Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@09:58:18 GMT

از مهار آتش تا عشق، امید و زندگی

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۸۶۱۸

از مهار آتش تا عشق، امید و زندگی

به گزارش خبرنگار،گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  آتش نشان بوی آب و آتش می‌دهد و اضطراب لحظه‌ای را در جدال با مرگ لمس کرده است. سوگند او گواه معتبر عشقش به مردم است: (به پیشگاه خدای بزرگ و عدالت اجتماعی سوگند یاد می‌کنم تا پای جان بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب از جان و مال مردم حفاظت و حراست نمایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

)

فلسفه نام گذاری روز آتش نشان

صدای آژیر ماشین آتش نشانی بعید است که توجه افراد را به خود جلب نکند، حتی ممکن است همراه خود چاشنی دلهره و استرس هم داشته باشد، اما به راستی چقدر از آتش نشان اطلاعات دارید؟

فلسفه نامگذاری سازمان آتش نشانی به سال ۵۹ و روز‌های آغازین جنگ مربوط می‌شود زمانیکه نیرو‌های بعثی به پالایشگاه آبادان حمله کردند، آتش نشان‌های پالایشگاه و نیرو‌های اعزامی از شهر‌های اطراف و تعداد زیادی از افراد در حمله مجدد رژیم بعثی به شهادت رسیدند و ۱۴ آتش نشان شهید شدند، حدود ۲۰ سال پس از این اتفاق، یعنی در سال ۷۹ ستاد هماهنگی امور ایمنی آتش‌نشانی کشور پیشنهاد داد تا به بهانه این اتفاق، هفتم مهر به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آن را تصویب کرد.

خدمات آتش نشانی

جنگ آتش‌نشانان با آتش تمامی ندارد و آن‌ها وقتی در ایستگاه صدای آژیر را بشنوند حتی لحظه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کنند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم، دل به حادثه بزنند.

لحظات مرگ و زندگی، لحظاتی که گاه صدای ناله را می‌توان شنید و گاه تنها سکوتی مرگبار است. لحظاتی که درون هیچ کس آرام و قرار نیست.
یکی از آتش نشان‌های بجنورد گفت: آتش نشانی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، کار‌هایی که شاید مردم ندانند و اطلاعات کامل و جامعی درباره آن‌ها نداشته باشند؛ و به خاطر عدم آگاهی تا حدودی دچار مشکل می‌شوند و زمان بروز حادثه نمی‌دانند با کجا تماس بگیرند و چه کاری انجام دهند در نتیجه خود اقدام می‌کنند و شاید حادثه‌ها بدتر و سنگین‌تر را بوجود بیاورند؛ چه‌بسا رفع حادثه توسط بچه‌های آتش‌نشان ساده‌تر و سریعتر انجام شود، ولی وقتی مردم خودشان وارد عمل می‌شوند، مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و مجددا با ما تماس می‌گیرند و زمانی که ما به محل حادثه می‌رویم، کارمان زیادتر می‌شود.

حوادث مرتبط با آتش نشانی

انواع آتش‌ها وجود دارد؛ حریق‌های مسکونی، تجاری، انواع حریق‌های خودرو و حتی سطل‌های زباله که شاید پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد، ولی، چون در سطح شهر است مربوط به آتش‌نشانی می‌شود.

یکی از آتش نشانان پرتلاش در آتش نشانی بجنورد گفت: یکی از معضلات مزاحمت شهری این است که مردم با انداختن ته‌سیگارشان در سطل‌های زباله که در آن‌ها کاغذ هست، سریع آتش می‌گیرند که این مساله باعث مصرف زیاد آب می‌شود و هم آتش‌نشان‌ها را به خاطر سهل‌انگاری بعضی مردم به دردسر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید

انفجار و آتش سوزی یک واحد مسکونی در بجنورد یک مصدوم برجا گذاشت

در فضای سبز و پارک‌ها اگر دو خودرو با هم تصادف کنند و نشتی گاز یا بنزین داشته باشند، آتش‌نشانی برای پیشگیری حتما باید آنجا حضور داشته باشد یا اگر خودرویی تصادف کرده باشد و چند نفر داخل خودرو مانده باشند، آتش‌نشانی با ستاد نجات، وارد عمل شده و افرادی که محبوس شده‌اند را بیرون می‌کشند.

مورد دیگری که در طول روز به آتش نشانی گزارش داده میشود، حادثه آسانسور است و کسانی که داخل آسانسور حبس می‌شوند که نجات آن‌ها بر عهده آتش‌نشان‌هاست.

حادثه چاه یا فضای معلق کوهستان که در این حادثه‌ها معمولا تلفات جانی و حوادث دلخراشی بوجود می‌آید؛ مثلا کسانی که در چاه افتاده یا فوت کرده باشند یا مقنیانی که خاک روی سرشان آوار شده و حبس شوند، همین‌طور در فضای معلق کوهنوردان یا مبتدیانی که در کوهستان گیر می‌افتند، بچه‌های آتش‌نشانی با کمک بچه‌های هلال‌احمر می‌توانند آن‌ها را نجات دهند.

یکی از مواردی که شاید خنده‌دار به نظر برسد، ولی یکی از شایع‌ترین حوادثی است که در کل کشور اتفاق می‌افتد، وجود حیوانات موذی مثل مار، سگ، گربه و زنبور (لانه زنبور) در منازل مسکونی است که آتش‌نشان‌ها می‌توانند آن افراد را نجات دهند و بدون آنکه به حیوانات صدمه‌ای بزنند آن‌ها را به دام انداخته سپس در جایی امن رها می‌کنند.

هم‌چنین کسانی که در خانه یا ماشین محبوس شده‌اند؛ مثلا افراد مسن یا بچه‌های کوچک که این اتفاق برایشان بیشتر می‌افتد. زمانی‌که پدر و مادر‌ها از خانه بیرون می‌روند، فراموش می‌کنند کلید را با خودشان ببرند و بچه کوچک یا پیرزن و پیرمردی که ناراحتی قلبی و... دارند در خانه حبس شده و نمی‌توانند در را باز کنند، بچه‌های آتش‌نشانی موظف هستند به محل بروند و در را برای آن‌ها باز کنند و اگر بیماری‌ای دارند با اورژانس هماهنگ می‌کنند و اگر فرد محبوس‌شده بچه باشد، تحویل پدر و مادرشان بدهند.

مساله دیگر اقدام به خودکشی است. در این‌گونه حوادث، آتش‌نشان‌ها باید روانشناس خوبی باشند و با صحبت کردن، فرد را به آرامش دعوت کنند تا فرد اقدام به خودکشی نکند، یا اگر فرد مصمم است، با پهن کردن تشک‌های نجات در محل حادثه او را از خودکشی نجات دهند و اتفاق خاصی برای این‌گونه افراد نیفتد.

موضوع دیگری که اکثرا برای خانم‌ها یا بچه‌ها اتفاق می‌افتد، گیر کردن حلقه یا انگشتر در انگشت‌شان است که در این مواقع عضو ورم می‌کند و انگشتر از انگشت‌شان خارج نمی‌شود و در این مواقع بچه‌های آتش‌نشان به کمک آن‌ها می‌روند که در این موارد حلقه‌ها را می‌برند یا با ترفند‌هایی، انگشتر را از عضو متورم خارج می‌کنند.

حواث غیرمرتبط با آتش نشانی

حسن پور یکی از آتش نشانان گفت:متاسفانه به علت عدم آگاهی مردم در مواجهه با بعضی حوادث، با آتش نشانی تماس می‌گیرند که رسیدگی به این موضوع به آتش نشانی مربوط نمیشود، به‌طور مثال ترکیدگی لوله که مربوط به شماره ۱۲۲ است، اما بعضی مواقع با ما تماس می‌گیرند. در مواقع قطع برق یا نشتی گاز تماس می‌گیرند که البته از وظایف ماست که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، ولی در ابتدا باید با اداره گاز و شماره تماس ۱۹۴ هماهنگ کنند، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم در ابتدا با ما تماس می‌گیرند که ما نیروهایمان را اعزام می‌کنیم و سپس با ۱۹۴ تماس می‌گیریم.

یکی دیگر از آتش نشانان بجنوردی گفت: از مواردی که خیلی با آتش نشانی تماس گرفته می‌شود، جهت مصدومیت‌هایی که مربوط به ۱۱۵ است و ربطی به آتش‌نشانی ندارد و از ما درخواست کمک می‌کنند و این به علت عدم آگاهی مردم است که تلفن‌های امدادی هنوز در کشور برای مردم جا نیفتاده است.

بیش از یک هزار مورد حادثه آتش‌سوزی و عملیات امداد نجات در بجنورد

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: در ۶ ماه نخست امسال آتش‌نشانان به هزار و ۱۶ مورد حادثه آتش‌سوزی و عملیات نجات وامداد رسانی خدمات‌رسانی کردند.

گریوانی افزود: در ۶ ماه نخست امسال ۴۰۷ مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده که بیشترین آن مربوطبه فضای سبز با ۷۹ مورد، منازل مسکونی با ۶۹ مورد و ضایعات ۴۲ مورد بوده است.

او  آتش سوزی وسایط نقلیه، علف‌های هرز، اماکن متروکه، زمین‌های خالصه و ... را از دیگر مناطقی برشمرد که آتش نشانان عملیات اطفاء حریق را انجام داده اند.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال، آتش نشانان به ۶۰۹ مورد عملیات امداد و نجات اعزام شدند، گفت: دفع حیوانات مزاحم همچون مار و سگ و... با ۱۸۴ مورد بیشترین همچنین حبس شدگی در آسانسور با ۱۷۲ مورد بیشترین آمار عملیات امداد و نجات را به خود اختصاص داده اند.

گریوانی اظهار کرد: باتوجه بازه زمانی قطعی برق در فصل تابستان امسال در ساعات ۱۲ تا ۱۵ شاهد تماس شهروندان برای نجات از حبس شدگی در آسانسور بودیم.

او اظهار کرد: همچنین امداد رسانی حوادث جاده‌ای، حبس شدگی‌ها و... از دیگر اقدامات آتش‌نشانان مرکز استان خراسان شمالی بوده است.
گریوانی مجموع عملیات حوادث جاده‌ای استان را ۲۱ مورد دانست و عنوان کرد: در مدت‌زمان یادشده امدادگران آتش‌نشانی بجنورد موفق شدند ۳۸۷ نفر مصدوم در حوادث جاده‌ای را نجات دهند.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با بیان اینکه در عملیات امداد و نجات ۶ ماهه نخست امسال، ۴ نفر فوت شدند، اظهار کرد: متاسفانه براثر واژگونی و تصادفات جاده‌ای ۳ نفر به سبب شدت جراحت و یک نفر از شهروندان به علت آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

او اضافه کرد: همچنین خرید تانکر آبرسان از دیگر ضروریات سازمان آتش نشانی مرکزاستان خراسان شمالی است، چرا که خودرو‌های آتش نشانی به هنگام وقوع حادثه برای پر کردن مخزن آب خوردو با مشکل روبرو نشوند.

مزاحمت‌های تلفنی بیشترین تماس با ۱۲۵ آتش نشانی بجنورد

مجید گریوانی مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: در بهار امسال ۹۰ درصد تماس با شماره ۱۲۵ آتش نشانی شهرداری این شهر مزاحمت تلفنی بود.

گریوانی افزود:امسال ۲۴ هزار و ۱۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ مرکز استان برقرار شده که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۹۶ مورد غیرواقعی و مزاحم تلفنی بود.

او اضافه کرد: در بهار سال حدود ۵۰۴ تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی شهرداری بجنورد واقعی بود که منجر به عملیات‌های مختلفی برای کمک به شهروندان این شهر شد.

گریوانی دلیل افزایش مزاحمت‌های تلفنی امسال را قطع برق و تماس‌های اشتباه شهروندان با این سامانه اعلام کرد و از شهروندان خواست تا در زمان شماره گیری توجه لازم را به شماره سامانه داشته باشند تا موجب مزاحمت تلفنی نشود.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: تماس با آتش نشانی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش یافت و از ۲۱ هزار تماس سال قبل، امسال به ۲۳ هزار و ۵۹۶ تماس رسیده است.

نیروی انسانی متخصص برگ برنده آتش نشانی بجنورد

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد از به کار گیری ۳۴ آتش نشان در آتش نشانی بجنورد خبر داد.

گریوانی اظهارکرد: این افراد در آزمون کتبی و عملی شرکت کرده و با قبولی در آزمون به کار گرفته شده اند.

او افزود: آتش نشانی بجنورد بعد از به کار گیری این نیرو‌ها دیگر با کمبود نیروی انسانی مواجه نیست و آتش نشانی این شهر یکی از استانداردترین آتش نشانی‌ها در کشور از لحاظ دارا بودن نیروی انسانی است.

گریوانی در ارتباط با تجهیزات آتش نشانی افزود:، اما آتش نشانی بجنورد از لحاظ برخورداری از امکانات و تجهیزات در رتبه‌های آخر کشوری قرار دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات خودرویی این آتش نشانی فرسوده بوده و تعدادی از آن‌ها بالای ۲۰ سال و تعدادی نیز نزدیک ۲۰ سال سن دارند.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد عنوان کرد: سازمان آتش نشانی بجنورد با صرف بیش از یک میلیارد تومان از محل دریافت بهای خدمات شهرداری از سال گذشته توانسته دستکش، پوتین، فیس‌های دستگاه‌های تنفسی همچنین لباس آتش نشانی مبتنی بر استاندارد‌های به روز جهانی را برای آتش نشانان خود خریداری کند.

بیشتر بخوانید

جوان ایوری پس از سه روز زنده از چاه بیرون کشیده شد

 

نردبان بلندمرتبه آتش نشانی آرزویی دور و دراز

سال‌ها است؛ آتش نشانی بجنورد در انتظار خرید نردبان با نهاد‌های مختلف کشوری مکاتبه می‌کند، که نتیجه آن هر چه بوده، نردبان آتش نشانی نبوده.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی بجنورد گفت: پیگیری‌ها بابت خرید نردبان آتش نشانی انجام شده و بیش از ۱۶۳ مورد مکاتبات با نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها‌ی کشور، با استانداران، و نمایندگان مجلس صورت گرفته است، اما تا کنون موفق به خرید این نردبان نشده ایم.

نردبان آتش نشانی با مکاتبه بدست نمی آید

گریوانی با بیان اینکه با تمام دغدغه‌ها و نگرانی نیرو‌های آتش نشانی همچنین ضرورت داشتن نردبان برای شهر بجنورد، اما تاکنون تمام پیگیری‌ها بی نتیجه بوده و در نهایت مسئولین مهر کمبود اعتبار را بر پیشانی می‌زنند.

او با اشاره به اینکه برای خرید نردبان آتش نشانی مکاتبه کردن دیگر جواب نمی‌دهد افزود:در حال حاضر خرید نردبان آتش نشانی فقط مرد میدان می‌خواهد و همت مسئولین ارشد استان که فقط به وعده وعید‌ها و قول‌های بی پایه و اساس دل خوش نکنند و بصورت حضوری پیگیر این موضوع باشند.

گریوانی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای خرید این نردبان ۵۰ میلیارد تومان است گفت:اگر مسئولین واقعا پای کار باشند، تامین این اعتبار برای استانی همچون خراسان شمالی که در حال توسعه است و ساختمان‌های بلند مرتبه با دلهره اوج می‌گیرند، قابل انجام است.
ناوگان فرسوده آتش نشانی بجنورد در پس کمبود اعتبار فرسوده‌تر می‌شود

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با بیان اینکه عمر مفید تجهیزات اطفاء حریق و ناوگان خودرویی سازمان آتش نشانی بجنورد به پایان رسیده است، افزود: این تجهیزات و ناوگان به طور مستمر با صرف اعتبار بسیار تعمیر و سرویس می‌شوند.

او گفت:این سازمان از زمان استانی شدن خراسان شمالی هیچ اعتبار ملی و دولتی را دریافت نکرده است تا برای به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی بجنورد صرف شود.

گریوانی گفت:برای حفظ این تجهیزات، اغلب آن‌ها هر هفته تعمیر و سرویس می‌شوند و این در حالی است که بهای تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز بسیار بالا است.

به گفته‌ی مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد انجام هر عملیات امداد و نجات آتش نشانی بجنورد با این ناوگان فرسوده بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

او افزود: آتش نشانی هیچگونه اعتباری از نهاد‌های دولتی اعم از استانداری یا فرمانداری دریافت نمی‌کند؛ براین اساس هزینه‌های آتش نشانی از مردم دریافت می‌شود.

گریوانی با اشاره به اینکه آتش سوزی‌های فضای سبز، ضایعات و علف‌های هرز از جمله مواردی است که بیشترین عامل ایجاد آن خطای انسانی است که مهار آن با توجه به وجود ناوگان فرسوده فعلی بسیار پرهزینه است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد افزود:از مردم درخواست دارم، مدیریت کنند تا با کاهش حوادث هزینه‌های تحمیل شده به آتش نشانی را نیز کاهش دهند.

خراسان شمالی در پس کمبود اعتبار همچنان محروم

بجنورد تنها مرکز استانی است که از داشتن نردبان آتش نشانی بی بهره است و هم اکنون ماموران این سازمان با سختی و خطر بسیار اقدام به انجام مأموریت‌های خود در ساختمان‌های چند طبقه می‌کنند.

ساختمان‌های بسیاری در مرکز خراسان شمالی وجود دارد که امکان ورود مناسب به آن‌ها در هنگام حریق یا سایر حوادث توسط ماموران وجود ندارد و به همین دلیل نجات جان ساکنین آن‌ها نیز به سختی و با خطر فراوان انجام می‌شود.

این سازمان در حال حاضر علاوه بر اینکه ناوگان خودرویی آتش نشانی فرسوده با عمر بالای ۱۷ سال را دارا است. همچنین به شدت به خریداری و تأمین خودروی آتش نشانی دارای نردبان بلند مرتبه و بالابر نیز نیازمند است.

با توجه به اینکه بلند مرتبه سازی در شهر بجنورد در حال رشد است، بنابراین خرید این خودروی اشاره شده، بسیار ضروری است که در زمان وقوع حوادث در ساختمان‌های بیش از دو طبقه باید از این خودرو استفاده شود.

استان خراسان شمالی به دلیل مشکلات اعتباری تا کنون نتوانسته است خودروی بالابر و نردبان آتش نشانی بلندمرتبه  را خریداری کند. از مسئولان کشوری انتظار داریم تا خراسان شمالی را برای تأمین این خودرو و به روزرسانی ناوگان آتش نشانی یاری کنند.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش نشانی بجنورد شهرداری بجنورد عملیات امداد و نجات نردبان آتش نشانی آتش نشانی بجنورد سازمان آتش نشانی بچه های آتش نشان آتش نشانی تماس می گیرند آتش نشانی آتش نشانی خرید نردبان آتش نشان آتش نشان ها نخست امسال آتش نشانان بجنورد گفت نجات دهند عدم آگاهی آتش سوزی جاده ای نیرو ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار تمساح عظیم الجثه با دست در خیابان شلوغ | ویدئو

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، یک تمساح با ورود به خیابان شلوغ در فلوریدا آمریکا مایه رعب و وحشت عابران شد که در این میان یک نفر به طور حرفه ای موفق مهار آن شد.

کد خبر 848097 منبع: مهر برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم شکارچی ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • (ویدیو) نجات زنی گرفتار میان دیوار بعد از چهار روز
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • یک خانم بعد از ۴ روز گیر کردن بین ۲ دیوار در بم نجات یافت
  • آتش‌نشانان بوشهری کودک گرفتار در بالابر را نجات دادند
  • مهار تمساح عظیم الجثه با دست در خیابان شلوغ | ویدئو
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • تاکتیک ژوزه مورینیو برای مهار لیونل مسی را در الکلاسیکوها
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد