Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@14:27:19 GMT

تداوم نابسامانی در بازار جوجه یکروزه

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۱۶۳۹

تداوم نابسامانی در بازار جوجه یکروزه

حبیب اسدالله نژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه اگر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار قصد کنترل قیمت جوجه، تنظیم بازار مرغ، جلوگیری از سودجویی و پایمال شدن حق تولیدکننده را دارد بایستی برای توزیع و عرضه جوجه یکروزه فرآیند و مسیر مشخصی تعریف کند، اظهار کرد:باید دقیقا مشخص شود بر اساس چه سازوکاری جوجه یکروزه باید  از واحدهای مرغ مادر خارج  شود و به واحد مرغ گوشتی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: واحدهای مرغ مادر  بایستی مکلف شوند که بر اساس حواله های جهاد و یا حواله های تشکل ها، جوجه را  با نرخی که نیازمند اصلاح است،  تحویل دهند و اگر این واحدها تحویل جوجه با نرخ مصوب را رعایت نکردند، لازم است  سامانه بازارگاه برای آنها مسدود شود.  این راحت ترین راه موجود است و نیاز به تعریف هیچ فرآیند پیچیده ای ندارد.  

قیمت مرغ و جوجه باید اصلاح شود

وی قیمت ۴۲٠٠تومانی مصوب برای جوجه را سرکوب قیمت دانست و گفت: قیمت واقعی و منطقی جوجه بیش از ۵٠٠٠تومان بوده و لازم است برای حمایت از تولید هم قیمت جوجه و هم قیمت مرغ اصلاح شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور  تصریح کرد: اینکه فاصله بین جوجه ریزی زیاد شود یا از تولیدات مرغداران مستقل  ۲۰ درصد کم شود و یا اینکه یک دستورالعمل ابلاغی در عرض کمتر از یک هفته چندین بار اصلاح شود، ناشی از کار غیر کارشناسی است و راه کار نتیجه بخشی نیست.

به گفته وی در ماه گذشته ۶ میلیون قطعه جوجه ریزی بدون مجوز انجام شده است. یعنی واحدهای مرغ مادر نهاده دولتی دریافت کرده اند اما جوجه با نرخ مصوب تحویل نداده اند. ضمن اینکه واحدهای مجوزدار هم جوجه های یکروزه  را بیش از نرخ مصوب خریداری کردند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت جوجه یکروز در بازار به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

نهاده های دامی با تاخیر شارژ می شود

اسدالله نژاد در پایان به وضعیت نهاده های دامی نیز اشاره کرد و گفت: تاخیر در شارژ نهاده دامی در سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال و بارگیری این نهاده ها از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان است. وقتی نهاده دیر به دست مرغدار برسد مرغدار مجبور است در دوره پرورش نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین جوجه جوجه یکروزه نابسامانی اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳

در گفتگوی ویژه خبری موضوع تنظیم بازار کالا‌های اساسی با مشارکت تشکل‌ها مورد بررسی قرار گرفت و آقای پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و آقای کاشانی رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ به سوالاتی پاسخ دادند.

پیمان پاک گفت: وقتی عرضه از تقاضا فزونی بگیرد و اختلاف داشته باشد، تنظیم بازار محقق نمی‌شود، وقتی شما نتوانید تولید را تثبیت کنید و با هرگونه سیاست و فشاری نمی‌توان به ثبات و تعادل دست پیدا کنیم. کالای تخم مرغ در این زمینه یک نمونه است و ما طی سال گذشته رشد و رونق تولید داشتیم و در کنار آن برای افزایش عرضه باید به تولید کننده هم اطمینان بدهیم. ما در ۶ ماهه اول سال به دلیل افزایش دما کاهش مصرف را داریم و در شش ماهه دوم افزایش تقاضا داریم. برای تنظیم این موضوع، یک راه این بود که دولت با همراهی بخش خصوصی، برنامه ریزی کند مازاد عرضه را به بازار کشور‌های اطراف صادر کند.

در ادامه کاشانی گفت: سال ۱۴۰۰، واردکننده تخم مرغ بودیم و با حضور دولت جدید با واگذاری کلیه وظایف تولید و صادرات به تشکل ها، سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ رقم صادرات به ۱۳۷ هزار تن رسیده که این رقم بسیار قابل توجه است. هدفگذاری ما برای امسال ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن صادرات است. ترکیه که کشور رقیب ما است، امسال نسبت به آنها تولید بهتری داشتیم. در سال ۱۳۹۹، ۹۰۰ هزار تن تولید تخم مرغ ما بوده، امسال این میزان به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

او افزود: در گذشته صادرات سنتی به عراق یا افغانستان داشتیم، اما اکنون به قطر، امارات، ترکمنستان و حتی در مقاطعی به پاکستان صادر کنیم. اولین محموله صادرات به روسیه نیز هفته آینده ارسال می‌شود. روسیه یکی از کشور‌هایی است که ضوابط بهداشتی سختی دارد، اما برای نخستین بار صادرات این کالا به روسیه انجام می‌شود. 

پیمان پاک در خصوص تامین نهاده گفت: ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه نهاده‌ها است در یک سال گذشته هدف وزارت جهاد این بوده که قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد. از جمله نکات مهم در هزینه تمام شده تولید طیور، بخش نهاده هاست. نهاده‌ها امروز به صورت مدت دار و در یک بازه مشخص با ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد. این الگو در تولید مرغ نیز اجرا خواهد شد. وقتی مرغدار بداند که برای شش ماه آینده، نهاده دارد، افزایش تولید اتفاق می‌افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • شناسایی ۳۰ هزار خانه خالی در شهرهای جدید
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی‌ چیست؟
  • نرخ انواع نان آزادپز در کردستان اعلام شد
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • ۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • جوجه ریزی ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه‌ای در استان قزوین
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید