Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به کربلای معلی، نشست بین‌المللی اربعین، معنویت و فضائل اخلاقی با حضور جمعی از اندیشمندان ایران و دیگر کشورها به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این شهر مقدس برگزار شد.

در این نشست ناصر سودانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه روم گفت: این آیه نکات لطیفی دارد، قرآن می‌فرماید: همه توجهت را به سمت دین قرار بده، حنیف کسی است که در خط دین حرکت می‌کند و خط دین راهی که درست و مستقیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حال فطرت انسان است که به سمت خدا و راه درست حرکت می‌کند. این قرار گرفتن در مسیر درست مسیر دین است. حال خدا می‌گوید تو که می‌خواهی به سمت درست حرکت کنی، من برای تو الگو قرار می‌دهم و باید بر اساس این الگو و حجت حرکت کنی و دنبال او بروی.

سودانی امام حسین و اهل بیت (ع) را الگوها و حجت خدا روی زمین برشمرد و گفت: برای حرکت در مسیر خدا باید ما پا جای پای امام حسین و اهل بیت (ع) بگذاریم و به دنبال آنها در مسیر درست حرکت کنیم.

وی اربعین را یک مدرسه و دانشگاه بزرگ دانست و گفت: اربعین مدرسه عشق است و همه در اینجا الفبای فطرت، عشق و محبت به انسان کامل را یاد می‌گیرند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: امام حسین (ع) یک فرد نیست، بلکه یک مکتب است، دانشگاهی است که سایه‌اش در همه ملت‌ها و قوم‌ها و ...افکنده شده و اربعین تجدید بیعت با فطرت است و تکبر و رزائل اخلاقی در اربعین پاک می‌شود، انسان در اربعین از مسیر درست خارج شده و در جمع بشریت قرار می‌گیرد.

سودانی با بیان اینکه امام حسین (ع) همه وجودش را متوجه دین کرد، گفت: امام حسین (ع) از همه چیزش گذشت و خدا همه چیز را فدای حسین کرد و هر قلبی که در آن پرتو عشق باشد مانند نگین می‌درخشد و برای حسین (ع) می‌تپد.

در ادامه محمدهادی همایون، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق طی سخنانی حضور بانوان در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین را ضروری دانست و گفت: اربعین باید با مشارکت خانم‌ها برگزار شود و رشد ما در این قسمت است، بروز و ظهور تمدنی زن است که در جامعه و در تربیت نسل آینده اثر دارد و نباید آن را فراموش کرد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ زن‌ها گره‌گشا بوده‌اند، گفت: حضرت مریم،‌حضرت هاجر، حضرت آسیه، حضرت خدیجه، حضرت زهرا، حضرت زینب و ... زنان بسیاری در تاریخ هستند که گره‌های بزرگی را از زندگی بشریت باز کرده‌اند.

در ادامه دکتر برزویی از اساتید دانشگاه به تشریح موضوع محبت و مودت پرداخت و گفت: اساس زندگی محبت است، اما با مودت فرق می‌کند. محبت بخشی از مودت است، محبت ظهور و بروز دوست داشتن در لفظ و گفتار است، حال زمانی که محبت در عمل قرار گرفت، مودت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: حال کسی که می‌خواهد به سمت محبوب برود، آخرین بخش محبت و مودت را باید بجا بیاورد که آن هم سخاوت است. زیارت اربعین سطح عالی از محبت است. اربعین اقدام عملی برای محبت و مودت است. اربعین تمرین تمدنی برای مودت حکومت حضرت مهدی (عج) برای ظهور است.

در ادامه طاهره صادقی، مدرس حوزه و دانشگاه، اربعین را فرصتی برای رشد و تعالی دانست و گفت: اربعین بهترین فرصت برای خودسازی است و می‌توان از آن برای رشد و تعالی استفاده کرد. بشریت می‌تواند در پرتو اربعین به بهترین الگوها و تعاملات بشری دست یابد.

وی ادامه داد: اربعین فرصتی برای تزکیه نفس است و انسان با حضور در پرتو نورانی امام حسین احساس نشاط پیدا می‌کند که این نشانه زدوده شدن زنگار از قلب است. از پرتو اربعین جامعه‌ای تشکیل می‌شود که در آن شاهد تعاملات و محبت هستیم و بالاترین همدلی و مواسات در آن وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه تعامل حداکثری جز در پیاده‌روی اربعین مشاهده نمی شود، گفت: اصلاح اخلاقیات فردی پروسه‌ای زمان بر است اما در اربعین در چند روز یک انسان متحول شده و راه زندگی‌اش تغییر می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) قلوب شیعه را هدف قرار دادند. اربعین هم فقط بر قلوب شیعه کار دارد و عاطفه را به قلیان در می‌آورد و دسیسه‌های شیاطین را خنثی می‌کند.

صادقی با بیان اینکه اربعین در عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان نفوذ می‌کند گفت: اینگونه است که تمدن نوین اسلامی شکل میگیرد، و در واقع، تالیف قلوب است که سبب تمدن سازی می‌شود. در اربعین افراد از خود گذشتن را می‌آموزند، اینجا مردم عراق همه زندگی خود را در راه زائر هزینه می‌کنند که بهترین الگو برای ازخودگذشتگی است.

وی ادامه داد: افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، تکریم و محبت اهل بیت را درک می‌کنند و اینکه می‌گویند با خانواده در این راهپیمایی شرکت کنید، برای نهادینه شدن این فرهنگ در خانواده و نسل آینده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پیاده روی اربعین کربلای معلی امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۰۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند

امام جمعه کاشان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری یادواره شهدا، گفت: شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، حجت‌الاسلام سید سعید حسینی، شامگاه شنبه در مراسم یادواره شهدای بخش مهاباد اردستان، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 102 از سوره نساء می‌فرماید که «کفار دوست دارند شما غافل باشید از سلاح و کالاهایتان تا به شما یورش ببرند و شبیخون بزنند» و منظور از اسلحه دو موضوع است یکی اسلحه معنوی است که دشمن می‌خواهد آن از بین برود و رهبر انقلاب اسلامی هم به آن اشاره کرد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهند با تهاجم فرهنگی ایران را آندلسی کنند، لذا باید هر دو سلاح را محکم داشته باشیم.

وی افزود: زمانی یکی از مسئولان عالی‌رتبه وقت کشور گفت الان وقت موشک نیست و وقت علم و دانش است و دشمن دقیقا همین را می‌خواهد که مومنان و مسلمانان از اسلحه معنوی و مادی خودشان غافل شوند و ناگهان حمله کنند، اما رهبر انقلاب اسلامی این خلف شایسته حضرت امام به همه مسائل واقف بوده و هوشیارند.

نمانیده ولی‌فقیه در کاشان با بیان اینکه مردم عزیز بیانیه گام دوم انقلاب را جدی بگیرید گفت: رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه دارند بستر را برای ظهور آماده می‌کنند و یکی از نکات مهم این بیانیه این است که باید تمدن‌سازی صورت بگیرد.

امام جمعه کاشان بیان کرد: همه فرهنگیان، حوزویان و اساتید باید شاخصه‌های تمدن را از قرآن استخراج کنیم و آن را به اندازه‌ای که می‌توانیم در جامعه و محیط پیرامونی و سپس خارج از کشور گسترش دهیم و 10 شاخصه تمدن اسلامی معنویت است و جنگ هشت سال دفاع مقدس دانشگاه معنویت بود و در قبور شهدا امروز مشاهده کردم شهید 16 ساله وجود داشت و بسیاری از شهدا دانش‌آموز بودند، اما از جبهه که بر می‌گشتند عارف بودند و راه 100 ساله یک عارف را یک شبه طی کردند و این راه معنویت را حضرت امام به همه آموخت.

حسینی تاکید کرد: غربی‌ها با لجن‌زار رذائل اخلاقی خود در زمان پهلوی به جان کشور افتادند، اما حضرت امام دل‌های جوانان را به سوی معنویت منقلب کرد و ثمره هشت سال دفاع مقدس صدور انقلاب اسلامی به خارج از کشور بود و خداباوری و معنویت را به کشورهای دیگر تزریق کردند و جوانان ما زیر بمب‌باران‌های تبلیغاتی دشمن هستند، اما می‌بینیم جوانان با چه شور و حالی در مراسمات شرکت می‌کنند که نمونه آن اعتکاف و شرکت در یادواره شهدا است.

نمانیده ولی فقیه در کاشان، تصریح کرد: برادران و خواهران تا می‌توانند روی شاخصه معنویت کار کنند که یکی از آن‌ها همین یادواره شهدا است و بدانید به دعوت شهدا برای تقویت معنویت شرکت کردید و همین راه برای صدور معنویت در گام دوم انقلاب مهم است و همه این جهادها و مراسم‌ها ارزش است.

امام جمعه کاشان با اشاره به شهید والامقام فخری‌زاده، افزود: شهدا فدا شدند تا جمهوری اسلامی بماند، اما بعضی از آن‌ها که وظیفه تمدن‌سازی داشتند دشمن انتخاب کرد و شهید کرد تا جلوی معنویت را بگیرد و همین شهید را دشمن 10 سال دنبالش بود تا بتواند به شهادت برساند و همین حمله ایران به اسرائیل زحمات شهدایی همچون تهرانی‌مقدم و فخری‌زاده‌ها بود و کفار دوست دارند تا ما غافل شویم و به ما هجوم بیاورند پس در هر دو جبهه سلاح معنوی و سلاح نظامی باید تلاش کنیم.

وی بیان کرد: اسرائیلی‌ها وقتی از زبان رهبر انقلاب اسلامی شنیدند که ایران می‌خواهد موشک بزند اعلام کردند که محکم نزنید و حقیقتا آنچه اتفاق افتاد با توسلات بود و 103 هواپیما در آسمان بود تا موشک‌ها را بزنند و 700 پرنده شناسایی در منطقه داشتند و همه ناتو آماده شده بودند تا موشک‌ها را رصد کنند، اما کاری از پیش نبردند و موشک‌های ما به هدف نشست و آمریکا بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه پدافند داد و گنبد آهنین کاری نتوانست انجام دهد.

انتهای پیام/802/

دیگر خبرها

  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • اعزام زائر اولی ها به مشهد طی دهه کرامت در ورامین
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • یادواره شهدای نیر با محوریت فضائل استاد شهید مطهری
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان+ فیلم
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد