Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، پیکر پاک علامه دهر و ذوالفنون آیت‌الله حسن‌زاده آملی پس از سه روز مراسم وداع، تشییع در میان دوستداران و شیفتگانش در زادگاه ابدی‌اش واقع در روستای ایران لاریجان آمل آرام گرفت.

پیکر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی امروز سه شنبه توسط خانواده و جمعی از شاگردان آن عالم فرزانه در زادگاهش روستای " ایرا " از توابع بخش لاریجان آمل به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین خاکسپاری پیکر علامه حسن زاده آملی، با حضور فرزندان و جمعی از اقوام نزدیک به خانواده آن مرحوم در منزلش برگزار شد.

علامه حسن زاده آملی پیش از فوتش وصیت کرده بود که پیکرش در زادگاهش روستای " ایرا " و در آرامگاهی که در یکی از اتاق‌های خانه اش برای همسرش درست کرده بود ، به خاک سپرده شود.

به درخواست خانواده مرحوم علامه حسن زاده، پیکرآن عالم وارسته پس از تشییع باشکوه دیروز در شهرستان آمل توسط بالگرد به روستای " ایرا " منتقل و دوشنبه شب تا صبح سه شنبه در اختیار خانواده او قرار داشت.

شب گذشته نیز از سوی اهالی روستای ایرا مراسم شب وداع با پیکرمرحوم علامه حسن زاده آملی برگزار شد.

مراسم تشییع علامه ذوالفنون روز دوشنبه و مصادف با روز اربعین حسینی با حضور دهها هزار نفری مردم شهرستان آمل، استان مازندران و میهمانانی از سراسر کشور باشکوه به یادماندنی برگزار شد.

پیکر علامه حسن زاده، پس از برگزاری مراسم رسمی با حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری در میدان 17 شهریور و سخنرانی برخی شخصیت های کشوری و استانی، با همراهی مثال زدنی مردم تا میدان قائم(عج) آمل تشییع شد.

حضور مردم و زنانی که برای وداع آخر با عالم ربانی علامه حسن زاده آملی از شهرهای مختلف کشور خودشان را به شهرستان آمل رسانده بودند و در مسیر تشییع تا میدان قائم( عج) جلوه های تماشایی از عشق وارادت خود را به خادم اهل بیت(ع) و سالک توحیدی به نمایش گذاشتند.

آیت الله حسن حسن‌زاده آملی ملقب به علامه حسن زاده فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی شنبه شب در زادگاهش شهر آمل در سن 93سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری به دلیل بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

علامه حسن‌زاده آملی در اواخر سال1307 هجری خورشیدی در روستای "ایرا" بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد ، او در 6 سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال1323 دروس حوزوی را آغاز کرد.

این عالم وارسته در سال 1342 شمسی از تهران به قم رفت و به مدت 17 سال در دروس علامه طباطبایی ، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد.

این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، 14دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد.

شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود 17سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی، چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

علامه حسن‌زاده شامگاه شنبه به دلیل عارضه در بیمارستان امام رضا ع آمل درگذشت و طبق وصیت‌نامه در منزلشان واقع در روستای ایرا لاریجان خاکسپاری شد.

این مراسم خاکسپاری و تدفین با حضور خانواده، نزدیکان و اهالی روستای ایرا و شیفتگان ایشان از سراسر کشور ‌انجام شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1112806 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز علامه حسن زاده آملی روستای ایرا شهرستان آمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است





سیدعلی مهاجر شامگاه چهارشنبه در جلسه کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب گلستان با محوریت مراسم بزرگداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، گفت: اهتمام به آداب و رسوم اهل سنت در برنامه‌ریزی برگزاری مراسم این شاعر ضروری است تا بستری برای سوء استفاده معاندین و دشمنان برای ایجاد تفرقه قرار نگیرد.
وی بابیان اینکه بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در هم‌گرایی اقوام اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: از نقطه نظرات و دیدگاه‌های علما و روحانیون اهل سنت در برگزاری مراسم دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی استفاده شود.
مهاجر ادامه داد: پرهیز از سلیقه‌گرایی ضروری است با مدیریت و دوری از افراط و تفریط باید در راستای توسعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی اسلامی گام برداشت.
مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.
آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.
همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی برخی کشور‌های همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • تجلیل دانش آموزان از عملیات سپاه پاسداران
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین