Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: پارک گل‌ها منطقه گلستان اهواز شلوغ و هر خانواده بساط شام را پهن کرده و بماند که گویا سفره کرونا برچیده شده و کودکان بسیاری مثل وروجک این‌سو و آن‌سو می دوند؛ صدای بلندگو از نقطه میانی پارک بلند شد، یکی از اعضای گروه شبیه‌خوانی شوش مردم را به تماشای این تعزیه دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر شوش هر سال میزبان عاشقان امام حسین (ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بوده و هنرمندان این شهر، تعزیه و شبیه‌خوانی را که سابقه بیش از ۱۰۰ ساله و ثبت در میراث ملی کشور دارد در محلی به‌عنوان بزرگ‌ترین مکان اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی کشور آن هم با حضور هزاران نفری تماشاگران اجرا می‌کنند.

تعزیه میدانی و ثابت یکی از مرسوم‌ترین اجراهای تعزیه و شبیه‌خوانی در ایران و برخی کشورهای اسلامی است که تماشاگران به شکل دایره‌ای گرداگرد گروه حلقه‌زده و اجرا را به نظاره می‌نشینند و به همین هم قطعه میانی پارک گل‌ها برای این اجرای میدانی انتخاب شد.

گفت‌وگوها به‌صورت منظوم و به شکل آوازی و شعرخوانی (با موسیقی و بدون موسیقی) انجام می‌شود؛ اولیا، اشعار را با موسیقی و اشقیا هم گفت‌وگوها را بدون موسیقی اجرا می‌کنند.

تلاقی رنگ‌ها به چشم می‌خورد؛ ابتدا سبز، قرمز و سیاه با زره و شمشیر اشقیا چشم‌نوازی می‌کند و بعد هم اشقیا (سربازان) به سرپرستی شمر وارد میدان اجرا می‌شوند.

رجزخوانی‌ها با پیش‌قراولی شمر انجام و امام حسین (ع) فراخوانده می‌شود که چه کسی یاری گر تو خواهد بود؛ بیا و به خاطر ضعیف بودنت با ما بیعت کن ولی از سوی دیگر امام حسین (ع)، یاران و اهل‌بیت (ع) حضور دارند و حضرت عباس (ع) به‌عنوان یار و یاور سرور و سالار شهیدان اذن میدان می‌گیرد تا به مبارزه با دشمن برود.

در این میان حضرت رقیه (س) از عموی خود می‌خواهد که به میدان نرود تا مبادا پدرش تنها بماند و در ادامه حضرت عباس (ع) مقابل شمر قرار می‌گیرد؛ ابتدا رجزخوانی و بعد با شجاعت تمام سربازان بسیاری را به درک واصل می‌کند ولی در نهایت با جان‌فشانی خود برای امام حسین (ع) به شهادت می‌رسد.

صدای ناله و شیون یاران و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دل‌خراش است و هر کدام در رثای شهادت حضرت عباس (ع) عزاداری می‌کنند.

مکان و تجهیزات مناسبی برای اجرای تعزیه لحاظ شود

علی کاظمی یکی از بازیگران گروه شبیه‌خوانی شوش عاشورایی با قرائت سلام بر امام حسین (ع) می‌گوید: از سن هفت سالگی کار تعزیه را شروع و تا ۲۵ سالگی در نقش امام حسین (ع) به ایفای نقش پرداختم و در این سوگواره نیز همچنان همین نقش را بازی می‌کنم.

او یادآور می‌شود: برای اجرای تعزیه امام حسین (ع) و سوگواره انتظار می‌رود که مکان مناسبی (یک مکان مقدس و مذهبی) در نظر گرفته شود تا بازیگران تعزیه با مکان و نقش تعزیه ارتباط کامل حسی و معنوی داشته باشند.

کاظمی در ادامه با اشاره به لزوم ارتباط بازیگر تئاتر با نقش برای انتقال بهتر احساسات به تماشاگران می‌گوید: برای برگزاری سوگواره خوب که ارتباط خوبی با مخاطب داشته باشیم باید فضا و تجهیزات مناسب نیز در اختیار گروه تعزیه قرار گیرد.

احسان رجبی ۳۰ ساله و بازیگر نقش حضرت عباس (ع) این گروه شبیه‌خوانی بیان می‌کند: به مدت ۱۰ سال در تعزیه اباعبدالله الحسین (ع) به ایفای نقش می‌پردازم و خیلی خوشحال هستم که قسمت من شده تا یک‌سوم عمرم را در نقش حضرت عباس (ع) قمر منیر بنی‌هاشم به ایفای نقش بپردازم.

او با اشاره به اینکه سوگواره در حد استانی برگزار نشد چون امکانات کم بود، ادامه می‌دهد: باید سیستم صوتی مجهزتر، فضای مناسب و معنوی‌تری برای اجرای سوگواره در نظر گرفته می‌شد؛ انتظار می‌رفت به این سوگواره بیشتر پرداخته شود، هرچند شاید محدودیت‌های فعلی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمعات خطرآفرین و فضای سرپوشیده باشد.

رجبی با تشریح حس و حال بی‌مثال خود برای ایفای نقش در این گروه شبیه‌خوانی می‌گوید: ترس و اضطراب زیادی در نقش حضرت عباس (ع) داشتم که امیدوارم مورد قبول علمدار کربلا واقع شود.

برگزاری تعزیه در ۱۰ نقطه از شهر اهواز

مهدی شوهانی بازیگر نقش عمر ابن سعد این گروه نیز عنوان می‌کند: حدود ۱۰ سالی می‌شود که در کارهای تعزیه و شبیه‌خوانی فعالیت دارم؛ خیلی خوشحال هستم که در این سوگواره شرکت کردیم هرچند نواقص و کمبودهایی داشت ولی امیدوارم این نبود امکانات در سال‌های آینده جبران شود.

او با اشاره به اجرای تعزیه‌خوانی در ۱۰ نقطه شهر اهواز یادآور می‌شود: لطف ائمه شامل حال بنده شد که در این زمینه گام بردارم؛ ما در تئاتر هم فعالیت می‌کنیم ولی به نظرم تعزیه تبرک کار تئاترم محسوب می‌شود.

رضا طاهری، تعزیه‌گردان گروه شبیه‌خوانی سنتی شهرستان شوش هم می‌گوید: از سال ۱۳۸۴ به تعزیه‌گردانی مشغول هستم و حضور در ۱۴ همایش ملی، استانی و منطقه‌ای در کارنامه این گروه داریم.

او ادامه می‌دهد: خدا را شاکریم در چهارمین سوگواره ملی تعزیه اربعین حسینی با ۱۲ بازیگر و گروه موسیقی حاضر و مجلس شهادت حضرت عباس را در قالب تعزیه اجرا کردیم.

طاهری بیان می‌کند: از مصطفی بوعذار دبیر اجرایی سوگواره تشکر می‌کنم ولی امید است که شرایطی فراهم شود تا دوباره در مرز چذابه که معنویت بیشتری دارد به ایفای نقش بپردازیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محرم که می‌شود، شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد، پرچم‌های عزا یک‌به‌یک بر سر در خانه‌ها برافراشته می‌شوند، صدای سنج و دمام و نوحه‌های عزاداری از بلندگوهای مساجد و حسینیه‌ها شنیده می‌شود.

اما همه چیز فقط به محرم و این برنامه‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه تا آخر ماه صفر و به‌خصوص اربعین یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ادای دین به امام شهیدان و یارانش برپایی مجالس تعزیه‌خوانی در میادین و محله‌های شهر است؛ تعزیه‌خوانانی که با شبیه‌سازی واقعه کربلا، دل عاشقان حسینی را روانه آن دیار می‌کنند تا پیر و جوان با همزاد پنداری با مظلومان کربلا، اشک بر دیده‌هایشان جاری شود و زبان به لعن یزید و یزیدیان بگشایند.

کد خبر 5314923

منبع: مهر

کلیدواژه: تعزیه خوانی اربعین 1400 اربعین حسینی اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا مرز مهران هفته دفاع مقدس بوشهر علامه حسن زاده آملی عکس استانها ایلام آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا علی لندی تعزیه و شبیه خوانی گروه شبیه خوانی ایفای نقش اجرای تعزیه امام حسین حضرت عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام میکائیل اسکندری در جلسه شورای برنامه ریزی بزرگداشت دهه کرامت و آیین‌های مربوط به بزرگداشت ۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام راحل و قیام ۱۵ خرداد افزود: نهاد‌های فرهنگی باید برنامه‌های ویژه خود برای این دهه را به دبیرخانه ستاد ارسال کنند تا با زمان بندی و برنامه ریزی دقیق آحاد مردم را برای حضور و شرکت در این برنامه‌ها دعوت کنیم.

وی هدف اصلی از اجرای برنامه‌های مربوط به دهه کرامت را توجه به نهاد خانواده اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس انتظار می‌رود تمام ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و عمومی حداقل برای اجرای یک ویژه برنامه برنامه ریزی کنند تا در طول ۱۰ روز این برنامه‌ها به شکل باشکوه و با مشارکت خانواده‌ها برگزار شود.

حجت الاسلام اسکندری فضاسازی محیطی توسط شهرداری ها، اجرای جنگ‌های شادی در بوستان ها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اعطای تخفیف‌های ویژه از سوی نهاد‌های خدمات رسان همچون دستگاه قضائی، شهرداری ها، میراث فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در امامزاده‌ها و تجلیل از بانوان نمونه، تدوین برنامه‌های فرهنگی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مذهبی را از جمله رئوس برنامه‌های مربوط به دهه کرامت در آذربایجان شرقی برشمرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی به روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد مصادف با ارتحال امام راحل و قیام تاریخی مردم ایران ضد رژیم ستم شاهی اشاره و اضافه کرد: برای اجرای ویژه برنامه‌های این روزهای مهم ۱۴ کمیته در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است که باید در حوزه‌های تخصصی وارد شده و برنامه‌های جامع خود را برای برگزاری باشکوه این دو رویداد ارائه دهند.

وی تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، آماده سازی مساجد و پایگاه‌های بسیج، راه اندازی گروه سرود دانش آموزی با محوریت سوگواری، اجرای برنامه‌های متنوع برای جانبازان و ایثارگران، مسابقات نقاشی، تبیین و تشریح وصیت نامه امام راحل، برنامه‌های مختلف ورزشی، توزیع اقلام معیشتی برای نیازمندان و اجرای مسابقات فرهنگی و کتابخوانی در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های تخصصی اندیشه‌های امام را از جمله برنامه‌های مدنظر برای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه اعلام کرد.

از سالروز ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) تا سالروز میلاد ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام) برابر با اول تا ۱۱ ذیقعده _ که امسال مصادف شده است با ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه _ به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

 

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم