Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن آرمان؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز درباره تاثیر اقتصادی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای  با بیان اینکه این سازمان تشکیلاتی برای توسعه اقتصادی نیست گفت: آنچه که به عنوان شانگهای شناخته میشود بیشتر جنبه سیاسی و امنیتی دارد.

وی افزود: پذیرفته شدن ناگهانی ایران در سازمان همکاری های شانگهای دور از انتظار و دارای ابهامات زیادی است زیرا ایران سالها به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با تغییر و تحولاتی که در افغانستان رخ داده و افزایش تنش های سیاسی  اقتصادی بین اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین گرایش آمریکایی ها به تمرکز توجه خودشان در شرق آسیا برای مقابله با قدرت چین، در پذیرش دائمی ایران در این سازمان بی تاثیر نبود.

آرمان عنوان کرد: از طرفی ایران میتواند این درخواست را به طور جدی مطرح کند که مسیر جاده ابریشم مجددا از سمت ایران انجام شود که چینی ها به منظور احیای جاده ابراشم طرحی را مطرح ولی ایران را در این نقشه حذف کرده بودند، در حالیکه مناسب ترین، کوتاهترین و ارزان ترین راه ارتباطی از طریق ایران انجام می شود ولی چینی ها بنا به دلایلی مثل لابی‌گری قوی ترکیه و دخالت در این موضوع، از این مسیر چشم پوشی کردند.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت استراتژیک ایران برای کسی پوشیده نیست زیرا دارای  کریدور شرق به غرب است که از مشهد شروع و تا تبریز ادامه دارد این مسیر در حال  تبدیل شدن به آزادراه بوده و عملیات اجرایی بخش باقیمانده کریدور شرق به غرب از تبریز به مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی در مرحله ساخت است که برای ایران اتمام این مسیر کار دشواری نیست.

آرمان تشریح کرد: چینی‌ها علیرغم سرمایه گذاری های بسیار زیاد اقتصادی توجه دارند که برای استفاده از مسیر ایران دیگر نیازی به سرمایه گذاری زیاد ندارند زیرا ایران بسترهای لازم را داشته و فقط در بخش های باقیمانده جاده ای، میتوانند سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: باید به این نکته ظریف توجه کرد که کشورهای عضو سازمان شانگهای مثل چین و روسیه و هند به مرحله ای نرسیدند که جزو کشورهای تولیدکننده تکنولوژی قرار گیرند آنچه که به رسمیت شناخته میشود 6 کشور آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا تولیدکننده تکنولوژی در جهان هستند.

وی خاطرنشان کرد:  این موضوع که ایران میتواند با عضویت در شانگ های کاستی های گذشته خود را جبران کند امکان پذیر نیست زیرا تاریخ نشان داده که گردش به شرق، سیاستی بوده که تاکنون زیاد جوابگو نبوده است. این گروه از کشورها تولیدکننده تکنولوژی نبوده و نسبت به ایران نیز دارای مطامع خاص سیاسی هستند به ویژه روسیه که هیچ گاه قصد نداشته در مرزهای جنوبی خود، کشور بزرگ و با پتانسیل بالایی مثل ایران به قدرت اقتصادی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری ترامپ و تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد مشاهده کردیم که چینی ها بلافاصله از پروژه های توسعه ای ایران کنار کشیدند، سالهاست که  مذاکرات برای اتمام دو ابر پروژه؛ کارخانه سبز جنوب و نورد گرم 2 فولاد مبارکه ادامه دارد و هنوز به سرانجام نرسیده است .

آرمان گفت: این خوش بینی که در بین محافل ایرانی مبنی بر پذیرش عضویت ایران در شانگهای میتوان سبب این شود که از این به بعد بیشتر بر روی شرکای اصلی مثل چین و روسیه حساب باز کرد، برداشت اشتباهی است زیرا آنها نیز به هیچ وجه قادر نیستند  جای کشورهای اروپایی یا ژاپن و کره جنوبی که صنعتی هستند و عمده فعالیت ما با آنهاست را پر کنند. در حال حاضر نیز شاهد بدعهدی از سوی چینی ها  در به سرانجام نرساندن پروژه ها هستیم  و از سوی دیگر تجهیزات و ماشین آلات در اختیار ما قرار ندادند.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان بیان کرد: عضویت در این سازمان میتواند برای ما چرخشی باشد تا بتوانیم به تدریج خود را از این انزوا خارج کنیم و وارد ارتباط با کشورهایی شویم که دارای توان علمی کافی بوده و مطامعی سیاسی در برابر ایران ندارند. مثلا کشورهای دارای تکنولوژی مثل آلمان، فرانسه، ایتالیا و... مطامع سیاسی در ایران ندارند و ما به آنها نیازمندیم و اگر این کشورها را از چرخه اقتصادی و صنعتی خود دور کنیم قطعا زیان خواهیم دید.

پایان پیام/

صفورا طالب زاده کد خبر: 1112625 برچسب‌ها پیمان شانگهای

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پیمان شانگهای چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت آمریکا از اعطای روادید به نماینده روسیه جهت شرکت در چهل و ششمین نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل خودداری و با این اقدام مشارکت روسیه را تضعیف کرد.   به گزارش ایسنا، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی نشست این کمیته بیان کرد: «مجبوریم یک بار دیگر سخنرانی خود را در کمیته اطلاعات با این واقعیت شروع کنیم که طرف آمریکایی همچنان از میزبانی مقر سازمان ملل متحد سوء استفاده می‌کند.»   خبرگزاری تاس به نقل از معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نوشت: «بار دیگر، حضور روسیه در چهل و ششمین جلسه کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل اقدام ایالات متحده درخصوص عدم صدور روادید، تضعیف شد.»   این دیپلمات روسی افزود: «مسکو امیدوار است که وضعیت کنونی به طور کلی اصلاح شود.»   پولیانسکی در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به «اقدامات تروریستی اوکراین» بیان کرد: «قتل عمدی و وحشیانه روزنامه‌نگاران روسی – که از طریق ابزارهای تروریستی انجام شده‌اند – به نمایشی افراطی درباره عدم تحمل سایر دیدگاه‌ها بدل شده است. در همین حال، کی‌یف رسما و علنا دخالت خود در این جنایات را مطرح می‌کند.»   وی تاکید کرد: «دست‌نشانده‌های غربی از قصد چشم خود را بر روی همه این جنایات کی‌یف می‌بندند.»   دیمیتری پولیانسکی در میان خبرنگاران روسی که «ترور» شده‌اند به «داریا دوگین» اشاره کرد؛ خبرنگار، مفسر سیاسی و دختر «الکساندر دوگین» متحد رئیس‌جمهور روسیه که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد.   هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران