ماجرای حفاظت از پل حیاتی که با رشادت چند نوجوان سرنوشت جنگ را تغییر داد
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۳۳۱۵
«جغاتو» یکی از پلهای معروف غرب کشور است؛ دشمن تلاش میکند تا این پل حیاتی را منهدم کند اما رشادت چند نوجوان معادلات را برهم میزند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «پل جغاتو» برای کودک و نوجوان نوشته شده و داستان نوجوانی را در میاندوآب که در پِی دفاعِ از مامِ میهن و ناموس خودش است، نقل میکند تا ایثار و شهامت را به این گروه سنی یاد بدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«جغاتو» یکی از پلهای معروف میاندوآب است که در زمان دفاع مقدس یکی از نمادهای این شهر بوده است. دشمن تلاش کرده که این پل حیاتی بین آذربایجان و کردستان را منهدم کند. در این کتاب به اهمیت پل جغاتو در دوران دفاع مقدس اشاره شده است.
«پل جغاتو» که توسط انتشارات آستان قدس رضوی (بهنشر) منتشر شده، توانست رتبه برتر بخش داستان کودک و نوجوان نخستین جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت را کسب کند. به بهانه اطلاع از جزئیات محتوا و نگارش کتاب با مجید محبوبی گفتوگویی داشتیم.
تسنیم: نویسندگی را از چه زمانی آغاز کردید و اولین داستانِ چاپیتان چه بود؟
روایت شهدای دوران مدرسهمان تبدیل به داستان زیبایی شد
نوشتن را از ابتدای دهه 1370 شروع کردم و اتفاقاً شروع نویسندگیام همزمان با نوشتن برای شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان شد. اولین داستانی که از من چاپ شد، در خصوص شهدای مدرسه خودمان بود که طلبه بودند و من به جبهه رفتن این بزرگواران را در یکی از اعزامها به تصویر کشیدم که تبدیل به داستانِ زیبایی شد که اتفاقاً مورد استقبال سردبیری وقت مجلات تبریز هم قرار گرفت و در یکی از مجلات چاپ شد، در همان سال هم یکی از داستانهایم برای مقطع سنی کودکان، در «سلام بچهها» چاپ شد. و همان سال که به قوم رفتم، شروع به نوشتن داستانهای دیگر کردم. برای من فرقی نمیکرد که در مورد ادبیاتِ دفاعمقدس بنویسم یا سایر موضوعات، اما به این موضوع علاقهی خاصی دارم.
- آیا موضوع کتابِ «پل جغاتو» واقعی است، یا برگفته از خیالِ شما؟
کتاب «پل جغاتو» واقعی است؟!
خیر، این کتاب رمانی است که به همت آستان قدس رضوی منتشر شد و نوشتهای تخیلی است که در ذهنِ نویسنده اتفاق میافتد. اما این اتفاقاتی که در ذهن من افتاده ریشه در واقعیتها و خاطراتِ گذشته بنده دارد و مربوط به حوادث اول انقلاب در شهر ما یعنی میاندوآب است که تا سالها درگیری بین رزمندگان با کوملهها و گروهکهای ضدانقلاب در آن ادامه داشت و ما همیشه صدای این درگیریها را میشنیدیم و نگرانِ پاسدارانِ عزیزی بودیم که وقتی به شهادت میرسیدند کل منطقه را تحت تأثیر قرار میداد.
ماجرای شنیدنی از درگیری جنگنده ایرانی با 3 هواپیمای متجاوز رژیم بعث در روز اول جنگ + فیلمماجرای شعری که لبخند معروف "سردار سلیمانی" را رقم زد/ بیابانکی: به حافظ تفأل زدیم، با شعری عجیب پاسخ داد!+ گزارش تصویری- کمی از موضوع، مضمون و محتوای کتاب بگویید.
آنچه در «پل جغاتو» اتفاق میافتد، حوادث به روز آن وقفه تاریخی در شهر ما است، به علاوه داستان معروف «سارای» که به عنوان یک فولکلور و یک اسطوره تاریخی در فرهنگِ آذربایجان حضور دارد. من این دو را ممزوج کردم و توسط آرایههای ادبی و فنون داستاننویسی به روایتی طولانی تبدیلاش کردم که خواننده موقع خواندن به کشف و شهود برسد؛ این کشف و شهود عبارتست از دفاع از وطن و ناموس، یعنی شاه بیت این رمان، و عنصر برجسته آن درونمایهایست که در سطر به سطر این رمان دیده میشود. نوجوانی که در پِی دفاعِ از مامِ میهن و ناموس خودش است.
- هدف شما از نوشتن «پلجغاتو» چه بود؟
معمولاً نویسندهها هدف خاصی را دنبال نمیکنند چرا که اغلب نوشتن از سرِ علاقه و چیزی است که در وجود مؤلف نهفته است. نویسنده همیشه خود را موظفِ به خلق کردن میکند تا اثرش مورد استفاده مردم قرار گیرد، اما وقتی که موضوعی را برای نوشتن انتخاب میکند، هدفی جز رساندنِ فایده به مخاطب ندارد. وقتی مخاطب «پل جغاتو» را میخواند، علاوهبر لذتبردن از تصاویر و اتفاقات این رمان، به این نتیجه میرسد که هر انسانی موظف است از وطن، خاک و ناموساش دفاع کند. ما این مهم را با فنون داستاننویسی ثابت کردیم که خداوند تمام موجودات را طوری آفریده که متعهدانه از محل زیست و زندگی شان دفاع کنند.
- به نظر شما لزوم ثبت ایثارِ رزمندگان و شهدای دفاعمقدس چیست؟
جنگ اجتنابناپذیر است، انسانها ناگزیر میشوند در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. اما اگر این مسئله را حلاجی کنیم به این سؤال می رسیم که چرا این اتفاق میافتد؟
مسلماً همواره در جنگ یک گروه حق و گروهی باطل است. وقتی از ایثارِ رزمندگان حرف میزنیم، برای مخاطب سؤال ایجاد میشود که چرا عدهای از مردم کشور ما به جای بقیه جانشان را کف دست گرفتند و به جبهه رفتند؟ این مسئله باید در تاریخ، در قالب کتاب، فیلم و... حفظ شود و در آینده اگر کسی خواست به این موضوعات بپردازد و انگیزهای پیدا کند، با دسترسی به این آثار، به تمامِ ابعاد این حادثه پی ببرد تا توانِ تشخیصِ حق از باطل را داشته باشد. مثلاً در زمانِ ما اگر کتابهای دوره مشروطیت نبود، قضاوت کردن افراد و جریانهایی که در آن اتفاق دخیل بودند، سخت میشد. ما نمیدانستیم که شیخ محمد خیابانی، ثقهالاسلام، سید حسن تقیزاده حق بودهاند یا باطل. ما افراد را از روی خاطرات و کتابهای نوشته شده میشناسیم. دفاع مقدس هم اینگونه است، وظیفه ما ثبت آن حوادث برای آیندگان است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ادبیات نوجوان کتاب کودک و نوجوان جنگ دفاع مقدس کتاب ادبیات نوجوان کتاب کودک و نوجوان جنگ دفاع مقدس کتاب دفاع مقدس چاپ شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت سادهانگارانه | پسموضوع حجاب دقیقا چه میگذرد؟
فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد.
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «مناظره در مورد حجاب» در روزنامه اعتماد نوشت:
سایت «مدرسه آزاد» گفتوگوی به نسبت مفصلی (اینجا ببینید) را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه میشویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیتهای سادهانگارانه گره خورده است. ذهنیتهایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهرهای از حقوق و جامعهشناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.
اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه میگذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره میشود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان میدهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهمترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بیحجابی است، بنابراین باید قویترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفتوگویی شرکت کند.
کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آنگونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمیشود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزشهای اسلامی و حکومتی نیز میشود. در واقع باید توصیه کرد که همه دستاندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفتوگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانوننویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند.
ولی اگر معتقدند که استدلالهای مهمتری برای دفاع از سیاستهای جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفتوگویی دیگر اظهار کنند. خوبی گفتوگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمیرود. نکته بسیار مهمتر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفتوگو را بلاموضوع میکنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمیتوانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عدهای به خود جرات میدهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالبتر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه میخواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعهشناسی کیفری دارند. استدلالهای رایجشان در حد روزنامهنگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد.
اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بیحجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی میکنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان میدهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود.
عجیبتر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر میکند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفتوگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را میپذیرد و مذاکرات با تعدادی از دستاندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمیکند؟ چرا باید موضوعی را جرمانگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمیکنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع میشوند، حمایت میکنند؟
مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم میگوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبانها را به جان خریدند، تشکر میکنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ ارادهای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله میشود حداقل از نظر مردم جرم نیست.