Web Analytics Made Easy - Statcounter

دودکش نامناسب خطرناک است. مردم باید مراقب دودکش نامناسب باشند. ایمنی کردن دودکش نامناسب در شروع فصل سرما لازم است.

محمد ایمانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ایمنی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت استان از گاز  طبیعی استفاده می‌کنند، هر ساله دچار یک سری حوادث هستیم که بخش عمده‌ای از آن حوادث مربوط به آتش‌سوزی و انفجار و بخش دیگر آن مربوط به حوادثی مانند گاز گرفتگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره حوادث مربوط به نشت گاز افزود: حوادث گاز گرفتگی در اصل مسمومیت افراد ساکن یک مکان با گاز منوکسید کربن است. منوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و سمی است که اگر انسان در شرایط خاصی در معرض آن قرار بگیرد دچار مسمویت شده و اگر در طولانی مدت و با مقادیر بالا در معرض آن باشد منجر به فوت فرد می‌شود.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز خراسان رضوی گفت: طبق آمارهای به دست آمده طی سال‌های گذشته تقریبا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد دلیل گاز گرفتگی که موجب فوت افراد شده مربوط به مشکلات دودکش‌ها بوده است. 

ایمانی‌فر توضیح داد: کلاهک دودکش اَشکال متعددی دارد؛ یک سری از کلاهک‌ها به صورت سیمانی است که در گذشته رایج بوده است. نوع دیگر از  کلاهک‌های فلزی از جنس گالوانیزه و ضد زنگ به شکل حرف اچ (H) انگلیسی است که امروزه استفاده از  آن توصیه می‌شود. کلاهک‌های اچ (H) مناسب‌ترین نوع کلاهک از لحاظ مکش و دیگر نکات ایمنی هستند.

 وی تصریح کرد: معمولا دودکش در بالاترین نقطه پشت‌بام قرار می‌گیرد و ارتفاع معمول دودکش حداقل یک متر و ۲۰ سانتی‌متر از سطح پشت‌بام است. 

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز خراسان رضوی افزود: با توجه به سرمای زودرس در شهر مشهد مهمترین نکته‌ در بحث دودکش‌های وسایل گاز سوز این است که شهروندان قبل از نصب وسیله گازسوز از جمله  بخاری گازی ، حتما از باز بودن مسیر دودکش و وجود مکش کافی در آن مطلع شوند.

ایمانی‌فر خاطر نشان کرد: شهروندان باید از بالای پشت‌بام از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده و از داخل منزل، قبل از نصب بخاری با استفاده از یک شعله کبریت یا شمعِ روشن مسیر خروج دود را بررسی کنند به نحوی که شعله را در دهانه دودکش قرار دهند، اگر شعله به سمت مجرای دودکش کشیده و تقریبا خاموش شد، نشان می‌دهد که دودکش دارای مکش کافی است.

وی افزود: توصیه می‌شود درون ساختمان از لوله سفت و استاندارد استفاده شود، و از لوله‌های آلومینیومی نرم یا اصطلاحا آکاردئونی که مختص هود آشپزخانه هستند به هیچ عنوان برای بخاری استفاده نکنند.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز خراسان رضوی برای جلوگیری از انفجار و نشت گاز عنوان کرد: از عواملی که منجر به انفجار و نشت گاز می‌شود اتصالات و رابط بین وسیله گاز سوز و شیر گاز است که شلنگ و بست دو جزء مهم آن هستند. شهروندان دقت کنند که شلنگ حتما باید ویژه گاز، سالم، بدون شکستگی، ترک و از جنسی استاندارد باشد. اکیدا توصیه می‌شود که‌ از انواع دیگر شلنگ‌ها استفاده نشود. همچنین حتما باید از بست‌های مخصوص شلنگ گاز استفاده کنند.

ایمانی‌فر روش آزمایش ایمنی اتصالات تجهیزات گازسوز را این‌چنین عنوان کرد: برای اطمینان از عدم نشت گاز از محل اتصالات توصیه به استفاده از مواد شوینده می‌شود. به طوری که مایع شوینده را با آب رقیق کرده و در محل اتصال بریزند، در صورتی که حباب ایجاد شد نشانه وجود نشت گاز است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود گاز به بیرون را انجام دهند.

وی شایع‌ترین علائم گاز گرفتی را سردرد، سرگیجه و حالت تهوع معرفی کرد و گفت: شهروندان به محض بروز این علائم بدون علت قبلی باید سریعا نسبت به باز کردن درب و پنجره‌ها اقدام کرده و منشاء نشت گاز را بررسی کنند و حتما با اورژانس و... تماس بگیرند.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت گاز خراسان رضوی توضیح داد: برای جلوگیری از حوادث این چنینی سازمان‌ها و افراد اقدامات متنوعی انجام می‌دهند، اما مهمترین فعالیتی که برای پیشگیری از وقوع چنین وقایعی تاثیرگذار است، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به موقع به مردم و همراهی آن‌ها با مسئولان است. در صورتی که شهروندان توصیه‌ها را به کار بگیرند، این موضوع خیلی در کاهش خطر موثر است.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سرما هشدار گازگرفتگی دودکش دودکش نامناسب نشت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ناگوار آوارگان غزه؛ وقتی جز کفن چیزی برای فرار از سرما وجود ندارد

«کاملیا ابوخضر» دختر آواره فلسطینی که از شهر زادگاه خود، بیت لاحیا سر از یک چادر موقت در قلب غزه درآورده، بعد از گرفتار شدن به گرسنگی و ناامنی حالا مجبور است با پیچیدن پارچه کفن به دورش، از خود در برابر سرما محافظت کند.

به گزارش ایسنا،‌ کاملیا ابوخضر ۸ ساله در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه به همراه خانواده ۱۱ نفره‌اش در یک چادر کم جا و مندرس که عاری از هر گونه ملزومات اساسی است، جای گرفته‌اند.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، تبعات ناگوار حمله جاری رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی شروع شده و بیش از هفت ماه ادامه پیدا کرده، شرایط زندگی را برای بسیاری از خانواده‌های آواره فلسطینی پیچیده‌تر ساخته است.

درد آوارگی

ابوخضر به خبرنگار خبرگزاری آناتولی می‌گوید بعد از آنکه ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شهر زادگاه او، بیت لاحیا در شمال نوار غزه را تخریب کرد، به همراه خانواده‌اش آواره شده است.

با این وجود خانواده ابوخضر به هر جایی که فرار کردند با حملات بی‌امان هواپیماها، توپخانه و قایق‌های جنگی اسرائیلی‌ها مواجه شدند.

در ضمن تشدید درگیری این خانواده به جمع ده‌ها هزار نفری آوارگانی که به شهر جبالیا در شمال غزه فرار کردند پیوستند اما در نهایت آنجا را هم ناامن دیدند.

آنها در تلاش بعدی خود برای یافتن سرپناه رهسپار بیمارستان الشفا در شهر غزه شدند و امیدوار به یافتن سرپناه در آنجا بودند اما این بیمارستان هم هدف عملیات‌های نظامی زمینی واقع شده و این خانواده بار دیگر مجبور شدند مسیر پر خطر جستجو برای سرپناه امن را به سمت جنوب در پیش بگیرند.

مرگ در مسیر

همچنان که خانواده ابوخضر به این مسیر پرخطر برای چندین ساعت ادامه دادند با سربازان اسرائیلی در ایست بازرسی‌ها برخورد کردند. آنها منظره‌ای ناگواراز اجساد انباشته شده به روی یکدیگر را روی زمین مشاهد کردند.

بعد از آنکه آنها به شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه رسیدند با چالش یافتن سرپناه برای خود و سه خانواده آواره دیگر مواجه شدند.

ابوخضر به خبرگزاری آناتولی گفت: خوشبختانه با سخاوتمندی یک خبرنگاری که به آنها پول داد توانستند پارچه و نایلون برای ساخت یک چادر موقت تهیه کرده و یک سرپناه موقت و محافظ را برای خانواده‌هایشان و دیگران فراهم کنند.

کفن مرگ

این خانواده در داخل این چادر به سرمای گزنده ناشی از افت دمای هوا گرفتار شدند.

راهکار آنها برای مقابله با سرما این بود که از پارچه‌های کفن‌های اجساد که از بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح تهیه کرده بودند به عنوان ملحفه‌های موقت برای دفع سرما استفاده کنند.

کاملیای هشت ساله گفت: «ما چندین بار است که آواره شده‌ایم، تمام متعلقات خودمان را پشت سر گذاشتیم تا اینکه در دیر البلح سکنی گزیدیم. ما در آنجا در یک چادر کم‌جا بدون هیچ گونه ملزومات اساسی برای زندگی ساکن هستیم. نه آب وجود دارد نه غذا. آرزوی میوه و سبزی داریم اما همه‌چیز گران است و نمی‌توانیم بخریم.»

او ادامه داد که آنها مجبور به استفاده از پارچه کفن به عنوان پوشش و محافظت از بدن خود در برابر سرما در داخل چادر شده‌اند.

او با یادآوری اینکه مدرسه‌اش در بیت لاحیا بمباران شد اظهار امیدواری کرد که یک روز به مدرسه برگشته و کیفش را با خودش ببرد.

بر اساس اعلام دفتر رسانه‌های دولت حماس در غزه‌ ارتش رژیم صهیونیستی در ضمن جنگ جنایاتکارانه جاری علیه نوار غزه ۱۰۳ مدرسه و دانشگاه را به طور کامل از بین برده در حالی که ۳۱۱ موسسه آموزشی را نیز تخریب کرده است.

رژیم صهیونیستی از بعد از عملیات ناگهانی هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط جنبش حماس که به هلاکت بیش از ۱۲۰۰ صهیونیست انجامید دست به عملیات نظامی علیه نوار غزه زده که طبق اعلام وزارت بهداشت دولت حماس تا کنون به شهادت بیش از ۳۴۶۰۰ فلسطینی که عمدتا زنان و کودکان هستند انجامیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • وضعیت ناگوار آوارگان غزه؛ وقتی جز کفن چیزی برای فرار از سرما وجود ندارد
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • گلایه مسافران تهران - یزد از وضعیت نامناسب فضای داخلی قطار مسافربری + فیلم
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم
  • تصاویری از نخبه مازندرانی در دیدار با رهبر انقلاب + ویدئو | رتبه ۲۵ کنکور در حادثه گازگرفتگی درگذشت
  • سقوط خودرو در محور مهاباد- ارومیه ۳ فوتی و مصدوم برجای گذاشت
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟