عدم اطاعت شورشیان سابق این شهر از درخواست‌های دمشق، از اقدامات دولت سوریه علیه این مناطق پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر، شورشیان سابق در مذاکرات میانجیگری روسیه با شرایطی موافقت کرده‌اند که نشان دهنده تسلیم کامل آنها در برابر خواسته های دولت سوریه است. طبق گزارش سازمان موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه، این موافقت نامه تصریح کرده است که ۱۰ نقطه امنیتی و ایست-بازرسی در منطقه بلد درعا تحت نظارت پلیس نظامی روسیه ایجاد شود. علاوه بر این، این توافق شامل تسلیم تسلیحات سبک مسلحین منطقه بلد درعا نیز می‌شود. افرادی که نمی‌خواهند ذیل شرایط توافقنامه درعاعمل کنند، به ادلب - منطقه تحت کنترل شورشیان و ترکیه در شمال غرب سوریه منتقل خواهند شد. 

آنچه در درعا رخ داد یک دستاورد قابل توجه برای عوامل همسو با ایران در ساختار نیرو‌های امنیتی سوریه است. همچنین نشان داد که روس‌ها موضعی که از جولای ۲۰۱۸ بدنبال حفظ آن بودند، رها کردند. امّا چرا اکنون این اتفاق رخ داده است؟ 

اندیشکده صهیونیستی خاورمیانه در پاسخ به سوال خود معتقد است: تنش‌ها در این منطقه امر جدیدی نیست. امّا وقایع اخیر گواه آن است که اعتماد به نفس ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است. دلیل این تغییر رویکرد ظاهری موضع روسیه کاملاً واضح نیست. این امکان نیز وجود دارد که حس ضعف آمریکایی‌ها در منطقه نیز به جسور شدن ایرانی‌ها و بی توجهی روسیه به نگرانی‌های متحدین منطقه‌ای ایالات متحده کمک کرده است. نتیجه این امر پیشروی بیشتر منافع ایران در جنوب شرق سوریه است. این منافع نشان دهنده جاه طلبی، راهبرد و اولویت‌هایی است که در تهران تعیین شده است نه دمشق! این منافع درحال حاضر تا مرز اسرائیل گسترش یافته است. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی سوریه درعا ایران روسیه شورشیان سابق شهر درعا دولت سوریه ارتش سوریه ایرانی ها شرق سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۰۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به پیشرفت شگرف نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشور‌های دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • رهبر انقلاب: ملت ایران تسلیم زورگویی‌های استکبار نمی‌شود (فیلم)
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد