Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

6 مهر 1318، دولت آلمان قراردادي با اتحاد جماهير شوروي امضا كرد. براساس اين قرارداد دولت شوروي اجازه داد كالاهاي آلماني از طريق شوروي به ايران صادر شود.

6 مهر 1330، دولت انگلستان به دليل تلاش هاي ايران براي ملي شدن صنعت نفت به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كرد.

6 مهر 1354، دولت ايران يك ميليون و چهارصد هزار پوند براي كمك به روند خانه سازي در اردن كمك كرد.

6 مهر 1357، سفارت آمريكا امروز طي گزارشي به وزارت خارجه كشورش، به صورت تلويحي به نگراني شاه از گسترش اعتصابات در صنعت نفت پرداخت.

6 مهر 1378، بيژن زنگنه وزير نفت اعلام كرد يك ميدان نفتي بزرگ با 100 ميليارد دلار ذخيره در اهواز كشف شد. وي گفت ميدان نفتي آزادگان 520 كيلومتر مربع وسعت و 26 ميليارد بشكه نفت ذخيره دارد كه توسط كارشناسان داخلي كشف شده است.

6 مهر 1389، پس از چند روز التهاب در بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نخستین واکنش نسبت به تحولات بازار را با صدور دستور حراج روزانه سکه در بانک کارگشایی نشان داد.

6 مهر 1393، طی خبری اعلام شد تجارت خارجی با شرکای خارجی در نیمه نخست سال جاری از ۴۹میلیارد دلار گذشت.

6 مهر 1394، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از کسری ۸ هزار میلیارد تومانی بودجه کشور در ۵ ماه نخست خبرداد.

6 مهر 1395، جمعیت ایران از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشت. همچنین در این روز، وزیر اقتصاد سرانجام برای ارائه گزارش درباره تعامل با FATF در جلسه علنی مجلس حضور یافت؛ گزارشی که با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس همراه بود. هرچند انتقادها به گزارش علی طیب ‌نیا گاهی با تایید علی لاریجانی رو به ‌رو شد؛ اما برخی تذکرات نیز او را به پاسخ واداشت. لاریجانی در پاسخ به برخی انتقادها استفاده از عقل دیپلماتیک را توصیه کرد و خطاب به تذکر نمایندگان گفت: عقل دیپلماتیک هم چیز خوبی است. زمانی که با ۳۷ بند از ۴۱ بند FATF موافقیم، چرا همه آن را زیر سوال می ‌بریم.

6 مهر 1398، هفته سختی برای بیت‌کوین سپری شد و اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتالی جهان بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد و به ۷۷۵۷ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت آن از ماه ژوئن بود.

6 مهر 1399، با تصمیم مجلس، طرح «اختصاص کالابرگ برای کالاهای اساسی» با اولویت بررسی می‌شود؛ طرحی که در صورت تصویب در صحن، دولت را مکلف می‌کند در نیمه دوم سال ۹۹، با اصلاح بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه امسال و افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمد پیش‌بینی‌شده خود، بودجه مربوط به پرداخت یارانه معیشتی خانوار را افزایش دهد. همچنین این اعتبار صرفا برای تامین کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده است و خانوارهای کم‌درآمد، از دو برابر یارانه نسبت به سایر خانوارهای مشمول بهره‌مند می‌شوند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین اقتصاد در گذر زمان تاریخ اقتصاد اقتصاد ایران اربعین 1400 اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای هفته دفاع مقدس اربعین ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی آنچنان که ادعا می‌کرد توانست عمل کند؟ و حالا که مشکلات اقتصادی در کشور به عنوان یک امر واقع وجود دارد باید بررسی کرد که وظیفه مجلس بعد برای رفع مشکلات موجود چیست؟

مهرداد لاهوتی، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مجلس یک وظیفه قانون‌گذاری دارد و یک وظیفه نظارتی. مجلس یازدهم اولویت‌های اقتصادی و مشخصا رفع مشکلات اقتصادی را در قانون‌گذاری‌اش قرار نداد و طرح‌ها و لوایحی را بررسی کرد که خیلی از آنها ضرورتی نداشت. در واقع مجلس یازدهم در اولویت‌بندی مسائل مهم کشور ضعیف عمل کرد و حالا مجلس دوازدهم باید در حوزه اولویت‌بندی مسائل به بهترین شکل عمل کند. در حوزه نظارتی هم مجلس کنونی نتوانست از اختیارات خود به بهترین شکل استفاده کند».

او ادامه داد: «تمرکز مجلس آینده باید بر موضوع اقتصاد و اصلاح‌ ساختارهای اقتصادی باشد. اکنون مشکلاتی در کشور وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود، از حالت چالش به ابرچالش تبدیل می‌شوند مثلا موضوع ناترازی‌هایی که در بانک‌ها داریم یکی از آنهاست و اگر به این موضوع توجه نکنیم تبدیل به بحران می‌شود».

این منتخب مجلس دوازهم همچنین بیان کرد: «واقعیت این است که باید ناترازی‌های بانک‌ها حل شود. ما در حوزه انرژی هم ناترازی‌های زیادی داریم. افزایش قیمت بنزین راهکار رفع ناترازی نیست بلکه باید خودروهای فرسوده را با خودروهای جدید جایگزین کنیم، باید سوخت مدیریت شود و... در صندوق‌های بازنشستگی هم ناترازی هست. در مجموع من تصور می‌کنم مهم‌ترین اولویت مجلس آینده باید رفع ناترازی‌ها باشد».

لاهوتی در پایان گفت: «نکته آخر هم این است که مجلس آینده باید فکری به حال موضوع فرونشست هم بکند زیرا ما دومین کشوری هستیم که دچار بحران فرونشست هستیم به این دلیل بخش زیادی از منابع زیرزمینی آب را استفاده کرده‌ایم».

دیگر خبرها

  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس