Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد بقعه تاریخی شیخ فهادان آثاری از دوران اتابکان و کمتر دست خورده در شهر یزد است؛ عالمی که مورد حمایت و تکریم شاهان اتابکی بوده و اینک تنها به بهانه کرونا به روی بازدیدکنندگان بسته است ولی به نظر بتواند با رونق گردشگری پساکرونا، بازگشایی شود.

«مجید علومی» جانشین پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا پیرامون بقعه تاریخی فهادان اظهار می‌کند: شیخ احمد اسنفجردی در سال ۷۰۰ هجری وفات کرده و از آنجایی که در دوره اتابکان مورد احترام بوده این بقعه برای وی تا اوایل دوره مظفری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که محله فهادان در آن زمان محله یوزداران بوده، تصریح می‌کند: «فه» به معنای یوزپلنگ در زبان عربی است و از آنجایی که در این محله برای شاهان اتابکی یوزپلنگ پرورش می‌دادند، به این نام شهره شده است.

وی اضافه می‌کند: زمانی که شیخ احمد اسفنجردی به یزد می‌آید و در این محله ساکن می‎شود و از آنجایی که اهل تصوف و عرفان بوده است و معجزاتی را حکام از وی دیده‌اند به او اعتقاد داشتند و او را تکریم می‌کردند لذا خانقاه وی نیز به شیخ محله‌ی فهادان معروف شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان این که محل این خانقاه در دوره‌های بعد نیز به طور مداوم تعمیر شده است، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد که فضاهای احتمالی الحاقی است و تزئینات به سید رکن‌الدین و گنبد هشت شباهت بسیار زیادی دارد از طرفی بخشی از این بنا نیز در سنوات گذشته و در تعریض مسیر و خانه‎ها از بین رفته است.

وی با تاکید بر این که این فضا، از نظر معماری باید بازخوانی شود، می‌گوید: از نظر باستان شناسی نیز در خصوص این بنا، باید گمانه‌زنی شود.

علومی با بیان این که گنبدخانه و فضای اطراف آن، سالم و دست نخورده و مشابه مدارسی تاریخی است، بیان می‌کند: تزئینات قابل توجهی در بنا استفاده شده و کتیبه‌های رنگی به خط کوفی و ثلث نیز وجود دارد از طرفی گلبری‌های زیاد و استادکارانه‌ای نیز در آن وجود دارد.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر نیز مرمت‌هایی شده است، می‌گوید: دوره‌های قبل حدود دهه‌های ۴۰ و ۵۰ هم مرمت‌هایی انجام شده و خوشبختانه جزو بناهایی است که کمترین دخل و تصرف را داشته است.

این فعال میراث فرهنگی با تاکید بر این که گنبد این بنا با سایر گنبدها کاملا شبیه به هم‎‌دیگر هستند، بیان می‌کند: گنبد سید رکن الدین و سیدشمس الدین و دیگر گنبدها جزو مواردی است که از آن الگوبرداری شده است.

سلامت کالبد بقعه تاریخی شیخ احمد فهادان

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با بیان این که بقعه تاریخی شیخ احمد فهادان نیز در این باره به ایسنا می‌گوید: دو برادر اسفنجردی به عنوان دو برادر از عرفا مورد احترام بسیار مردم بوده‌اند به طوری که در کتب تاریخ یزد کراماتی به فخرالدین احمد نسبت داده شده‌است.

وی با بیان این که هر دو برادر در گنبد خانه‌ای دفن شدند که امروزه به نام بقعه شیخ احمد شهرت دارد، خاطرنشان می‌کند: این خانقاه بخشی از مجموعه‌ای شامل بخش‌های دیگر مانند مسجد بوده که ویران شده است.

مدیرکل میراث یزد از مرمت‌های اخیر این بقعه یاد می‌کند و می‌گوید: این بقعه که به حصار تاریخی شهر یزد چسبیده است، به دست میراث فرهنگی مرمت شده و از این بنا استفاده مذهبی می‌شود.

وی با بیان این که بقعه تاریخی شیخ احمد در شیوع کرونا تعطیل شده است، تصریح می‌کند: اکنون وضعیت داخل بنا به گونه‌ای است که نیاز به نظافت و تمیزی دارد اما بنا از منظر کالبدی مشکل خاصی ندارد و می‌تواند برای گردشگران آماده و بازگشایی شود.

این میراث تاریخی در محله فهادان به عنوان یکی از محلات بافت میراث جهانی شهر یزد قرار دارد که یکی از دسترسی‌های آن در خیابان اصلی سیدگل سرخ قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی بناي تاريخي يزد بافت تاريخي بقعه تاریخی شیخ میراث فرهنگی شیخ احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)

عصر ایران- رنو 5 توربو در کلاس محصولات موتور وسط عقب- محور قرار گرفت. پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ استفاده شده در توربو 2 خروجی برابر با 158 اسب بخار (گشتاور 220 نیوتن متر) داشت که طبیعتا افزایش بازده موتور مشکل افزایش گرما را نیز به همراه داشت. البته مدل محبوب بازار ایران در واقع نسخه استاندارد و غیر توربو رنو 5 بود که در نسخه های 4 درب و تعداد محدودتری 2 درب وارد خیابان ها شدند. اتاق نمونه توربو و استاندارد به جز پنل های بدنه در تریم توربو تفاوت خاصی نداشتند.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلخوری مدافع محبوب پرسپولیس از درویش: جدا می‌شوم!
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • شنبه محبوب، پنجشنبه مغموم
  • سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
  • بازی تدارکاتی استقلال پشت درهای بسته
  • اطلاعیه استقلال: بازی ما بدون تماشاگر است!
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها