Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@11:28:19 GMT

فایزر قرص خوراکی ضد کرونا تولید می‌کند

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۷۶۰۶

فایزر قرص خوراکی ضد کرونا تولید می‌کند

شرکت داروسازی فایزر روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر (۴ مهر) اعلام کرد در حال آزمایش قرصی است که می‌تواند به افراد کمک کند تا در صورت ابتلای نزدیکان و خانواده‌شان به بیماری کووید-۱۹، خود از این ویروس در امان بمانند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، داروی جدید یک ترکیب تازه از دوز پایین داروی ضد ایدز «ریتوناویر» است که در صورت پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشات بالینی برای افراد بالای ۱۸ سال مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان می‌گویند استفاده از این دارو علاوه بر کمک به درمان در افراد، به کند شدن گسترش بیشتر همه‌گیری کمک می‌کند.

دکتر میکائیل دولستن، مسئول بخش علمی شرکت فایزر، گفته است این درمان ضد ویروسی خوراکی به طور بالقوه میتواند در درمان علائم عفونت برای بیماران کووید-۱۹ مورد استفاده قرار بگیرد. وی در این باره اضافه کرد: «این درمان هم برای افرادی که به ویروس مبتلا شده‌اند و هم افرادی که در معرض آن قرار گرفته‌اند می‌تواند موثر باشد و در واقع مکمل تاثیر واکسن‌ها است.»

مراحل اولیه آزمایش داروی جدید با نام «PF-۰۷۳۲۱۳۳۲» در مارس ۲۰۲۰ آغاز شده است. این قرص، که اصطلاحا «مهار کننده پروتئاز» نام دارد، ترکیبی از درمان‌های مخصوص ایدز و هپاتیت سی به شمار می‌رود و مانع از تولید آنزیم‌های مورد نیاز برای تکثیر ویروس در سلول‌های انسانی می‌شود.

محققان انتظار دارند این قرص بتواند جلوی بروز علائم و انتشار عفونت در بدن را برای مدت ۱۴ روز بگیرد. فایزر می‌گوید نتایج آزمایشات بالینی این دارو را، که بر روی ۲ هزار و ششصد و شصت نفر در حال انجام است، احتمالا تا پایان سال جاری میلادی (یعنی سه ماه دیگر) اعلام کند.

در حال حاضر چندین شرکت دیگر نیز در حال کار بر روی دارو‌های خوراکی ضد کووید-۱۹ هستند که به لحاظ ساختار شبیه داروی ضد آنفولانزای تامیفلو است و از پیشرفت شدید بیماری جلوگیری می‌کند. با این حال فایزر از معدود شرکت‌هایی است که به طور خاص برای مقابله با ویروس کرونا دست به طراحی دارو زده است.

کارل دیفنباخ، مدیر بخش ایدز در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، که بر توسعه قرص ضد ویروس کرونا نظارت می‌کند می‌گوید: «دستکم سه داروی ضد ویروس امیدوارکننده برای کووید-۱۹ در مرحله تست بالینی در حال آزمایش هستند که پیش‌بینی می‌شود نتایج آن‌ها در اواخر پاییز یا زمستان آماده شود.»

یکی از این دارو‌ها «مولنوپیراویر» نام دارد که محصول شرکت بیوتراپی «ریج‌بک و مرک» است. این دارو با دستکاری در آنزیم تکثیر ویروس در بدن کاری می‌کند که سرانجام ویروس قابلیت تولیدمثل و تکثیر خود را از دست بدهد. با این کار حجم ویروس در بدن کاهش پیدا کرده، زمان بیماری کم شده و از جدی شدن بیماری و خطر مرگ جلوگیری می‌شود.

دکتر تیموتی شاهان، ویروس‌شناس در دانشگاه کارولینای شمالی، می‌گوید: «این دارو‌های ضدویروسی خوراکی نه تنها می‌تواند مدت زمان ابتلا را کاهش دهند، بلکه این پتانسیل را دارند که خطر بستری را به میزان قابل ملاحظه‌ای کم کنند.»

تلاش‌ها برای تولید داروی ضد کووید-۱۹ در حالی صورت می‌گیرد که تا کنون تنها یک داروی ضد ویروسی به نام «رمدسیور» برای درمان کووید-۱۹ تایید شده است، که البته تنها برای بیماران شدید و آن هم به صورت وریدی تزریق می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا فایزر قرص خوراکی کووید ۱۹ داروی ضد ضد ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۷۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالعظیم بهفر، سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بازوهای اجرایی معاونت غذا و دارو هستند که در هر یک از این دانشگاه‌ها این معاونت مستقر بوده و نسبت به بررسی و بازرسی مراکز عمده توزیع فرآورده‌های سلامت محور اقدام می‌کنند.

وی افزود: در صورت مشاهده تولید بدون مجوز یا واردات فاقد آن پس از توقیف محصول یا کالا، صاحب آن نیز به مراجع قضائی معرفی و تا حصول نتیجه، پرونده پیگیری می‌شود.

بهفر ادامه داد: این اداره کل در هر مرکز تولید فرآورده‌های غذایی مسئول فنی را به عنوان نماینده خود دارد که کنترل کیفیت کالاها را به عهده دارد لذا چنانچه تخلفی صورت بگیرد ضمن پیگیری موضوع از مسئول فنی به عنوان نماینده ما، با صاحب کارخانه نیز برخورد صورت می‌گیرد و از عرضه محصول در سطح عرضه جلوگیری می‌شود.

وی همچنین در خصوص نظارت بر کارگاه‌های کوچک که تعدادشان در کشور هم رو به افزایش است، بیان داشت: کارگاه‌های سنتی دارای شناسه نظارت کارگاهی هستند که کالاهای خودشان را به آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند و چون فعالیت قانونی دارند در نظارت‌های ما رصد می‌شوند و با لحاظ شرایط قابل اعتماد مردم هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند