Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مطابق آمارهای اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه ابتدایی امسال از بین ۱۲ محصول اصلی و عمده بخش معدن و صنایع معدنی، ۶ محصول از جمله کاتد مس و شمش آلومینیوم با رشد تولید و ۶ محصول دیگر از جمله فولاد و سیمان با کاهش تولید مواجه شدند.

در پنج ماهه نخست امسال فولادسازان موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آماری که در هم‌سنجی با پارسال حاکی از افت ۶.۸ درصدی است.

همچنین در بخش محصولات فولادی نیز ۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۰۰ تن محصول تولید شد که در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۹۹ کاهش ۱۰.۶ درصدی نشان می‌دهد.

در کاتد مس رشد ۱.۴ درصدی به ثبت رسید و شرکت‌های داخلی موفق به تولید ۱۲۱ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول شدند. همچنین در شمش آلومینیوم رشد ۳۰.۶ درصدی حاصل شد و ۲۲۲ هزار و ۶۰۰ تن شمش تولید شد.

با این حال آمارها در تولید آلومینا، کنسانتره زغال‌سنگ و سیمان نیز کاهشی بود و به‌ترتیب ۹۶ هزار و ۴۰۰ تن (کاهش ۶ درصدی)، ۶۱۵ هزار و ۳۰۰ تن (افت ۴.۱ درصدی) و ۲۶ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۰ تن (کاهش ۱۰.۶ درصدی) تولید شد.

 پیشتر دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان گفت: در زمان تامین ۱۰۰ درصدی برق، ماهانه بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شد که با تامین ۶۵ درصدی برق به حدود ۴.۸ تا پنج میلیون تن کاهش یافته است؛ اما با وجود این کاستی‌ها بازار را دوباره به تعادل رساندیم.

«عبدالرضا شیخان» تصریح‌کرد: درخواستی که فعالان سیمانی در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند، تامین برق و سوخت برای واحدها بدون توقف در سال بود، زیرا هر زمان وقفه‌ای در تامین این دو خدمت اساسی به وجود آمده، تولید، عرضه و در نتیجه بازار ملتهب شده است.

وی، همچنین بر لزوم تامین سوخت دوم (مازوت) برای کارخانجات به‌ویژه در فصل سرما که عمده قطعی گاز در این ایام اتفاق می‌افتد، تاکید کرد و افزود: به این منظور همه واحدهای تولیدی مخازن ذخیره سوخت‌شان را آماده کرده‌اند و فقط یک هماهنگی بین وزارتخانه‌های صنعت و نفت نیاز است تا همه این مخازن از مازون پُر شوند.

با این حال، در این بخش ظرفیت‌ها به‌گونه‌ای است که در صورت تامین برق و سوخت پایدار، واحدها و کارخانجات سیمانی قادر به تامین ۱۰۰ درصدی سیمان برای طرح بزرگ تولید سالیانه یک میلیون مسکن بدون هیچ دغدغه‌ای هستند و از هم‌اکنون برای اجرای موفق طرح مسکن دولت سیزدهم اعلام آمادگی کامل کرده‌اند.

برپایه این گزارش، تا پایان مرداد ماه ۱۸۱ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۷.۵ درصدی)، ۵۴۸ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۶.۵ درصدی)، ۳۰۵ هزار و ۵۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد ۲.۳ درصدی)، ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۲۰.۷ درصدی) و ۴۰ هزار و ۴۰۰ تن چینی بهداشتی (افت ۱۳.۳ درصدی) تولید شد.

ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن( هشت دهم درصد کل ذخایر جهان)، ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است.

ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

پربیننده ترین قیمت محصولات کرمان ‌موتور امروز ۱۴۰۰/۷/۴ ثبت نام خودرو ( فیدلیتی بهمن موتور ) یارانه جدید در راه است / واریزی جدید برای زنان سرپرست خانوار قیمت تلویزیون سامسونگ / ۴مهرماه ثبت نام ایران خودرو ( هایما S7 پلاس )

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فولاد هزار و ۴۰۰ تن میلیارد تن میلیون تن تولید شد ۶ درصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده است.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به تنوع کیفی منابع آب و خاک در شهرستان، تک کشتی محصول پسته را تهدیدی برای بهره‌برداران افزود:  شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت دار از جمله پسته، انگور، زعفران، گندم و جو، زیره، هندوانه بذری، خربزه و پنبه است که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به عملکرد مناسبی از محصولات مذکور رسید.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای توسعه باغات انگور در مناطق مستعد شهرستان هزینه شده است، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار باغ انگور با روش‌های نوین در شهرستان احداث شده است و تلاش می‌شود این سطح در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

رودسرابی افزود: کیفیت منابع آب و خاک در مناطق مختلف شهرستان ایجاب می‌نماید که کشاورزان با بهره‌گیری از نظرات مشاوران تخصصی و رعایت اصول فنی نسبت به انتخاب نوع محصول در هر منطقه اقدام نمایند تا به بهره‌وری حداکثری از منابع مذکور دست یابند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به اینکه قبل از هرگونه کشت محصولات زراعی و باغی، ابتدا باید نسبت به انجام آزمایش‌های آب و خاک آن منطقه اقدام کرد، گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده و تغییر این رویه از اهداف و برنامه‌های مهم مدیریت است.

وی در ادامه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش سالانه هزینه تولید محصولات کشاورزی، تنها راه برون رفت از این وضعیت افزایش تولید در واحد سطح از طریق استفاده از فناوری و دانش نوین در بخش کشاورزی است.

رودسرابی گفت: ارتقاء دانش فنی و تجربی کشاورزان، افزایش بهره‌وری آب از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مدیریت علمی مزارع و باغات از مهمترین برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی در سال جاری خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته در استان رتبه دوم را بعد از مه ولات دارا است،افزود: شهرستان خوشاب ۱۳ هزار هکتار باغ پسته دارد که سال گذشته ۷۰۰۰ تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شده است.

وی ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب را شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی اعلام کرد و گفت: شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت‌دار است که همه ساله این محصولات گردش مالی خوبی را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟