Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، شهر قدیم دهدشت مجموعه منحصر بفرد از معماری و هنر ایران باستان است که در زمان سلجوقیان به اوج خود رسیده است.

این شهر در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت واقع در محدوده ای به وسعت ۳۵ تا ۴۰ هکتار قرار گرفته است. شواهدی از عبور شاخه‌های فرعی جاده ابریشم در این مجموعه موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بافت و مجموعه تاریخی که پس از تخت‌جمشید و ارگ بم مجموعه‌ای کم نظیر از هنر ایرانیان در این منطقه است به شماره در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

وجود مدرسه، کاروانسرا، حمام، مسجد، بازار بزرگ و هفت امامزاده مجموعه بی نظیر از شاهکارهای معماری را در این شهر گرد هم آورده است نوشته‌های تاریخی حکایت از این دارد که این شهر به دستور اردشیر بابکان بنا شده است به نام فرزندش شاپور می باشد.

حمام کهیار در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت به فاصله ۴۰ متری از کاروانسرا قرار دارد دارای دو بخش سربینه و گرمخانه همراه با سردرب چاه آب و تون حمام است به وسیله راهروهای پیچ‌دار به همدیگر راه دارند.

چهار گوشه صحنه مرکزی و نیم گنبد آن رسم‌های هندسی و متقارنی وجود دارد که پلان چهار گوش را به گنبد تبدیل کرده است و می‌توان گفت تمام کاروانسرا عروس بناهای شهر هفت گنبد است.

آب انبار در ضلع شرقی شهر هفت گنبد و در دامنه آبریز مشرف بر شهر به فاصله یک 120  متری از ارگ تاریخی بنا شده دارای دارایچهار حوضچه پلکانی بوده که هر حوزه نسبت به حوزه قبل از خود برجسته‌تر است.

 

کاروانسرا در ضلع غربی بافت تاریخی کاروانسرایی به جا مانده از عصر طلایی صفوی وجود دارد این بنا دارای ۳۷ حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‌اند. این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بازار مجموعه بازار شهر قدیم دهدشت از کاروانسرا تا ارگ تاریخی به طول یک کیلومتر امتداد داشته که دو بخش شرقی و غربی شهر را به همدیگر وصل می‌کرد.

 

این بازار یکی از شاهرگ‌های مهم است که تمامی معابر اصلی و آن راه داشته و بیشتر بناهای عام منفعه از جمله کاروانسرا، حمام، امامزاده‌ها، مدرسه ها و بناهای مسکونی و تجارتی در مسیر آن تاسیس شدند با توجه به موقعیت استراتژیکی شهر دهدشت در آن زمان این بازار یکی از بازارهای فعال و مهم در منطقه جنوب و جنوب غربی ایران بوده که با کشورهای حوزه خلیج فارس به هند و چین ارتباط داشته است.

در این شهر تاریخی امامزاده جابر، امامزاده ابراهیم، امامزاده بی‌بی عصمت، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده پیر غازی (جعفر)، امامزاده سه دختران، امامزاده میرعلینقی و قدمگاه خضرنبی واقع شده و به همین دلیل از دهدشت به شهر هفت گنبد هم نام برده می‌شود.

با وجود همه ابنیه تاریخی و ظرفیت‌های منحصر به فرد در بلاد شاپور اما به دلیل عدم تملک قسمتی از بافت این مجموعه تاریخی جولانگاه معتادان و ورود احشام شده است.

با این حال تعدادی از بناها از جمله مسجد ابوذر غفاری طی 2 سال اخیر مرمت و احیا شده است.

کاروانسرا تاریخی هم اسفند ماه 1399 با کاربری فرهنگی و خدماتی به بخش خصوصی واگذار شد این در حالی است که تنها محلی برای فعالیت تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر در ایام انتخابات بود و فعالیت فرهنگی و خدماتی برای احیای این اثر صورت نگرفته است.

و حالا که قرار است پرونده کاروانسراهای ایران سال آینده در کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه شود کاروانسرای بلاد شاپور هم به عنوان یکی از نامزدهای ثبت جهانی مطرح شده است.

ارزیابان شورای بین المللی بناها و محوطه‌های تاریخی برای بررسی مستندات 56 کاروانسرای منتخب معرفی شده به ایران می‌آیند.ارزیابی میدانی کاروانسرای دهدشت نیز در برنامه قرار دارد.

ثبت جهانی این اثر تاریخی می‌تواند فرصت مغتنم در راستیا گردشگری تاریخی و ایجاد توسعه پایدار و رونق توریسم باشد.

 

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: بافت تاریخی دهدشت بلادشاپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • گزارش تسنیم از اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر