Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@16:04:06 GMT

طوفان شن زابل را در غبار محو کرد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۲۸۱۸

طوفان شن زابل را در غبار محو کرد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: صبح امروز طوفان گرد و خاک و شن با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت زابل در شمال استان را درنوردید و دید افقی را کاهش داد.

به گزارش مشرق، محسن حیدری اظهار کرد: طوفان گرد و خاک و شن با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت صبح امروز زابل در شمال استان را درنوردید و دید افقی را انقدر کاهش داد که تنها اجسام با فاصله 300 متر در فرودگاه شهر قابل رویت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: این دومین طوفان شن شدید امسال است که بیشترین کاهش دید افقی را از ابتدای سال تا کنون ایجاد کرده است. البته حدود دو طوفان شن با همین سرعت نیز روی داده است که نسبت به امروز کاهش دید کمتری داشته است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سال تا امروز هشت توفان گردوخاک و شن در زابل روی داده که طوفان شن روز ۱۸ شهریور با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.

حیدری ادامه داد: بر اساس گزارش‌های محلی طوفان امروز موجب اختلال در ترددهای جاده‌ای محورهای مواصلاتی شمال استان به ویژه بخشی از محور زاهدان- زابل شده است.

وی گفت: با توجه به میدان باد حاکم بر منطقه پیش‌بینی می‌شود غبار ناشی از طوفان مناطق شمالی استان به تدریج به برخی نواحی شرقی و مرکزی استان نیز نفوذ کند و موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل های جوی انتظار می‌رود از اواخر وقت امروز از شدت و سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان کاسته شود.

حیدری توضیح داد: وزش بادهای منطقه‌ای ۱۲۰ روزه همه ساله از اردیبهشت تا مهرماه در نوار شرقی ایران و غرب افغانستان و پاکستان جریان دارد که بیابان زایی و افزایش چشمه‌های تولید گرد و غبار در منطقه، سبب افزایش وقوع و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار شده است.

وی ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره نشان داده است که گرد و غبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه تا ارتفاع ۲۰۰ هکتوپاسکالی از سطح زمین بالا می رود و به صورت افقی نیز تا دریای عرب پیش روی می‌کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان هواشناسی سیستان و بلوچستان پاکستان طوفان شن سیستان و بلوچستان شمال استان دید افقی طوفان شن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید

به گزارش تابناک، آنطور که معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفته، از بین همه اتوبان‌های تهران، ۳ بزرگراه دارای بیشترین تصادفات رانندگی مرگبار هستند. از منحرف‌شدن ماشین‌های سنگین بگیر تا شاخ به شاخ‌شدن سواری‌ها و به ‌هم خوردن تعادل موتوری‌ها.

یکی از این بزرگراه‌ها، بزرگراه آزادگان کمربندی شهر تهران است که از شمال شرق تا شمال غرب تهران را پوشش می‌دهد؛ به همین دلیل هم این مسیر ویژگی‌های خاص خودش را دارد، بیشترین آمار تصادفات فوتی در تهران مربوط به همین مسیر است و ۹درصد از کل فوتی‌های تصادفات رانندگی در پایتخت در این بزرگراه اتفاق می‌افتد.

بعد از آن بزرگراه امام علی(ع) است که ۶درصد از کل فوتی‌های تصادفات را به ‌خود اختصاص داده. بزرگراه امام علی(ع) یک بزرگراه شمالی جنوبی است و به‌خاطر شیبی که دارد باعث تشدید سرعت موتورسواران می‌شود و همین، تصادفات بسیاری را رقم می‌زند.

 
رتبه سوم بیشترین تصادفات نیز به بزرگراه شهید همت اختصاص دارد. در این بزرگراه هم که از شرق به غرب کشیده شده، ۳ درصد از کل تصادفات فوتی شهر تهران رخ می‌دهد. البته همیشه هم عامل تصادفات ماشین‌ها نیستند و موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده که تصمیم می‌گیرند از وسط اتوبان عبور کنند هم سهم قابل توجهی در این زمینه دارند.

خوشبختانه پلیس به‌ دنبال کاهش آمار قربانیان تصادفات رانندگی است و علاوه بر اینکه به مردم توصیه می‌کند به قوانین و مقررات رانندگی احترام بگذارند، با استفاده از تیم‌های کنترل سرعت، تیم‌های نامحسوس و ... مدیریت سرعت و ترافیک و کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی را هم در دستور کار دارد.

دیگر خبرها

  • تصادف دلخراش در یک بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت (فیلم)
  • ببینید | تصادف دلخراش در بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت!
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • منشأ گرد‌و‌غبار امروز خوزستان مشخص شد
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل