Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، در نشست با نمایندگان بخش خصوصی و رؤسای تشکل‌های حوزه کشاورزی گفت: سمت و سوی نگاه من این است که ما کشوری هستیم که تنوع اقلیمی و تولیدی داریم. علی رغم تمام مشکلات مثل کم آبی و تغییر اقلیم، باید در حوزه تولید مواد غذایی برتر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر در منطقه قدرتمند نیستیم و کشور‌های دیگر در جایگاه ما هستند. یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به قدرت در خاورمیانه است، اما فعلا سیاست گذاری درستی نداریم.

او اظهار کرد: من اعتقادی به قیمت دستوری ندارم، اما چند مشکل وجود دارد که باید آن را حل کنیم. تشکل‌های کشاورزی ما قدرتمند و یکپارچه نیستند؛ در واقع متفاوت صحبت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تصمیم گیری و سیاست گذاری هم دچار سردرگمی شود. وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه کشاورزی مجوز تشکل می‌دهند و این یعنی، متمرکز نبودن و عدم قدرت.

ساداتی نژاد توضیح داد: تشکل باید قدرتمند باشد تا بتواند بازار را درست کند. درست است که من هم اعتقاد به قیمت دستوری ندارم، اما اگر اتحادیه‌ها و تشکل‌ها یک حرف واحد بزنند، می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند. در مورد مرغ گوشتی چند تا تشکل داریم؟ هر بار که ما این بخش را دعوت کردیم، یک نفر با رویکرد‌ متفاوت آمد.

او بیان کرد: در خصوص بحث خرید قراردادی، این خرید را بر خرید تضمینی دارای اولویت می دانیم. در همین امسال هم تلاش کردیم و این اتفاق رخ داد. یک درصد خرید قراردادی در کشور کم است در حالی که در دیگر کشور‌ها، ۴۰ درصد است. نمی‌شود ما پیاز تولید کنیم و وقتی دیدیم مازاد تولید داریم، ببینیم که حالا باید چیکار کنیم. باید برای هر تولیدمان برنامه داشته باشیم. یعنی وقتی می‌گوییم خرید قراردادی، باید با کشاورزان قرارداد بسته شود.

ساداتی نژاد گفت: در این دوره، یکی از کار‌هایی که شروع شده، واگذاری اختیارات است به طوری که اکنون، معاون این کار را در شهرستان‌ها انجام می‌دهد. یکی از مشکلات، کمبود سرمایه گذاری در این بخش است. میزان سرمایه گذاری در کشاورزی به اندازه GDP در کشور نیست. اتاق بازرگانی باید کمک کند تا سهم سرمایه گذاری افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:

قیمت گذاری دستوری اشتباهی در تمام دولت‌ها بود/واردات برنج نباید ممنوع باشد دستیابی به اقتدار غذایی در گرو گسترش بازار منطقه‌ای است

او توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های طبیعی برای رسیدن به اقتدار غذایی را دارد. در این کار باید به اقتدار در حوزه کشاورزی برسیم. به یک تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم؛ بازار ما یک بازار داخلی نیست بلکه یک بازار منطقه‌ای است و باید آن را گسترده‌تر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در روابط اخیر روسیه و ترکیه می‌توان مشاهده کرد، روسیه کاری را که با اوکراین کرد، نتوانست با ترکیه بکند، چون تولید مواد غذایی این کشور، به ترکیه وابسته است.

او همچنین در حوزه شیلات بیان کرد: ۴۸ درصد تولید آبزیان ما در داخل کشور صورت گرفته و این حوزه در سبد امنیت غذایی ما مهم است. در جنوب کشور، ساحل ما جذاب نیست و شغل در این قسمت کم است. وقتی نروژ بالای ۳۰ میلیارد از ماهی در قفس ارزآوری دارد، پس در این حوزه ما هم می‌توانیم پیشرفت کنیم.

کشت دیم باید نسبت به کشت آبی در اولویت باشد

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حوزه دیگر، کشت دیم است. در کشور ما بر عکس است به طوری که در ۷۰ درصد کشور، کشت آبی داریم و ۳۰ درصد دیم است؛ در این بخش باید تجدید نظر شود.

او افزود: اعتقاد ما این است در حوزه غذا اگر قرار است به قدرت برسیم، باید تمامی نهاد‌ها به قدرت برسند. در حال حاضر قانون تمرکز به وزارت جهاد برگشته است و باید از آن محافظت کنیم، چون کسی که تولید می‌کند باید بازار را هم در نظر بگیرد. حوزه بازار را از کشاورز گرفتند و به او می‌گفتند که فقط تولید کند در حالی که این کار، خیلی از مشکلات را ایجاد می‌کرد، اما اکنون، این موضوع نیز به وزارت جهاد برگشته است.

ساداتی نژاد گفت: نگاه درست به تنظیم بازار خیلی مهم است، زیرا خروجی بی اهمیتی به آن، وضعیت کمبودی می‌شود که اکنون با آن مواجه هستیم. ادغام وزارت بازرگانی و سازمان‌های توسعه تجارت، به توسعه بازار و تجارت کمک می‌کند تا قدرت بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: صادر کننده باید بداند در سال آینده اگر یک مشکل کم آبی و خشکسالی پیش آمد، چه برنامه‌ای خواهد داشت. با وضعیت کنونی، می‌توانیم تا ۳۵ سال آینده تضمین دهیم. دو نگاه اصلی تجاری، اقتصادی و علمی، دانش بنیان باید اجرایی شود، زیرا این موضوع بهره وری را افزایش می‌دهد.

او در پایان در مورد برگزاری نشست با اعضای اتاق بازرگانی، گفت: بهترین پیام این جلسه این است که ما در وزارت جهاد کشاورزی، به بخش‌ها و تشکل‌ها نگاه می‌کنیم و آن‌ها را بخش مهمی در کشور می‌دانیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی خرید قراردادی جهاد کشاورزی حوزه کشاورزی ساداتی نژاد وزارت جهاد تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سال ۱۴۰۲ با رکورد نمایشگاهی در سطح کشور؛ بیشترین دوره‌های نمایشگاهی را برگزار کردیم.

محسن نهاوندی با بیان اینکه امسال ۱۰۳ عنوان در قالب ۳۴ دوره نمایشگاه در نمایشگاه‌های بین المللی فارس برگزار می‌شود، گفت: بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی اولین عنوان نمایشگاهی است که در سال جاری آغاز به کار کرده است.

او تصریح کرد: تعداد شرکت کنندگان از این نمایشگاه حداقل نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

نهاوندی با بیان اینکه سعی شده با هر رویداد جدید؛ پلنی طراحی شود؛ عنوان کرد: امسال در همه نمایشگاه‌ها کارگروه ستادی برپا می‌شود که متشکل از اعضای شرکت نمایشگاه در بخش‌های مختلف است؛ این تیم با تیم مجری نمایشگاه جلسات مختلفی را برگزار می‌کند و دغدغه‌ها را مطرح می‌کنند.

او اضافه کرد: برای هر نمایشگاه یک استراتژی و یک شعار در نظر گرفته شده است و سعی شده نوآوری جدیدی داشته باشیم؛ سال گذشته تمام تلاشمان علاوه بر کمیت بالابردن کیفیت بود چرا که موضوعات جدیدی را دنبال می‌کردیم.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس یادآور شد: امسال این کارگروه فعالیت خود را به صورت جدی آغاز و به صورت مستمر با ذی نفعان حوزه کشاورزی جلساتی را برگزار کرده اند که دستاورد آن نمایشگاه امروز کشاورزی فارس است.

او با بیان اینکه بیستمین نمایشگاه تخصصی جهاد کشاورزی در ۶سالن در نمایشگاه بین‌المللی گلستان برگزار می‌شود، مطرح کرد:در حوزه نمایشگاهی معرفی آخرین فناوری‌های نوین مد نظر قرار گرفته است که یکی از شاخص‌های ارزیابی‌های ما برای مجری‌های نمایشگاهی همین بوده است.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس تفاوت این دوره از نمایشگاه کشاورزی با دوره‌های قبل را برگزاری میز خدمت و میز سرمایه گذاری دانست وادامه داد:در این نمایشگاه از فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی شرکت کرده اند.

او گفت: نمایشگاه کشاورزی در حوزه نهاده ها، سیستم‌های آبیاری و تجهیزات گلخانه‌ای در ۶ سالن و به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

به اعتقاد نهاوندی؛ یکی از مهمترین دغدغه‌های این نمایشگاه معرفی آخرین دستاورد‌ها و فن آوری‌های نوین است که در سطح کشور کمتر به آن پرداخته شده است و عنوان کرد: در این نمایشگاه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و استارتاپ‌ها حضور دارند و آخرین دستاورد‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شود که برای نمایشگاه اهمیت بسزایی دارد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس تاکید کرد: افزایش بهره وری مهمترین دغدغه کشور به خصوص در حوزه کشاورزی است که در برنامه‌های جانبی نمایشگاه به این موضوعات پرداخته شده است.

او افزود: در بحث تبلیغات نمایشگاه‌ای حرفه‌ای عمل شده است و نوع تبلیغات و محل آن با کار کارشناسی صورت می‌پذیرد.

مجری نمایشگاه نیز در این نشست با بیان اینکه این نمایشگاه تفاوت محسوسی با دوره‌های قبل دارد، گفت: به دلیل استقبال زیاد تولیدکنندگان، نمایشگاه کشاورزی در دو نوبت برگزار می‌شود و نمایشگاه مکانیزاسیون کشاورزی و ماشین آلات از این بخش جدا شده است که در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

علیرضا عاجزی افزود: این نمایشگاه در مساحتی بالغ بر ۱۸هزار متر مربع در ۶ سالن و با ظرفیت کامل حال برگزاری است و با توجه به پتانسیل گسترده فارس در حوزه کشاورزی استقبال خوبی از آن به عمل آید.

او ادامه داد: عمده مشارکت کنندگان این نمایشگاه از استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان و مازندران، خراسان رضوی هستند.

مجری نمایشگاه عنوان کرد: برنامه‌های جانبی متنوعی در حین برگزاری نمایشگاه از جمله ۸ دوره آموزشی که نیاز کشاورزی امروز است توسط جهاد کشاورزی فارس، سازمان نظام مهندسی کشاورزی فارس و مرکز تحقیقات کشاورزی و سایر دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود.

عاجزی از حضور هیئتی از کشور عراق برای بازدید از نمایشگاه کشاورزی فارس خبرداد و افزود: امیدواریم حضور این هیئت منجر به عقد قرارداد‌های خوبی با تولیدکنندگان شود.

برگزارکننده نمایشگاه کشاورزی در استان فارس ادامه داد: کشور‌های خارجی به صورت مستقیم در این نمایشگاه حضور ندارند و نمایندگی ۲۰ برند از کشور‌های مختلف از جمله چین، هندوستان، ترکیه، روسیه، کره، ژاپن و... در این نمایشگاه حضور دارند.

گفتنی است مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی، سیستم‌های آبیاری وتجهیزات گلخانه‌ای عصر امروز با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی فارس، نماینده شیراز و زرقان در مجلس، رئیس کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس و معاون اقتصادی استانداری فارس برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند