اعطای «استاد افتخاری» دانشگاه «شی آن» به دو کارگردان و هنرمند ایرانی
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۸۸۱۷
به گزارش ایرنا، نرگس آبیار که اخیرا به عنوان کارگردان پروژه یک فیلم چینی در شهر «شی ان» به سر می برد در این دانشگاه حضور یافت و کلاسی آموزشی با عنوان «کارگردانی با روش ساختار شکنی» را برگزار کرد.
در این برنامه که با همکاری دانشگاه شی ان برگزار شد، دانشجویان در مقاطع مختلف در رشته های تئاتر، بازیگری و کارگردانی ضمن حضور در این کلاس سوالاتی را نیز مطرح کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نرگس آبیار طی سخنانی در این کارگاه آموزشی اظهار داشت، برای ساخت یک اثر هنری می بایستی ترس را کنار گذاشت و برای شروع از موانع موجود نترسید. درون همه ما مملو از انرژی های نهفته است که با سلوک و تمرکز می توان از این نیروهای طبیعی استفاده کرد و این کشف و شهود همواره باید در زندگی هنرمند جاری و ساری باشد. نوآوری در کار با درون انسان ها رابطه مستقیمی دارد و هر اثر هنری آیینه درون انسان ها نیز هست.
این کارگردان ایرانی افزود: بسیار خرسندم با دانشجویان چینی گفتگوی مستقیم انجام میدهم چرا که این کلاسها میتواند به یادگیری دانشجویان بیشتر کمک کند و من نیز در این بین میتوانم چیزهای جدیدی را از دانشجویان یادبگیرم.
به گفته وی، چین و ایران به عنوان دو کشور مهم در جاده ابریشم تاثیرات فرهنگی زیادی را در این جاده بر جای گذاشته اند و حفظ و ادامه مبادلات فرهنگی بین دو ملت حائز اهمیت ویژه است.
وی در ادامه توضیح داد: ساختار شکنی و ایجاد الگوهای جدید روایی در حال حاضر نیاز مبرم سینمای چین است و باید بی پروا به موضوعات مختلف از جمله موضوعات اجتماعی پرداخت و مستند برای کشف حقایق پیرامون می تواند ابزار خوبی باشد.
در ادامه دانشجویان حاضر سوالاتی را در مورد تفاوت های فیلم های ساخته شده در هالیوود و ایران مطرح کردند. آبیار در این زمینه اظهار داشت: سینمای هالیوود اغلب صبغه تجاری دارد اما فیلم های مستقل هم گاها توسط بعضی فیلمسازان ساخته می شود. ما نیز در ایران سینمای تجاری داریم و تاریخ این سینما از ابتدای تشکیل فیلم و سینما در ایران تا به حال ادامه دارد و سینمای هنری و آوانگارد ما نیز به موزات سینمای تجاری حیات پویایی دارد.
این کارگردان ایرانی در پاسخ یک دانشجوی دیگر که پرسید «با توجه به اینکه شاید زنان در همه دنیا محدودیت هایی در ساخت فیلم داشته باشند. چطور می توانند این مشکلات را برطرف کنند» گفت: زنان در طول تاریخ بر بزرگترین مشکلات بشری غلبه کرده اند و در برخی مواقع تاریخ ساز شده اند.
آبیار در پاسخ به یکی دیگر از دانشجویان که از عوامل محیطی در تولید فیلم پرسید، گفت: در آثار من معمولا سعی می شود در محیط های واقعی فیلمبرداری انجام شود و گروه تولید تلاش می کنند تمام موانع را بر طرف کنند.
حسین خلیفی گیوی، فعال فرهنگی ایرانی مقیم چین هم با اشاره به دریافت لوح «استاد افتخاری» از دانشگاه شی آن اعلام کرد: بسیار افتخار می کنم به عنوان فعال فرهنگی این لوح را دریافت کرده ام و امیدوار هستم به عنوان یک پل ارتباطی، در رویدادهای مختلف فرهنگی مثل فیلم، موسیقی، نمایشگاه های فرهنگی و غیره نقش خود را به شکل موثری ایفا کنم و مردم ایران و چین را هر چه بیشتر و بهتر به هم نزدیک کنم.
در ادامه این مستر کلاس نیز رییس دانشکده ضمن تشکر از حضور خانم آبیار در دانشکده، بر همکاری های بیشتر سینمایی بین ایران و چین تاکید کرد.
در پایان این کارگاه نرگس آبیار از تجهیزات و سالن فیلم برداری این دانشکده بازدید کرد.
«شی ان» از سال ۱۹۸۹ خواهر خوانده شهر اصفهان است و خاستگاه جاده ابریشم زمینی نیز هست.
برچسبها نرگس آبیار هالیوود چین ایرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: نرگس آبیار هالیوود چین نرگس آبیار هالیوود چین ایران نرگس آبیار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/