Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

تجدید نیرو توسط احمد مسعود با رویکرد جدید

احمد مسعود فرمانده خیزش‌های مردمی پنجشیر در یک مصاحبه با خبرگزار عربی گفته است که به تعداد سربازان شان در این جبهه افزده می شود و این روند به شدت جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در شبکه بلومبرگ عربی تصریح کرده است حکومتی که به زور سلاح بر ملت تحملیل شود هرگز مورد پذیرش نیست و افزوده است که از جامعه ملل نباید این حکومت که همه اقوام در آن سهیم نیست به رسمیت شناخته شود. از سوی دیگر امرالله صالح معاون حکومت پیشین افغانستان با انتشار یک عکس در فضای مجازی گفته است که مقاومت با رویکرد جدید در حال شکل گیری است.

سیستم بانکی در افغانستان در مرحله فروپاشی قرار دارد

جان اگلند دبیرکل شورای پناهندگان ناروی میگوید سیستم بانکی در افغانستان به دلیل کمبود پول نقد در این کشور در مرحله فروپاشی قرار دارد. آگاهان امور اقتصادی دلیل این موضوع را فساد و بی ارادگی در حکومت سابق می دانند که باعث شد تا همه سرمایه گذاران از افغانستان با سرمایه های شان بیرون شوند. این در حالیست که سفیر چین در یک پیام توییتری خود خواستار لغو تحریم های اعمال شده بالای حکومت موقت طالبان شده است.

هزاران کشته و زخمی، نتیجه جنگ آمریکا در افغانستان

گفته میشود ایالات متحده آمریکا 2 هزار میلیارد دالر در ۲۰ سال گذشته هزینه جنگ در افغانستان کرده و نتیجه این جنگ هم هزاران کشته و زخمی، بیخانمانی مردم و تقویت و رشد سریح گروه های مختلف تروریستی هم چون داعش در این‌کشور گزارش میشود. کارشناسان میگویند که اگر این کمک ها به جای جنگ صرف باز سازی میشد شاید میتوانست داغ را درمان کند نه تازه تر از قبل. این در حالیست که آمریکا با خروج از افغانستان هیج کاری بنیادی و زیر ساختی در این کشور به انجام نرسانده است و چیزی که از این کشور در افغانستان به جا مانده تسلیحات نظامی و جنگی است.

طالبان: میدان‌هوایی کابل آماده برای پروازهای خارجی و داخلی است

فرودگاه/ میدان‌هوایی کابل که در آستانه سراسیمگی و بی نظمی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان ۸۰ درصد تخریب شده و پروازهای داخلی و خارجی در این میدان هوایی با صورت کامل در چند مدت متوقف شده بود ، حالا طالبان اعلام کرده که این میدان هوایی دوباره ترتیب شده و آماده برای پروازهای خارجی و داخلی میباشد. طالبان گفته است امیدواریم پروازهای تجاری که به دلیل تخریب این میدان هوایی متوقف شده بود دوباره از سر گرفته شود.

اردوغان: افغانستان با حضور آمریکا هم امن تر از این نبود

اردوغان میگوید افغانستان با حضور آمریکا هم امن تر از این نبود بلکه هر روز خون بیشتری ریخته میشد و جنایات بیشتری اجرا میشد. وی گفته است که این موضوع خود سوال بر انگیز است که چرا چنین بوده است؟ وی در پاسخ به این سوال که امنیت میدان هوایی یا فرودگاه را میگیرد یا خیر ؟گفته است بستگی به توافقات دارد فعلا دولت طالبان فراگیر نیست.

وضع محدودیت های طالبان برای مردم

با و جودی که سخنگوی طالبان به مردم وعده سپرده بود که هبیچ گونه محدودیت برای مردم از لحاظ پوششی تعیین نخواهد شد اما باشندگان ولایت کاپیسا میگویند: طالبان استفاده از گوشی های هوشمند را برای زنان منع کرده است. به گفته رسانه های محلی این ولایت مردان نیز از این شرط و بند ها مستثنا نبوده و برایشان محدودیت های پوششی و اصلاحی تعیین شده است. مردم میگویند که افزایش این قیودات و تحمیل آن بالای مردم، عواقب بیزاری از نظام کنونی را در پی خواهد داشت. با این حال سران گروه طالبان وعده سپرده بود که محدویت ها برای مردم تعیین نخواهد شد.

انصراف نماینده افغانستان از سخنرانی در سازمان ملل

نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بدون سخنرانی و اشتراک نماینده افغانستان پایان یافت. گفته میشود غلام محمد اسحاق زی نماینده حکومت سابق افغانستان در سازمان ملل نام خود را از لیست نماینده خط زده است. مونیکا گریلی سخنگوی مجمع عمومی در مورد عدم اشتراک نماینده افغانستان ترجیح داده سکوت اختیار کند اما طالبان که سهیل شاهین را به حیث نماینده خود در سازمان ملل تعیین کرده بود از کناره گیری اسحاق زی استقبال کرده و میگویند که او به هیچ عنوان نمی توانست از این گروه در سازمان ملل نمایندگی کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احمد مسعود افغانستان تحولات افغانستان سازمان ملل میدان هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سفر به نیمه دیگر خود» نوشته علی نورآبادی خبرنگار و پژوهشگر به تازگی توسط نشر صاد منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود. این کتاب شامل دو تک نگاری درباره افغانستان است. همچنین یک سفرنامه تصویری نیز در کتاب آمده است.

نورآبادی درباره چگونگی نوشتن است کتاب می گوید: سفر نخست من به افغانستان در آذر ۱۳۸۵ بعد از سقوط حکومت طالبان بدست مجاهدان بود. این سفر کاملاً شخصی و زمینی و به مدت ۱۲ روز بود. اما سفر دوم در اسفند ۱۳۹۲ بود. این بار سفر ما کاملاً رسمی و دولتی بود و به همراه هیئتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان عازم این کشور شدیم.

این خبرنگار با اشاره به سابقه آشنایی خود با افغانستان، این توضیح را دارد: نخستین آشنایی جدی من با افغانستان در دوره دانشجویی بود. نمیدانم کتاب «پیاده آمده بودم»، مجموعه اشعار محمدکاظم کاظمی چگونه به دستم رسیده بود اما شعرهایش به شدت به دلم نشسته و بسیاری از آنها را حفظ کرده بودم. اشعار آن با فضای بعد از جنگ و دهه ۱۳۷۰ همخوانی زیادی داشت و از آنها در نمایشگاه ها و نشریات دانشجویی استفاده میکردیم. البته در آن زمان نمی دانستم محمدکاظم کاظمی افغانستانی است، این را بعداً فهمیدم و شگفت زده شدم و با نگاه تازه ای کتاب و دیگر اشعار او را خواندم. همین کتاب، نقطه آغاز جستجوی بیشتر من درباره افغانستان شد. در این جستجوها کتاب «برچه های سرخ، کوچه های سبز» به دستم افتاد. مطالعه این کتاب که شامل یادداشتهای سفر رضا برجی به افغانستان در بحبوحه جنگ های داخلی است، علاقه ام به این کشور را دو چندان کرد. در مقدمه کتاب تحلیلی کوتاه و چند صفحه ای از تاریخ معاصر افغانسان به ویژه بعد از سر کار آمدن طالبان آمده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«افغانستان کشوری ساده و بدوی اما با مسایلی سخت است. شاید سختی آن در همین سادگی و بدویت بیش از حد آن باشد. ابر قدرت ها که قدرت خود را در ماشین جنگی سنگین و پیچیده می بینند، به اشتباه خیال میکنند به راحتی می توانند چند روزه افغانستان را تسخیر کنند اما خود به تسخیر آن بدویت در می آیند. اکنون افغانستان است و طالبان. و اولین اولویت طالبان امروز، کسب مقبولیت داخلی و مشروعیت بین المللی است. طالبان تشنه به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگر کشورهاست اما هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. طالبان هنوز پدیده ای ناشناخته است و قضاوت درباره این گروه زود است. طالبان، مشارکت سیاسی همه گروهها و اقوام را در ساختار قدرت آینده افغانستان وعده داده است، باید منتظر ماند و دید. و اما مردم خوشحالند و نگران؛ خوشحال از رفتن متجاوزان و برقراری امنیت و نگران از آینده. مردم، مضطربند و منتظر؛ مضطرب از بلاتکلیفی و منتظر که چه خواهد شد؟»

این کتاب با قیمت ۲۸۹ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6095035 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • علت استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟ | کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد...
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب