Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:28:43 GMT

امام جمعه لار: مراقب تحریف حقایق دفاع مقدس باشیم

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۸۵۴۴

امام جمعه لار: مراقب تحریف حقایق دفاع مقدس باشیم

حجت الاسلام سید مختار موسوی خرم، سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: باید پذیرفت که نسل امروز و نسل های آینده در کنار چگونگی و بیان ارزش ها و خاطرات رزمندگان به دنبال چرایی وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله نیز هستند.

وی ادامه داد: در تحلیل ها و انتقال مفاهیم و ارزش های ناب دفاع مقدس باید نگاهی چندبعدی داشت و از ابعاد مختلف آن را تحلیل و تبیین کرد؛ یعنی هم چرایی وقوع و هم چگونگی دوران هشت سال دفاع مقدس با هم دیده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی خرم ادامه داد: وقتی می گوییم جنگ تحمیلی صدام علیه ایران با آن همه خسارت های جبران ناپذیر انسانی و پیامدهای سنگین مادی و معنوی، باید قدرت تحلیل درست و تبیین روشنگرانه در زمینه چرایی و چگونگی وقوع این رخداد را به معنای واقعی و حقیقی اش برای نسل امروز و نسل های فردا بیان کرد.

اسلام خواهی انقلاب ایران

امام جمعه لار بیان کرد: جنگ هشت ساله و ارزش های ناب آن تحلیل ، تبیین ، تمجید ، ترویج و البته نقد درست، منطقی ،  عالمانه و هوشمندانه می طلبد و آن کسی که در قامت یک روایتگر و یا هنرمند یا سخنور و تحلیل گر جنگ هشت ساله است باید به همان میزان که به چگونگی آن دوران می پردازد، به چرایی آن نیز توجه کند.

وی دلایل متعددی را نیز در وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله یادآور شد و گفت: یکی از دلایلی که صدام البته با یک خطای راهبردی و هراس انگیز وادار به مقابله علیه کشورمان شد، موضوع اسلام خواهی و تحقق حاکمیت دینی در ایران بوده است.

موسوی خرم اضافه کرد: ماهیت انقلاب اسلامی بر مبنای حاکمیت دینی بر مسائلی همچون رهایی از سلطه بیگانگان، قطع رابطه با رژیم اشغالگر قدس، تاکید بر مشترکات اسلامی و وحدت فرقه های اسلامی اصرار دارد و همین امر هراس دشمنان و بدخواهان ایران را بیش از پیش رقم می زند.

او ادامه داد: حاکمیت انقلاب اسلامی و محتوای دینی حکومت برآمده از رای و عقیده ملت در نخستین گام واکنش و مخالفت استکبار جهانی را برانگیخت و بر دشمنی دشمنان افزود.

همین امر یکی از دلایل اصلی دشمنی صدام برای تحمیل یک جنگ ناجوانمردانه علیه ایران را رقم زد.

امام جمعه لار گفت: حضرت امام(ره) نیز در این باره با نگاهی حکیمانه و هوشمندانه پرده از چرایی وقوع این جنگ برداشت و فرمود: اینکه می بینید عراق به ایران حمله می کند، علتش گرفتن چهار وجب خاک نیست، بلکه علت اصلی آن ترس آنها از حکومت اسلامی و اتحاد اسلامی است.

جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی

امام جمعه لار همچنین در تبیین دیگر عوامل وقوع جنگ تحمیلی معتقد است که صدور انقلاب به اقصی نقاط عالم و ملت های آزادی خواه و حرکت توفنده در اوایل انقلاب اسلامی از دیگر علت های وقوع جنگ و تحریک صدام برای این اقدام ناجوانمردانه بود.

موسوی خرم افزود: با بروز انقلاب اسلامی بانگ بیدار باش برای خفتگان در چنگال استعمار به صدا درآمد و استکبار جهانی که این خیزش اسلامی را برنمی تابید برای مهار آن به جنگ متوسل شد.همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی سلطه سی ساله آمریکا بر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و نیروهای مسلح ایران پایان یافت؛ اخراج مستشاران نظامی آمریکا، قطع رابطه سیاسی و اقتصادی، تصرف لانه جاسوسی و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با سیاست های استکباری آمریکا در منطقة خلیج فارس خواب آمریکا را برای سلطه مجدد بر ایران آشفته ساخت.

موسوی خرم اضافه کرد: در این زمان قدرتهای بزرگ که دستشان از مخازن بزرگ ایران کوتاه و سلطه و قدرتشان با همت ملت ایران و قوای مسلح آن قطع شده بود به دست و پا افتادند تا با جنگ افروزی بین برادران و فتنه انگیزی بتوانند سلطه خود را اعاده کنند و چپاولگریشان را بار دیگر از سر گیرند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در تحلیل دلایل تحمیل جنگ از نظر حضرت امام(ره) مخفی نماند، دشمنی رژیم غاصب اسرائیل با اهداف و سیاست های انقلاب اسلامی در جهان اسلام است. آن زمان رژیم ستمشاهی از قوی ترین پشتیبانان و هم پیمانان اسرائیل در منطقه خاورمیانه محسوب می شد که با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها ضربه سختی به رژیم صهیونیستی وارد آورد بلکه عامل مهمی در بسیج مسلمانان علیه سیاست های غاصبانه این رژیم نیز شد.با توجه به این شرایط یکی از راه های جلوگیری از وحدت مسلمانان، تبانی اسرائیل و آمریکا برای تحمیل جنگ علیه ایران بود.

توسعه طلبی رژیم صدام

موسوی خرم با بیان اینکه پس از فروپاشی رژیم ستمشاهی ایران که با حمایت آمریکا سال ها ژاندارم منطقه بود، این منطقه با خلاء قدرت سیاسی و نظامی مواجه شد و از منظر امام(ره) این حادثه حاکمان قدرت طلب عراق را تحریک کرد تا با تهاجم به ایران و برتری نظامی خود در منطقه، حاکمیت خود را بر خلیج فارس تحمیل کنند. همچنین خلاء قدرت در رهبری اعراب، رژیم عراق و شخص صدام را وسوسه کرد تا شاید در این موقعیت بتواند رهبری اعراب را به دست گیرد. صدام در تهاجم خود به این کشور اسلامی نقشه رهبری خود بر اعراب و منطقه و ژاندارمی خلیج فارس را تعقیب می کرد و آمریکا نیز از جهالت و غرور و بلند پروازی صدام استفاده کرد و او را به هجوم به ایران واداشت.

وی همچنین معتقد است که شرایط سیاسی داخل کشور در اوایل سال های انقلاب، زمینه مناسب سیاسی و روانی را برای حمله عراق آماده کرده بود. وجود تنش های سیاسی، ضعف بنیه نظامی ارتش به علت اخراج مستشاران نظامی و دستگیری تعدادی از افسران نظامی خائن در کودتای شهید نوژه، اختلاف نظر مسئولان و حتی خیانت برخی مسئولان خود زمینه ای مناسب برای وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله شد.

شهرستان لارستان در دوران جنگ تحمیلی ۳۰۵ شهید گلگون کفن تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله حذود ۳۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید لارستان فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید جنگ تحمیلی دفاع مقدس شهید لارستان فارس وقوع جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی امام جمعه لار موسوی خرم هشت ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشجویان درس «آشنایی با دفاع مقدس» دانشگاه آزاد اسلامی یزد از باغ موزه دفاع مقدس یزد بازدید کردند.

در این بازدید که به همت امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی یزد صورت گرفت، جمعی از دانشجویان این دانشگاه در قالب درس «آشنایی با دفاع مقدس» به همراه استادان خود از باغ موزه دفاع مقدس استان یزد بازدید و کلاس درس خود را در آنجا برگزار کردند.

این بازدید با هدف آشنایی دانشجویان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از آثار و مواریث فرهنگی، تاریخی هشت سال دفاع مقدس با هدف جریان‌سازی فرهنگی، آشنایی نسل امروز با حماسه هشت سال دفاع مقدس و تقویت روحیه خودباوری و تقویت اقتدار ملی و هویت اسلامی ایرانی برگزار شد.

در این رویداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با حضور استاد درس «آشنایی با دفاع مقدس» ضمن بازدید از تجهیزات و ادوات نظامی به کار گرفته شده در دوران هشت سال دفاع مقدس از تالار‌های باغ موزه دفاع مقدس در حضور کارشناسان هر تالار که خود از حماسه‌سازان دفاع مقدس هستند، بازدید کردند.

در این موزه با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال برای انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نقش مردم تلاش شده است.

به گزارش آنا، مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان یزد در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع کنار پارک آزادگان صفائیه احداث شد و شامل سه بخش محوطه، دو طبقه گالری نمایشگاهی و مفهومی و ساختمان اداری است.

زیربنای باغ موزه دفاع دفاع مقدس استان یزد با ۱۶ هزار مترمربع زیربنا احداث شد که زیربنای ساختمان اصلی آن سه هزار و ۸۰۰ مترمربع است.

همچنین در گالری این مرکز، اسناد و مدارک و آثار حجمی از دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد.

استان یزد ۳ هزار و ۸۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد، ۳۰۰ هزار بسیجی و افزون بر ۳۰ هزار رزمنده دارد که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های غرب و جنوب کشور حضور داشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد