Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه که شامگاه دوشنبه برگزار شد، بامحوریت نقش تربیتی مادران و همراه با خاطره سازی ویژه برای کودکان بود.

خانم هادیه پرهیزکار، پژوهشگر حوزه زن و خانواده و عضو هیأت علمی معارف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های ما تربیت فرزندی است که نورچشم ماباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که درک کردند تنظیم زندگی با حب اهل بیت (ع) چه برکت و لذتی دارد وچه بلاهایی را دفع می‌کند و چه مشکلاتی قابل تحمل می‌کند، جاهایی که انسان از این حب دور شده چقدر زندگی‌ها سخت شده خوب می‌دانند که مهم‌ترین مسئله تربیت فرزند گره زدن آنها به محبت اهل بیت است. اینها از دوران بچگی سعی دارند با روش‌های مختلف فرزندان خود را عملاً با معارف اهل بیت آشنا کنند تا دلشان با این محبت عجین شود.

وی تصریح کرد: خیلی فرمول‌ها برای تربیت فرزند در عالم وجود دارد اما هیچکدام این‌طور امتحان پس نداده است چرا که عالم از این خاندان کرم شروع شده و به اینها ختم می‌شود و هرکسی با محبت اینها گره بخورد در مدار نور پیش می‌رود.

پرهیزگار با تاکید براینکه دین جز حب و بغض نیست، بیان کرد: بدون حب اهل بیت و عشق به قرآن دینداری معنی ندارد و صرفاً رفتارهای خشک و بی‌خاصیت از آن می‌ماند که در عملکرد وهابی‌ها و طالبان قابل مشاهده است.

حب بدون بغض معنا ندارد

این پژوهشگر حوزه زنان ابراز داشت: مهمترین کار مادر این است که به بچه‌ها یاد بدهد چه چیزی را دوست داشته باشند و چرا دوست داشته باشند. اگر بچه‌ها را باخودم در مراسم‌های حسینی همراه می‌کنیم لازم است بدانند چرا امام حسین (ع) را دوست داریم و چرا به دشمنان او لعنت می‌فرستیم؟ چون حب بدون بغض هم معنی ندارد. اگر می‌گوئیم راستگویی خوب است باید از دروغ بدمان بیاید. اگر می‌گوئیم وفاداری خوب است باید از خیانت متنفرباشیم.

وی یکی از اصلی ترین وظایف مادری را تنظیم اینکه فرزند چه دوست داشته باشد و از چه بدش بیاید دانست و ادامه داد: خیلی از مفسدین و اختلاسگران امروز بعضاً مادران خوبی داشتند اما متأسفانه حب و بغض شأن درست تنظیم نشده است. و مشکل اساسی این است که منصب‌ها را براساس انسانیت نمی‌دهند بلکه براساس مدرک و خیلی عوامل دیگر افراد در جایگاه‌های مسئولیتی قرارمی گیرند که آمادگی آن را ندارند.

وی با اشاره به فرازهای زیارت اربعین که در ابتدای مراسم قرائت شد، توضیح داد: ما در این زیارت می‌خوانیم که امام حسین خون خود را در راه دین داد که مردم از حیرت و ضلالت نجات پیداکنند. (حرب لمن حاربهم و سلم لمن سالمهم) یعنی خودمان را تنظیم می‌کنیم که راه را گم نکنیم.

پرهیزگار تاکید کرد: در این زمان که عالم داردغربالگری می‌کند تا آدم‌ها صف شأن مشخص شود این تنظیم حب و بغض معیار مهمی است. اگر برنامه و الگوی تربیتی و نگاه به راهنما نداشته باشیم به سمت بدی گرایش پیدا می‌کنیم چون بدی‌ها و زشتی‌ها خودشان را جذاب نشان می‌دهند. وقایعی مانند عاشورا و اربعین تنظیم شده برای زمانی که امکان دارد انسان‌ها نتوانند راه درست را تشخیص دهند.

وی با اشاره به سوره مریم و نقش مادران در روشن کردن راه فرزندان گفت: قرآن تعمدا به خانم‌ها می‌گوید شما به تنهایی برای نجات بشر کافی هستید همانگونه که مریم کافی بود. البته مریم به پاکی و طهارت عبادت مجهز است. او روح و روان و جسمش را پاک نگهداشت این بزرگترین سلاح زن است.

اوج قدرت‌نمایی زن را بشناسیم

این استاد دانشگاه تعریفی از قدرت زن ارائه داد و گفت: قدرت‌نمایی زن صرفاً به پست و منصب گرفتن و وزیر و مدیرشدن نیست اوج قدرت‌نمایی زن آنجاست که با پاکی درون جامعه را متحول می‌کند. حضرت مریم درد اجتماع دارد. از انحراف روحانیت آن زمان درد دارد و بی تفاوت نیست از عملکرد کسانی که به نام دین با تکبر با مردم برخورد می‌کنند گله منداست. خداوند مریم را مجرای ایجاد منجی قرارمی دهد.
یعنی اگر برای ظهور منجی قرار است قدمی برداشته شود بهترین مجرا پاکی و طهارت خانم‌هاست. این نشانه‌ها در قرآن است.

نقش مادران در تأخیر ظهور

وی با طرح این سوال که الان چرا انقدر ظهور به تأخیر افتاده است؟، گفت: چون هنوز جمع غالب جامعه خانم‌هایی نیستند که از دامن شأن انسان‌های متعالی تربیت شود.

پرهیزگار گفت: ظهوربا تربیت زنان و مردان پاک اتفاق میفتد اینها کدهای قرآن است. ظهور باشاخ و شانه کشیدن سیاسی محقق نمی‌شود. اگر خانمی فقط خودش را ببیند و خودخواه باشد خانه را جهنم می‌کند. اگر خانمی فقط خودش و چندمتر اطرافش راببیند و تنها منافع خودش و بچه‌هایش برایش اصل باشد جامعه را فاسد می‌کند. چون در دامنش انسان‌های خودمحور و خودخواه تربیت می‌شود. این آدم‌ها در هرجایگاهی قراربگیرند سیستم را قفل می‌کنند.

کلید حل مشکلات دست مادران است

وی با ذکر این مثال که الان چندین ماه از روی کارآمدن دولت جدید گذشته ولی استان پهناور ماهنوز استاندار ندارد، گفت: چون همه اصرار دارند خودشان تعیین کنند چه کسی استاندار شود. ازاین سیستم تربیتی آدم‌های خودخواه بیرون می آیند و کلید حل این مشکلات در دست مادران است.

پرهیزگار گفت: بعضی با نگاه متحجرانه معتقدند زن باید بی خبر از همه جا در کنج خانه بماند و برخی با تاسی به نگاه غرب معتقد به آزادی زن به معنای هوسرانی و بی بندوباری و خودخواهی هستند اما وقتی امام (ره) سال ۵۷ بانوان را به راهپیمایی و حضور اجتماعی دعوت کرد هردو این نگاه‌ها را به هم ریخت.

وی ادامه داد: در این روزگار هم رسالت جدیدی داریم و بحث جمعیت خیلی داغ شده است و اکثر صاحب‌نظران روی کاهش سختگیری جوانان در معیارهای ازدواج و چندفرزندی تاکید دارند اما باید دقت کنیم که اگر همه جوان‌های ما باعبور از موانع ازدواج کنند و چند فرزند بیاورند همه مشکلات حل خواهد شد؟ بدیهی است که جواب سوال منفی است. مگراینکه در کنار تسهیل کار و رفع موانع ازدواج یادبگیریم و یادبدهیم که چگونه فرزندانی تربیت کنیم که افق دیدشان جهانی باشد. فراتر از منافع خودشان دردها و لذت‌های بزرگ داشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های زنان قرآنی گفت این زنان که قرآن مطرح می‌کند پرتوهایی از حضرت زهرا (س) هستند پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با الگوهای تربتی و زنان نمونه قرآنی یک بار قرآن را با نگاه زن شناسی بخوانیم.

به گزارش مهر این برنامه با عزاداری برای سالار شهیدان و معرفی کتاب (مسیل روایت اربعین از پنجره موکب) در ارتباط آنلاین با نویسنده کتاب به پایان رسید.

کد خبر 5315116

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین 1400 شیراز اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا هفته دفاع مقدس بوشهر مرز مهران عکس استانها ایلام علامه حسن زاده آملی آمار کرونا بازگشایی مدارس گرگان خطبه های نماز جمعه آغاز سال تحصیلی اهل بیت خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۸۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی ظهر یکشنبه در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس برگزار شد.

در این دوره مباحثی از قبیل سبک زندگی اسلامی و قرآنی، ابعاد سبک زندگی قرآنی در تمام عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی، پاسخگویی قرآن برای تمام نیازهای بشر، مقایسه آن با سبک‌های زندگی غربی و غیر اسلامی، انواع تعاریف متداول در خصوص سبک زندگی و میزان رواج سبک‌های غربی و غیر ایرانی و غیر اسلامی در میان نسل امروز به خصوص نوجوانان و نوجوانان، تأثیر سبک زندگی بر روی عادات و پوشش افراد بررسی شد.

در پایان این همایش سخنران برنامه به سوالات حاضرین پاسخ داده و راهکارها و پاسخ‌هایی برای تبلیغ و تبیین سبک زندگی قرآنی ارائه داد.

کد خبر 6096418

دیگر خبرها

  • آیین گل افشانی و جایگزینی کلام‌الله مجید دروازه قرآن
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • (تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • شیراز قهرمان رقابت های کشتی آلیش بانوان
  • (تصاویر) دروازه قرآن شیراز
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • دوره تربیت‌معلم سبک زندگی قرآنی در شیراز برپا شد
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی آغاز شد