Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:45:58 GMT

رهگذر خاطرات دفاع مقدس در اصفهان

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۸۴۱۶

رهگذر خاطرات دفاع مقدس در اصفهان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- یزدان روحانی: جنگ تیره و تار و تلخ است، جنگ مرگ و خون به دنبال دارد، در جنگ برادرها و خواهرها پر پر می‌شوند، اما جنگ درس‌ها دارد. هر جنگی در تاریخ این سرزمین یادگاری برای نسل‌های بعد و دانشگاهی برای مردم و حکومت است، خواه جنگ هخامنشیان با رومیان باشد، خواه استقامت ارتش پاره پاره ایران در برابر متجاوزان روس و انگلیس و یا دفاع مقدس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاع مقدس همانطور که از نامش پیداست جنگی مقدس بود، همچون جنگ شاه طهماسب با عثمانی‌ها در دشت چالدران، از آن دسته جنگ‌هایی که مام وطن و اصل هویتی مردم مسلمان ایران را نشانه گرفتند، اما دشمنان این مرز و بوم از جنگ‌های پیشین دشمنان ایران‌زمین درس نگرفتند و نمی‌دانستند که فرزندان این آب و خاک از هر رنگی و نژادی و عقیده‌ای برای خاک و اعتقادات خود جان می‌دهند.

دفاع مقدس مانند هر اتفاق تاریخی دیگری برای ایرانیان یک دنیا درس دارد، درسی که در زیر خاک تاریخ نهفته و جوانان این مرز و بوم باید آن را کشف و درک کنند. بزرگ‌ترین دانشگاه جنگ، موزه‌ها و گلستان‌های شهدایی هستند که در بسیاری از شهرها و مناطق کشور آن‌ها را می‌توان دید. این تکه‌های بهشتی بر روی زمین در هر کوی و برزنی دیده می‌شوند و لاله‌زاری از گل‌های پر پر هستند.

این روزها بازدید از مناطق جنگی، موزه‌های یادگار جنگ و حتی آرامستان‌های سربازان جنگ‌های مختلف در بسیاری از کشورها مرسوم است و به گردشگری سیاه یا گردشگری جنگ شهرت دارد. در سراسر اروپا یادگارهای جنگ جهانی اول و دوم از گورستان تا کوره‌های آدم‌سوزی و یا حتی مناطق جغرافیایی که عملیات‌های استراتژیک در آن‌جا انجام شده، میزبان گردشگران مختلفی هستند.

در ایران نیز سعی شده با برگزاری اردوهای راهیان نور و ساماندهی مناطق جنگی در خوزستان و استان‌های غربی، جوانان و کسانی که جنگ را درک نمی‌کنند، با آن آشنا شوند. همچنین در تمام شهرهای ایران حداقل یک موزه دفاع مقدس و گلستان شهدا وجود دارد که خود مکان‌های مهمی برای بازدید هستند. در ادامه برخی اماکن عجین شده با دفاع مقدس در اصفهان معرفی شده‌اند.

باغ موزه دفاع مقدس اصفهان

باغ موزه دفاع مقدس اصفهان در هم‌جواری باغ غدیر یکی از به روزترین موزه‌ها در انواع خود است. محلی با زیربنا و ساخت بزرگ که امکانات مختلفی در خود جای داده و در محیط بیرونی نیز ادوات مختلف جنگی در معرض دید عموم قرار گرفته. این موزه با ساختار انعطاف‌پذیری که دارد، امکان تغییر چینش و برگزاری رویدادهای هنری با تم‌های مختلف را به کیوریتورها می‌دهد.

احداث این باغ موزه با مساحتی بالغ بر هشت هزار متر مربع در سال ۱۳۷۶ آغاز شد، اما بار ساخت آن از دوش دولتی به دولت دیگری واگذار شد تا در نهایت از سال ۱۳۸۹ به طور کلی ساخت آن متوقف شد. اما بار دیگر با تغییر دولت ساخت این باغ موزه در شهری که بیشتری شهید را تقدیم جمهوری اسلامی کرده، از سر گرفته و در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

مسجد جامع عتیق

شاید باورش سخت باشد، اما مسجد جامع عتیق اصفهان که بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در اصل معبدگاه زرتشتیان بوده هم می‌تواند محلی برای درس گرفتن از دفاع مقدس باشد. مسجد جامع عتیق جز اولین مساجدی است که در ایران تحت سلطه مسلمانان احداث شده است. این مسجد در هر برهه تاریخی از دوران خلیفه‌های عباسی گرفته تا سلجوقیان و مغولان و صفویه یادگاری دارد. بسیاری از این یادگارها نشان از ساخت و رونق دارد و برخی خبر از دوران ویرانی می‌دهند.

زخم جنگ ایران و عراق بر تن مسجد جامع اصفهان نیز نشسته است، در اسفندماه سال ۱۳۶۳، یکی از بمب‌های بمب‌افکن عراقی درست بر روی شبستان جنوبی یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران و اسلام فرود آمد و این بخش مسجد را به طور کامل نابود کرد. دیگر بخش‌های اصلی نیز نظیر گنبد و صحن‌ها هم از موج انفجار آسیب دیدند. شاید این بخش از مسجد جامع بهتر از هر سخنی و کلامی بتواند میزان مخرب بودن جنگ برای تاریخ و هویت یک ملت را نشان دهد.

گلستان شهدای اصفهان

گلستان شهدای اصفهان یک مکان اعجاب‌انگیز است و به جرئت می‌توان گفت حس و حال آن در دنیا نظیر ندارد. آرامگاه شهدای هشت سال دفاع مقدس در بستر یک آرامستان تاریخی قرار گرفتند که در آن پیامبران و شخصیت‌های برجسته بسیاری دفن هستند. گلستان شهدای اصفهان در قلب تخت فولاد جایی است که مردمی که در کنار آن خانه داشتند در ۲۵ آبان ۱۳۶۱ خانه‌های خود را خالی و اجازه تخریب آن‌ها را دادند تا آرامگاه شهیدان در کنار هم باشد.

از طرف دیگری نام برخی درخشان‌ترین شخصیت‌های جنگ ایران و عراق نظیر شهید حسین خرازی، شهید احمد کاظمی، شهید محمد حجازی و بسیاری دیگر در کنار هم قرار گرفته است. مقبره این بزرگان که درست مانند دیگر شهدای دفاع مقدس با همان سنگ و حال و هوا در میانه دشت لاله‌ها می‌درخشد، خود نشان از سادگی و صداقت این شخصیت‌ها است.

دیدن مقبره‌های شخصیت‌های ملی و میهنی نظیر خرازی و کاظمی در همسایگی آرامگاه افرادی همچون بی‌بی مریم بختیاری و سردار اسد، یعنی یک مجموعه تاریخی به نام تخت فولاد، اندازه چند واحد تاریخ، در خود درس‌ها دارد که باید کشف شود.

موزه دفاع مقدس خورزوق

اینجا، احتمالاً عجیب‌ترین و در عین حال ساده‌ترین موزه دفاع مقدس در ایران باشد، در پس کوچه‌های محله اسلام آباد خورزوق، تانک‌هایی که روبروی هم قرار گرفته‌اند و قایق‌های جنگی که در زیر آفتاب و خاک‌های سفت منطقه خودنمایی می‌کنند، هر بیننده‌ای را به شک می‌اندازد. آیا اینجا دشتی در غرب خوزستان است یا شهری در اصفهان؟ در واقع این صحنه ورودی مسجدی است که حالا باغ موزه دفاع مقدس این شهر را شده.

موزه‌ای که برادران نجیمی با یادگاری‌های خود از جنگ آن را آغاز و سپس با آوردن ادوات جنگی به یادگار مانده از دفاع مقدس آن را تکمیل کردند. این دو برادر این موزه را درست در کنار مقبره شهدایی ساختند که روزگاری با هم در یک کلاس درس می‌نشستند.

کد خبر 5315820

منبع: مهر

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی هفته دفاع مقدس دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس دوران دفاع مقدس موزه دفاع مقدس دوران دفاع مقدس هشت سال دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس اصفهان گلستان شهداي اصفهان اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا مرز مهران هفته دفاع مقدس بوشهر علامه حسن زاده آملی عکس استانها ایلام آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا علی لندی موزه دفاع مقدس دفاع مقدس مسجد جامع باغ موزه شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در جلسه شورای سیاستگذاری بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم، افزود: بر این اساس مدیران کل دستگاه ها به حضور در جلسات شورای هماهنگی بنیاد اهتمام ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: اینکه باغ موزه دفاع مقدس ۱۸ هزار بازدید در سال داشته باشد، نشان می دهد که نهادهای فرهنگی و تربیتی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید اهتمام ویژه ای برای حضور دانش آموزان و دانشجویان در این مکان ارزشمند داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: در این فوران جنگ روانی که دشمن راه انداخته، برای آشنایی نوجوانان و جوانان با محتوای باغ موزه دفاع مقدس، همه ظرفیت های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نه به عنوان کار اداری، بلکه تکلیف دینی و الهی بدانیم.

رحمتی با اشاره به تاثیر فراگیر و همه جانبه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایران و فراتر از آن بیان کرد: این فرهنگ اصیل اسلامی در دوران کرونا نیز در جامعه ما نمود عینی یافت و همه برای غلبه بر این بیماری وارد گود شدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در همه ابعاد حیات اجتماعی نجات بخش بوده و در هر حوزه ای وارد شده، آن را متحول کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن نهادینه کنیم، دیگر هیچ مشکلی در هیچ بخشی از جامعه نخواهیم داشت.

رحمتی همچنین بر لزوم طراحی و اجرای کار رسانه ای برای کمک به رونق فعالیت های باغ موزه و انعکاس شایسته آن در جامعه تاکید کرد.

رحمتی همچنین خواستار تجهیز باغ موزه دفاع مقدس تبریز به ابزارهای روز و جوان پسند نرم افزاری شد و ادامه داد: در تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل باغ موزه نیز از همه ظرفیت های بودجه ای استانی و ملی استفاده می کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع مالی نهادهای دولتی، واقفین و شبکه مردمی و خیرین بیشترین توان و ظرفیت را برای کمک در این حوزه دارند.

در این جلسه، شهردار تبریز، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس و مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارشی از اقدامات انجام شده مرتبط با تکمیل باغ موزه دفاع مقدس ارایه کردند.

کد خبر 6093731

دیگر خبرها

  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • اهدای قهرمانی تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی و سپاه | تصویـر
  • پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس کرمان اهدا شد
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس کرمان
  • پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس اهدا شد 
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود