Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در سوئد، مهدی کودک ایرانی مقیم سوئد که مادری ایرانی و پدری غیرایرانی دارد، شناسنامه ایرانی گرفت.

تاچندی پیش اعطای شناسنامه ایرانی و اعطای تابعیت ایرانی تنها برای افرادی امکان‌پذیر بود که پدری ایرانی داشته باشند. اما طی چند سال اخیر و با تلاش مسئولان ذیربط در ایران، شناسنامه ایرانی برای فرزندانی که مادر ایرانی و همسر خارجی دارند هم قانونی شده و این افراد می‌توانند تابعیت ایرانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون یک تحول عظیم در ایران محسوب می‌شود چرا که طی ۸۵ سال گذشته، مادران ایرانی با همسران غیر ایرانی، برای به همراه داشتن فرزندان خود در مسافرت به ایران نیازمند روادید (ویزا) از سوی ایران بودند که بعضاً مشکلات فراوانی هم به همراه داشت. پیشتر ایران از جمله کشورهایی بود که اعطای تابعیت از طریق مادر را به رسمیت نمی‌شناخت.

اما در سال ۲۰۱۹ میلادی (بهار ۱۳۹۸)، با اصلاح ماده ۹۷۶ قانون مدنی، ایران بعد از ۸۵ سال اعطای تابعیت را از طریق مادر نیز قانونی کرد. پس از آن نیز به مدت ۲ سال زمان نیاز بود تا این قانون به مرحله اجرایی درآید. اصلاح این قانون برای مادران ایرانی دارای همسر خارجی رخداد بسیار مهمی به شمار می‌رود چون که بسیاری از موانع برای مسافرت به همراه فرزندان برداشته شده و حضور آنان به سهولت در کشور امکان‌پذیر است. این رویداد تاریخی برای نخستین‌بار در سوئد با صدور شناسنامه ایرانی برای یک پسربچه به نام «مهدی» که دارای مادر ایرانی و پدر خارجی است، انجام شد.

یکی از اقدامات شایسته و به جای دولت ایران، تغییر قوانین مربوط به حوزه شهروندی و اعطای تابعیت بود که خوشبختانه بعد از ۸۵ سال تبعیض علیه مادران ایرانی با همسر خارجی رخ داد. این تحول و اصلاح قانون مدنی به اندازه‌ای مهم است که می‌توان همواره به عنوان یکی از دستاوردهای دولت وقت از آن یاد کرد. این اقدام قطعاً باعث نزدیکی هرچه بیشتر ایرانیان خارج از کشور با فرهنگ ایران خواهد شد.

کد خبر 5313995 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: اعطای تابعیت رایزنی فرهنگی سوئد اربعین 1400 معرفی کتاب دفاع مقدس جنگ تحمیلی هفته دفاع مقدس اربعین حسینی رونمایی کتاب درگذشت چهره ها ادبیات کودک و نوجوان رایزنی فرهنگی علامه حسن زاده آملی برنامه سوره نشر صاد انتشارات سروش تازه های نشر شناسنامه ایرانی اعطای تابعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و همسویی با برنامه های دولت مبنی بر تسهیل ازدواج جوانان این بانک طی فروردین ماه سال جاری در مجموع تعداد 21هزار و 271 فقره تسهیلات قرض الحسنه بالغ بر 24 هزار و 270 میلیارد ریال به عموم متقاضیان پرداخت کرده است.

همچنین طی همین مدت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش بیش از 1 هزار و 596 میلیارد ریال به 532 متقاضی توسط بانک ملی پرداخت شده است.

همچنین بانک ملی ایران طی یک ماه نخست سال تعداد 973 فقره تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان و خانواده های واجد شرایط پرداخت کرده است.

گفتنی است ترویج سنت حسنه ازدواج و کمک به جوانان از مهم ترین سیاست‌های اعتباری بانک ملی ایران محسوب می شود که این بانک طی سال گذشته بخش قابل توجهی از کل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان را در شبکه بانکی پرداخت کرده است.

دیگر خبرها

  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • ژاوی: برای فصل بعد همه باید پیشرفت کنیم/ «لِوا» الگوست
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها