Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@19:32:51 GMT

عرضه برنج در بورس؛ خوب یا بد؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۷۷۰۹

عرضه برنج در بورس؛ خوب یا بد؟

ایسنا/مازندران این روزها در مازندران، نه کشاورز راضی است نه مردم و نه برنجفروش، برنج طارم محلی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است و بیشتر برنج‌ها در انبارها دپو شده است. مردم با درآمد متوسط و رو به پائین به جای مصرف هر روزه برنج، مصرف را به هفته‌ای سه بار یا کمتر تقلیل داده‌اند و در این شرایط است که صف‌های نانوایی نسبت به قبل، شلوغ‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، راهکاری که به ذهن مسئولان رسیده است، عرضه این محصول، در بازار سرمایه یا همان بورس است، موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند به واسطه عرضه محصول در بورس، بازار دلالان کساد شده و نفع واقعی به کشاورز و مصرف کننده خواهد رسید.

هرچند برخی معتقدند به دلیل تغییر کاربری‌های صورت گرفته و خشکسالی، تولید برنج در مازندران کاهش پیدا کرده و همین امر بر قیمت این محصول استراتژیک اثر گذاشته است.

علی عباسی عضو اتاق بازرگانی تهران وکارشناس بورس در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد: عرضه کالای اساسی در بورس مشروط بر اینکه قسمت ارسال و فروش آن خوب و به درستی صورت بگیرد هیچ ایرادی ندارد. 

وی تصریح کرد: صرفا عرضه کردن کالا نیست بلکه باید دید آیا چنین اقلامی از بورس خریداری می شود و یا اینکه برای گرفتن آن محصول مشکلی به وجود نمی آید.

عضو اتاق بازرگانی تهران، خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که با فرض عرضه کالای اساسی آیا واقعا می توانند آن کالا را به دست مشتری برسانند.

عباسی با اشاره به اینکه برای کالایی چون برنج اگر بخواهد عرضه برای خریدار عمده باشد بد نیست، افزود: یعنی برای کشاورزها یک سری کدها تعریف شود،در واقع هر کشاورزی به اندازه زمینی که دارد تخمین زده شود و به آن کد تعلق گیرد. به عنوان مثال، کشاورزی که یک هکتار زمین دارد و ۲ تن برنج می دهد، این کشاورز نهایتا می‌تواند ۲ تن برنج را عرضه کند و اگر این اتفاق بیفتند یعنی فروشنده‌ واقعی است و عملا دلالی ورود پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر قرار است برنج در بورس به افراد حقیقی فروخته شود، باید به هر فردی با شناسنامه و کارت‌ ملی در نهایت تا ۲۰۰ کیلوگرم در سال بفروشند، ادامه داد: از خرید و فروش یکجا در بورس باید پرهیز شود.

عباسی گفت: اگر این طرح به این صورت انجام و اجرا شود در نوع خود منحصر به فرد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بورس برنج برداشت برنج استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، بابک مومنی در دیدار مردمی با کشاورزان و شالیکاران بخش دابودشت آمل در مصلی نماز جمعه گفت: عمده‌ترین نگرانی و دغدغه‌های کشاورزان مربوط به تولید محصول برنج و نحوه تامین نهاد‌های کشاورزی بویژه کود و سم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برغم مشکلاتی که در ابتدای فصل کشت امسال در خصوص تامین نهاد‌های زراعی وجود داشت افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و با حمایت‌های وزیر جهادکشاورزی و پیگیری‌های استانداری و سازمان جهادکشاورزی مازندران، از طریق شرکت خدمات حمایتی، در حال تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان هستیم و این مشکل بزودی مرتفع خواهد شد.

وی گفت: معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی نیز دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده اند و در آینده نزدیک کمبودی‌ها و عقب ماندگی‌های تامین کود شیمیایی کشاورزان بزودی جبران خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، پایین بودن قیمت برنج در فصل برداشت را نیز یکی دیگر از مشکلات و نگرانی‌های کشاورزان دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اتحادیه‌های تامین کنندگان و تعاون روستایی، امسال شاهد رکود بازار و پائین بودن قیمت برنج  تولیدی داخل نخواهیم بود و شاهد بازار خوبی برای همه از جمله سود منطقی تولیدکنندگان و مدنظرداشتن توان اقتصادی مصرف کنندگان باشیم.

مومنی با بیان اینکه دشت هراز یکی از مهمترین دشت‌های شالیزاری و تولید برنج کشور محسوب می‌شود تاکید کرد: کشاورزان و شالیکاران نقش حیاتی و کلیدی در بحث امنیت غذایی کشور بشمار می‌روند.

دیگر خبرها

  • فوتشال در مازندران؛ فوتبال در گل و شُل شالیزار
  • (عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر
  • فصل نشا با چاشنی فوتشال در مازندران
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • تصاویر | نشاء برنج در گیلان
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است