Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زیارت اربعین یادآور آن است که سالار شهیدان در مسیر احیا ارزش‌ها از راه ‏بذل خون‌‬ خود کوشید که این شیوه مسئولیت دشواری بر نشانه‌های اهل حقیقت می‌نهد. مسئولیتی که ‏در سجده زیارت عاشورا ادا آن را از خداوند مسئلت می‌نمائیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ ‏صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ»

وی افزود: ‏تقارن اربعین سید و سالار شهیدان با هفته دفاع مقدس در ایام پیش رو یادآور سخن نغز مقام معظم رهبری است که ‏می‌فرمود: «امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» اینکه کاروان کربلا پس از آنکه رخصت خروج ‏از شام یافتند، ابتدا برای بزرگداشت یاد شهدا به کربلا سفر کردند، این قضیه نشانگر آن است که «زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از ‏شهادت نیست».

کارشناس مذهبی تصریح کرد: برای پاسداشت ارزش‌ها باید حماسه سازان ارزش‌ها را در اندیشه‌ها زنده نگهداشت. این همان انتخاب ‏حضرت فاطمه زهرا (س) در روزهای پس از وفات رسول خداست که در کنار مزار حمزه سید الشهدا حاضر می‌شد و انتخاب ‏‏ «ام‌البنین» است که با زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان در پاسداشت ارزش‌ها می‌کوشید.

فخر روحانی با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی ادامه داد: هفته دفاع مقدس پاسداشت حماسه‌های حسینی است «طبتم و طابت الارض التی فیها دفتنم».

استاد‬ حوزه گفت: امام حسن عسگری در عصری که بواسطه حلول ایام غیبت، بیم آن می‌رفت که در تقیه هویت تشیع به فراموشی سپرده ‏شود، بزرگداشت پنج نشانه را به آنان یادآوری کرد: ‏ «علامات المؤمن خمس: صلاة احدی و الخمسین و زیارة الاربعین ‏والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ‏ببسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم؛» مقصود از پنجاه و یک رکعت نماز، هفده رکعت نماز ‏واجب روزانه به اضافه نمازهای نافله است که جبران‌کننده نقص و ‏ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامه نماز شب در ‏سحر. امام حسن عسگری (ع) در این حدیث پنج نشانه از مختصات شیعه را نشانه‌هایی شمرد تا در روزگار تاریک عصر غیبت ‏شیعیان یکدیگر را به درستی بازشناسند و تشکیلات شیعه بواسطه این به هم پیوستگی تقویت گردد. لذا سجده بر خاک و ‏بلند بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم گفتن در نماز و انگشتر به دست راست کردن و زیارت اربعین حسینی از آن رو است که دست انسجام شیعه در تاریکای تاریخ غیبت از هم گسسته نشود.

استاد دانشگاه ادامه داد: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «فاعذر فی‌الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة ‏وحیرةالضلالة»؛ ‏یعنی امام با اتمام حجت بر خلق، راه هیچ عذری بر مردم باقی نگذاشت و اندرز و نصیحت و خیرخواهی را خود تا سرحد ‏نثار‬ جان، ایفا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد‎.‎

وی‬ سررشته نشانه‌های پنجگانه در روایت امام عسگری (ع)؛ نماز، زیارت اربعین، پیشانی بر خاک ساییدن و بلند بسم الله گفتن، ‏انسان را از‬ نشانه‌هایی دانست که شیعیان را با هدف و رسالت امام حسین (ع) پیوند می‌زند.

وی محرم را پاسداشت ولایت و پرهیز از سستی در همراهی امام ذکر کرد و افزود: "اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ" منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت، حبّ دنیا و ‏شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منکران ولایت نیز دلباختگی به دنیاست امری که در بخشی از زیارت اربعین ‏به آن اشارت رفته است: ‏‏ «وتغطرس و تردی فی هواه‎‏».

کد خبر 5314428

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری اربعین حسینی قم اربعین 1400 عاشورا کربلا هفته دفاع مقدس اربعین حسینی ویروس کرونا اربعین 1400 بوشهر ایلام مرز مهران بازگشایی مدارس واکسن کرونا آمار کرونا عکس استانها گرگان خطبه های نماز جمعه آغاز سال تحصیلی زیارت اربعین ال ح س ین ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) به میزبانی معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از آستان‌نیوز،سال گذشته به دستور وزیرامور خارجه و با مسئولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌المللی برگزار شد و دوشنبه 4 اردیبهشت ماه دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهرمشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین‌المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست درمشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین  حضور موسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 

همچنین از دیگر موضوعاتی که دراین نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه موسسات و تشکل‌های مردمی دراقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام های مثبتی برداریم.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری