Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@14:11:01 GMT

ناهمگونی جنسی یعنی چه؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۴۴۰۴

ناهمگونی جنسی یعنی چه؟

ناهمگونی جنسی یا تراجنسیتی به افرادی گفته می شود که از لحاظ ذهنی تطابقی با جنسیت خود ندارد و حتی در موارد شدید به قدری از جسم خود بیزار هستند که تن به اعمال جراحی سنگین برای تغییر ظاهر جنسیتی خود میدهند. ناطقان: ناهمگونی جنسی یا ملال جنسی یا دیسفوریای جنسی ( به انگلیسی : gender dysphoria ) احساس بی قراری از تطابق نداشتن هویت جنسی فرد با جنسیت انتسابی در زمان تولدش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





این اصطلاح در سال 2013 جایگزین اختلال هویت جنسی ( به انگلیسی : Gender identity disorder ) یا به اختصار GID شد.

 

افرادی که دچار ناهمگونی جنسی می شوند به طور عام به عنوان تراجنسیتی شناخته می شوند. نداشتن انطباق جنسیتی همیشه منجر به ملال یا پریشانی جنسیتی نمی شود.

چنین افرادی ممکن است با تغییر در بیان یا رفتار ، جنسیت درونی خودشان را بروز دهند. برای کمک به این افراد و رسیدن به تغییراتی که ظاهر آن ها را با جنسیت درونشان هماهنگ کنند از هورمون درمانی ، جراحی تطبیقی و روان درمان استفاده می شد.

 

ناهمگونی جنسی در هر سنی می توند بروز کند مثلا پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده ولی رفتارهای دخترانه دارد و خودش را دختر می داند دچار ناهمگونی جنسی شده است.

انجمن جهانی حمایت از تراجنسیتی ها یا WPATH پیشنهاد می کند که تا قبل از 16 سالگی نباید هیچ گونه مداخله پزشکی انجام شود. و مداخله رونشناسی برای تایید جنسیت یا تایید جراحی تغییر جنیست بعد از 18 سالگی و 2 سال بعد از زندگی در نقش جنس مخالف امکان پذیر است.

 
ناهمگونی جنسی چیست؟

آشفتگی جنسیتی با ناهمگونی هویت جنسی جزو اختلالات روانی ثبت شده در راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی یا DSM است.

در ویرایش پنجم DSM  تراجنسیتی ها را از دسته اختلالات  جنسی حذف کرده و به گروهی از موارد خاص منتقل نمودند.

 

 
علایم ناهمگونی جنسی

• ترجیح اسباب بازی های جنس مخالف

• بازی یا فعالیت های جنس مخالف

• بیزار بودن از آلت تناسلی خود

• ترجیح جدی برای همبازی شدن با جنس مخالف

• تنهایی و انزوا اجتماعی نسبت به همسالان

• اضطراب و افسردگی

 

کودکان ترنس بیشتر در معرض آزار و خشونت در مدرسه قرار می گیرند.

ناهمگونی جنسی در افرادی که با جسم مردانه متولد شده اند ممکن است به صورت زودرس و دیررس شروع شود.

 

ناهمگونی جنسی زودرس درکودکی قابل مشاهده است . گاهی ناهمگونی جنسی در این گروه متوقف شده و  سپس به عنوان همجنسگرا شناخته می شوند و در نهایت با اوج ناهمگونی و آشفتگی جنسی روبرو می شوند.

 

گروه دیگر معمولا در بزرگسالی دچار ناهمگونی جنسی دیررس می شوند و علایم خاصی در کودکی نشان نمی دهند ولی برخی از آن ها گزارش می دهند که در کودکی آرزو داشته اند جنس مخالف باشند ولی این موضوع را با کسی در میان نگذاشته اند. این مردان ممکن است برای رسیدن به هیجان جنسی درگیر مبدل پوشی شوند.

 
زنانی که دچار ناهمگونی جنسی دیررس هستند معمولا به خانم های دیگر جذب می شوند و ممکن است به عنوان همجنس گرا شناخته شوند.

 

افراد مبتلا به ناهمگونی جنسی در خطر ابتلا به استرس ، انزوا ، اضطراب ، افسردگی ، عزت نفس پایین و خودکشی هیتند.

 

مطالعات نشان داده است که احتمال اقدام به خودکشی در افراد ترنس زیاد است.

در مطالعه ای که روز 6450 تنرس در ایالات متحده انجام شد مشخص شده که 41 درصد انها اقدام به خودکشی کرده اند در صورتی که میانگین کشوری 1.6 درصد بوده است.  البته تلاش برای خودکشی در بین افراد ترنس که بعد از تغییر جنسیت روابط خانوادگی شان حفظ شده است ، کمتر است.

احتمال بروز اختلالات خوردن یا زیاده روی در مصرف مواد مخدر در افراد ترنس بالاست.

  

 
تشخیص ناهمگونی جنسی

برای این که ناهنگونی جنسی شخص تایید شود باید دارای ناهمخوانی بسیار قابل توجه بین جنسیت درونی و جنسیت بیرونی فرد به مدت حداق 6 ماه مشاهده شود و حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشد:

- ناهمخوانی زیاد بین جنسیت تجربه شده و ویژگی های اولیه و ثانویه جنسی

- تمایل زیاد فر برای رها شدن از ویژگی های اولیه و ثانویه جنسی

- تمایل زیاد فرد برای داشتن ویژگی های اولیه و ثانویه جنس مخالف

- تمایل قابل توجه فرد برای داشتن جنسیت مخالف

- تمایل فرد برای این که مانند افراد جنس مخلف با او رفتار شود

- تمایل زیاد برای داشتن تمایلات و احساسات جنس مخالف

 

نکته مهم دیگری که مشاور در این زمینه اهمیت بسیار زیادی به آن میدهد این است که ناهمگونی جنسی باعث افت کارکرد غلی و اجتماعی یا سایر مسائل برای فرد شده باشد.

به گفته یکی از رون شناسان انجمن روان شناسی آمریکا ناهمگونی جنسی فقط زمانی اختلال محسوب می شود که باعث اذیت و از کارافتادگی فرد شود. بسیاری از تراجنسیتی ها از شرایط خود ناراحت نیستند و به صورت عادی به کار و فعالیت خود ادامه می دهند که نشان می دهد تراجنسیتی بودن به خودی خود یک اختلال یا عقب افتادگی نیست.

 

 
درمان ناهمگونی جنسی

درمان افراد مبتلا به ناهمگونی جنسی در مواردی که منجر به اختلال و مشکلات اجتماعی یا خانوادگی برای فرد باشد میتواند شامل روان درمانی یا حمایت از جنسیت ترجیحی فرد با کمک هورمون درمانی ، بیان جنسیت و نقش جنسیت یا جراحی تغییر جنسیت باشد.

 

مشاوره روان شناختی معمولا منجر به تغییر شیوه زندگی یا تغییرات جسمی با مداخلات پزشکی از جمله هورمون تراگی ، جراحی دستگاه تناسلی ، لیزر موهای زائد ، تخلیه سینه ، جراحی قفسه سینه یا سایر جراحی ها به منظور تغییر ظاهری فرد می شود.

 

مشاوره روان شناسی معمولا برای کاهش احساس گناه مرتبط با پوشیدن لباس جنس مخالف با اطرافیان بیمار برای درک بهتر شرایط انجام می شود.
برچسب ها: جنسی ، ناطقان ، ناهمگونی ، تطابق ، جنسیت ، جراحی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: جنسی ناطقان ناهمگونی تطابق جنسیت جراحی جنس مخالف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است

عضو شورایعالی کار با اشاره به چالش‌های جامعه‌کارگری در سال ۱۴۰۳، نسبت به موضوع ورود نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف دستمزد سالانه کارگران مخالفت کرد.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آیت اسدی» عضو کارگری شورایعالی کار در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت جامعه کارگری و چالش‌های این قشر از جامعه اظهار کرد: در دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، ایشان به اهم مسائل جامعه ما اشاره‌های ویژه‌ای داشتند. قرارداد موقت، امنیت شغلی و معیشت کارگران از جمله مواردی بودند که رهبر انقلاب در این دیدار به طور خاص به آن‌ها پرداختند.


این عضو شورایعالی کار افزود: مقام معظم رهبری در آن جلسه به معیشت و نقش اثرگذار آن بر نشاط کارگران تاکید ویژه‌ای کردند. عدم اشتیاق جوانان به کار از دیگر موارد مد نظر رهبر انقلاب در آن دیدار بود که به نظر می‌رسد پایین بودن میزان دستمزد و همچنین عدم همخوانی برخی مشاغل با میزان تحصیلات آنان از جمله عوامل مهمی هستند که مانع از ورود جوانان به بازار کار کشور می‌شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان جامعه‌کارگری درخواستی برای بازبینی در میزان دستمزد سال ۱۴۰۳ دارند یا خیر، گفت:تقریباً از یک ماه و نیم از سال ۱۴۰۳ گذشته، اما با این حال نمایندگان جامعه کارگری هنوز درباره میزان دستمزد کارگران با دولت و کارفرمایان به توافق نرسیده‌اند؛ در حال حاضر مصوبه آن جلسه همچنان بدون امضای نمایندگان جامعه کارگری مانده است و ما کماکان مخالف آن میزان افزایش حقوق هستیم.


اسدی تصریح کرد: مطالبه نمایندگان جامعه‌کارگری از دولت این بود که حداقل حقوق دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ مطابق با ماده ۴۱ قانون کار و بر اساس نرخ تورم و همچنین سبد معیشت کارگران تعیین شود، اما این درخواست نادیده گرفته شد. اعتقاد ما بر این است که نرخ تورم و سبد معیشت هر ماه متفاوت است.


این نماینده جامعه کارگری درباره دلیل شرط تعیین دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت، گفت: علت این موضوع از آن جهت بوده که ممکن است که عدد سبد معیشت کارگران از نرخ تورم بالاتر شود؛ به عنوان مثال، در تعیین نرخ تورم تغییر قیمت تقریباً ۱۰۰ قلم کالا در نظر گرفته می‌شود، اما برای تعیین عدد سبد معیت فقط تغییر قیمت ۵۰ قلم کالای مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی همچنین درباره عملکرد نمایندگان جامعه کارفرمایی در جلسات شورایعالی کار توضیح داد: در جلسات سال گذشته این نمایندگان دولت بودند که در طرف مقابل نمایندگان جامعه‌کارگری قرار داشتند. متاسفانه در این جلسات دولت اصل بی‌طرفی را رعایت نکرد.


اسدی همچنین درباره مد نظر قرار گرفتن حداقل عدد سبد معیشت کارگران هم گفت: بر اساس قانون باید میانگین این نرخ در نظر گرفته می‌شد؛ در حال حاضر کارگران با متوسط قیمت سبد معیشت هم نمی‌توانند اقلام موجود در آن سبد را تهیه کنند.


نماینده جامعه کارگری درباره مرجعیت اعلام نرخ تورم هم گفت: در قانون کار به صراحت اعلام شده که نرخ تورم اعلامی سوی بانک مرکزی باید مبنای محاسبات قرار بگیرد، ولی دولت با پشتوانه مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی بر مرجعیت قرار گرفتن نرخ تورم مرکز آمار اصرار دارد.


وی تصریح کرد: قوه قضاییه برای سال ۱۴۰۳ کلیه نرخ‌های بیمه‌ای و دیه افراد را بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی اعلام کرد؛ لذا، این امکان وجود دارد که در برخی موارد قانونی مرجعیت مرکز آمار کشور هم فاقد اعتبار شود.


اسدی تاکید کرد: سال ۱۴۰۳ هنوز به طور کامل شروع نشده، اما معیشت کارگران در تنگنا قرار گرفته است. متاسفانه در تعیین دستمزد امسال دولت و مجلس وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداده‌اند.


این عضو شورایعالی کار در پایان پیرامون پیشنهاد دولت برای ورود مجلس برای تعیین دستمزد کارگران گفت: نمایندگان جامعه‌کارگری با این تصمیم مخالف هستند، زیرا این موضوع به نفع کارگران نخواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: کارگر ، جامعه کارگری ، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ، شورایعالی کار ، آیت اسدی ، حقوق کارگران ، دستمزد کارگران ، بانک مرکزی ، تورم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9v

دیگر خبرها

  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • مخالف تک صدایی در دانشگاه‌ها هستیم
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • موافقت باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس با سقف هزینه؛ منچسترسیتی و منچستریونایتد مخالف!
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد