Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:44:03 GMT

سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی؛آری یا نه؟

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۸۷۰۲

سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی؛آری یا نه؟

به گزارش ایرنا، در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان شد.

به همین دلیل روز هفت مهر ماه هرسال در تقویم ایرانی برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همگان شغل آتش نشانی را شغلی پراسترس و پرخطر می شناسند اما پس از گذشت چندین حادثه از جمله حادثه تلخ ساختمان پلاسکو کلینیک سینا اطهر تهران که منجر به پرکشیدن تعدادی از این ققنوس های زنده شد هنوز این افراد پرتلاش از دغدغه مندی هایشان سخن می گویند.

آتش نشانان همچنان از اجرا نشدن قانون سخت و زیان آور شغلشان ناراضی هستند و در حالی که مدیریت گذشته شهری تهران بارها از اجرا شدن این قانون سخن می گفت اما آتش نشانان هنوز از این بابت گلایه مند هستند.

در سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما این قانون تنها به کام آتش نشانان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون، بازنشستگی کارمندان سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با صندوق بازنشستگی شهرداری است در خصوص سختی کار آتش‌نشانان نیز در سال ۹۲ در کمیسیون اصل ۱۳۸، قانون اساسی سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان تهرانی مصوب شد و بر این اساس امتیازاتی به این افراد تعلق می‌گیرد.  

مهدی داوری افزود: طبق آیین‌نامه اجرایی سنوات ارفاقی آتش‌نشانان شهر تهران ۵ سال است و آتش‌نشانان با ۲۰ سال خدمت می‌توانند با ۵ سال سنوات ارفاقی بازنشسته شوند و اگر ۲۵ سال خدمت کرده باشند نیز می‌توانند با ۵ سال سنوات ارفاقی و ۳۰ روز حقوق درخواست بازنشستگی بدهند.

به گفته وی، اگر با ۲۰ سال درخواست بازنشستگی بدهند با ۲۵ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند ولی آتش‌نشانانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند با ۲۰ سال سابقه و ۱۰ سال سنوات ارفاقی یعنی ۳۰ روز حقوق بازنشسته خواهند شد و این مزیت را نیز مجلس شورای اسلامی برای سازمان تأمین اجتماعی دیده است.  

داوری تاکید کرد: در حال حاضر بعضی از ورودی‌های جدید سازمان‌ آتش‌نشانی شهر تهران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که البته تعداد آنها محدود است ولی بخش عظیمی از ‌آتش‌نشانان تحت پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری محسوب می‌شوند و به همین دلیل این قانون نیاز به همسان‌سازی توسط قانون‌گذاران دارد.

وی یادآور شد: سازمان آتش‌نشانی از این همسان‌سازی بسیار استقبال می‌کند و از مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران درخواست کرده  که نسبت به این همسان‌سازی اقدام شود. چرا که انگیزه آتش‌نشانان نیز در این خصوص افزایش خواهد یافت و با توجه به شغل مهمی که دارند و آن نیز امدادرسانی به شهروندان است تمام تلاش را خواهیم کرد که انگیزه‌های آتش‌نشانان حفظ شود و مراحل قانونی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ادامه داد: قطعاً به دنبال همسان‌سازی سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هستیم و امیدواریم آتش‌نشانان بتوانند در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران با ۲۰ سال خدمت و ۱۰ سال سنوات ارفاقی و ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

وی افزود: آتش‌نشانان در بدو ورود می‌توانند بیمه خود را انتخاب کنند که بعضی از آنها بیمه تأمین اجتماعی و عده‌ای دیگر نیز صندوق بازنشستگی شهرداری تهران را انتخاب کردند البته باید تلاش شود با همسان‌سازی انتخاب‌ها را از بین ببریم و همه در صندوق بازنشستگی شهرداری قرار بگیرند و از خدمات یکسان برخوردار شوند.  

داوری تاکید کرد: حدود ۸۱درصد از جمعیت ۵ هزار نفر آتش‌نشانان تحت پوشش اداره کل رفاه شهرداری هستند و ۱۹ درصد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و باید گفت، ۹۰۰ نفر از آتش‌نشانان تهرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.  

وی با بیان اینکه در سال های اخیر توجه مدیریت شهری به آتش نشانی مناسبت بوده گفت: ۱۳۳ ایستگاه آتش نشانی در شهر تهران فعال است، اما شاخصی که مهم است زمان است، آتش نشانان در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسند و خوشبختانه این زمان در آتش نشانی تهران ۴ دقیقه و ۸ ثانیه است.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: تجهیزات بسیاری در حادثه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، هنگامی که از نردبام صحبت می کنیم، باید مشخص شود که این تجهیزات در چه مواقعی کارآیی دارند و ۳ سال است که استاندارد های شهری و همچنین رویه های عملیاتی، در ارتقای کار آتش نشانان و حفظ جان آنان موثر بوده است.

به گفته وی، طرحی در آتش نشانی تهران به نام ساعت طلایی آموزش اجرا می‌شود با این شعار که، هر ایستگاه آتش نشانی یک مرکز آموزش است که این اقدام در آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است.

داوری با بیان اینکه سازمان آتش نشانی شهر تهران همچنان نیازمند توجه مسئولان است، گفت: در زمینه ارتقای تجهیزات آتش نشانی در سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته که البته هنوز ناکافی است و با توجه به اینکه کلانشهر تهران از تعداد ساختمان های نا ایمن و پرریسک برخوردار است ضروری است در این زمینه اقدامات جدی و بیشتری برای ارتقای تجهیزات آتش نشانی انجام شود.

عضو شورای شهر: آتش‌نشانی پایتخت بروزرسانی شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز روز گذشته در این باره گفت: پایتخت با چالش‌های بسیار در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه حریق و آتش‌نشانی مواجه است که باید متناسب با استانداردهای روز و بین‌المللی مورد بازبینی قرار گیرد.

احمد صادقی افزود: حوادثی همچون حادثه آتش ­سوزی در ساختمان پلاسکو ثابت کرد که آتش­ نشانان ما از هیچ تلاشی برای بهبود ایمنی و کاهش خطر حوادث دریغ نکرده و نخواهند کرد.

وی ادامه داد: سازمان آتش ­نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بی ­شک بزرگترین سازمان آتش­ نشانی کشور و منطقه است و بنا بر شرایط پایتخت و نیز خطرهای نوظهور شهری همچون اماکن زیر سطحی، تونل های ترافیکی، خطوط انرژی،  مواد شیمیایی و همچنین مخاطرات صنعتی که در حریم شهر قرار دارند، توان و ظرفیت­ های فنی خود را سازماندهی کرده است.

صادقی گفت: با این حال طی بررسی ­های به ­عمل آمده مشخص شده که سازمان آتش­ نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی کمبودهای جدی دارد و تعداد افراد شاغل در این سازمان به مراتب از ظرفیت منابع انسانی ساختار سازمانی آن کمتر است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: توسعه سازمان آتش ­نشانی و ساخت و افتتاح ایستگاه های جدید آتش ­نشانی که مستلزم بررسی ­های فنی در حوزه های مختلفی از جمله جغرافیای شهری و سایر ملاحظات و مطالعات وابسته است، باید در حوزه سرمایه ­های انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

صادقی افزود: معضل کمبود نیروی تخصصی در سازمان آتش ­نشانی مساله ­ای است که باید در یک بازه زمانی کوتاه مدت حل و فصل شود و این مساله به حد نصاب استاندارد بازگردد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقای انگیزه کاری آتش ­نشانان تهرانی به عنوان رکن اصلی سرمایه ­های این سازمان، مستلزم توجه جدی است.

وی ادامه داد: بهبود شرایط سرمایه ­های انسانی در سازمان آتش ­نشانی، ارتقای وضعیت معیشتی، رسیدگی به وضعیت مسکن آتش ­نشانان با ایجاد و یا توسعه تعاونی ­های مسکن ویژه آتش­ نشانان شهرداری تهران و نیز ارائه بسته ­های ویژه خدمات رفاهی جزء مسائلی است که بنظر می ­رسد باید در اولویت قرار گیرند.

صادقی بیان کرد: طبق ماده ۶ قانون نظام هماهنگ پرداخت که شهرداری ­ها تابع آن هستند، به دستگاه­ ها اجازه داده شده است که فوق ­العاده­ های خاصی را برای بهبود و تطبیق حقوق و دستمزد مشاغل تخصصی خود ایجاد کنند و با توجه به این قانون و با عنایت به تخصصی بودن حیطه فعالیت ­ها و ماموریت ­های سازمان آتش ­نشانی تهران،  انتظار می رود موضوع در شورای اداری استخدامی شهرداری پایتخت مطرح و مصوبه ­ای در جهت بازبینی و افزایش سختی شغل کارکنان سازمان آتش ­نشانی دریافت شود.

وی تاکید کرد: شرایط سخت کاری آتش ­نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد می شود و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، بدون شک در کندی روند فرسودگی نیروها تاثیرگذار است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: سازمان آتش ­نشانی همچنین در سایر حوزه ­ها نیز نیاز جدی به حمایت و پشتیبانی مستمر مجموعه مدیریت شهری دارد و بهبود ظرفیت ­های اعتباری و بودجه ­ای برای این سازمان بسیار اثربخش و کارآمد است.

صادقی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که کلانشهر تهران در اقلیمی قرار گرفته که حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، هر روز بیش از گذشته موجودیت و سرمایه ­های شهر را تهدید می­ کند.

وی یادآورشد: لازم است که سرمایه ­گذاری بهینه و مستمر از جمله تامین و رشد اعتبارات لازم برای تضمین بهبود خدمات این سازمان در دستور کار قرار گیرد و پشتیبانی از سازمان آتش ­نشانی نیازمند عزم جدی مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری پایتخت است.

صادقی اظهارداشت: موضوعاتی نظیر تامین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرآیندهای حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه ­گذاری برای ارتقای زیرساخت­ های آتش­ نشانی شامل توسعه، مقاوم ­سازی و بهبود ایستگاه های آتش­ نشانی، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش ­نشانی با توجه جدی به ضرورت ارتقای کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه ­گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم برای تقویت بخش فنی - مهندسی این سازمان و نیز جایگزین کردن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان از جمله موارد حائز اهمیتی هستند که باید به فوریت مورد توجه قرار گیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از دیگر موضوعات مهمی که انتظار می ­رود در این سازمان پیگیری شود، ضرورت برگزاری دوره ­های آموزشی و استفاده از دانش روز جهان با تکیه بر استانداردهای بین­ المللی است که این امر باید در یک مسیر صحیح و استفاده از ظرفیت ­های علمی داخل کشور و نیز استفاده از تجربیات سایر کشورها اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بسیار حائز اهمیت دیگری که نیاز به اهتمام جدی در سازمان آتش ­نشانی و حمایت تمام و کمال در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران دارد مساله رسیدگی به وضعیت ایمنی اماکن و ساختمان های شهر تهران است.

صادقی ادامه داد: با توجه به اینکه حفاظت شهر در برابر حریق و حوادث انسان ساخت و ارتقای مستمر کیفیت ایمنی در اماکن و تاسیسات شهری مورد تاکید مدیریت شهری و خاصه از مهمترین دغدغه‌های سازمان آتش نشانی است، لذا باید رویکرد اصلی این سازمان اجرای اقدامات پیشگیری محور، مبتنی بر کاهش خطر و پیش­ بینی تمهیدات ایمنی در ساختمان های پرخطر باشد.

وی با اشاره به مشکلات عمده در زمینه ایمنی شهر تهران افزود: ضعف در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری­ ها و نبود تناسب جامعیت این قانون با شرایط و پیچیدگی­ های کلانشهر تهران، باعث بی توجهی مالکان و بهره برداران ساختمان­ ها به دستورالعمل ­ها و اخطاریه های صادره توسط سازمان آتش ­نشانی برای کاهش خطر حریق شده است.

صادقی یادآورشد: در شرایط موجود، بسیاری از مالکان و بهره ­برداران از ورود بازرسان به داخل ساختمان­ ها ممانعت به­ عمل می­ آورند که عواقب چنین موضوعاتی سبب بروز حوادث و خسارات جدی به شهروندان می ­شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس آمارها به طور میانگین حدود هشت درصد افزایش سالیانه در نرخ حریق ­های ساختمانی در شهر تهران مشاهده می ­شود و حدود ۲۵ درصد از کل حریق های پایتخت را آتش سوزی های ساختمانی (Indoor) تشکیل می ­دهد.

صادقی اضافه کرد: همچنین طی مدت اخیر بیش از ۳۳ هزار ساختمان در شهر تهران توسط سازمان آتش­ نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته ­اند که از این میان حدود سه هزار و ۵۰۰ ساختمان پرخطر و تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شده ­اند.

وی اظهارداشت: چالش ایمن سازی بازار تهران از جمله مواردی است که نیاز به اهتمام جدی در شهرداری و حتی دولت دارد و ایجاد بسترهای قانونی و مکلف ساختن کسبه بازار به حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی، ایجاد سیستم مانیتورینگ هوشمند در بازار و ارتقای ظرفیت­ های ایمنی حریق، چه در حوزه پیشگیری از و چه در حوزه مقابله با حوادث، از جمله اقداماتی است که باید بدان پرداخته شود.

صادقی خاطرنشان کرد: رفع چالش تغییر کاربری ها به خصوص در ساختمان های قدیمی و بناهای تاریخی،  نیازمند عزم جدی در مجموعه مدیریت شهری است؛ چرا که ساختمان های تاریخی، هویت این شهر را تشکیل می ­دهند و ضرورت حفاظت و صیانت از آن یکی از وظایف مهمی است که باید با استفاده از ظرفیت ­های علمی و عملیاتی مجموعه شهرداری تهران بدان پرداخته شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: چالش­ هایی نظیر صدور مجوزهای بهره ­برداری برای ساختمان ­ها قبل از دریافت تاییدیه ایمنی،  اجرا نشدن ضوابط ایمنی در ساختمان­ ها و اماکن دولتی، گران بودن ارائه پیام ­های ایمنی از طریق رسانه ملی و طولانی شدن رسیدگی و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی،  همه بیانگر ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه پیشگیری از حریق و کاهش خطر حوادث است.

تهران نخستین شهر آسیا که به انجمن بین المللی آتش نشانی پیوست

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز گفت: معیارهای مختلفی برای معرفی آتش نشانی‌های برتر در دنیا وجود دارد که این معیارها شامل آموزش، تجهیزات، البسه، خودرو، زمان رسیدن به محل حادثه، تعداد ایستگاه ها، تعداد نیروها، نحوه پاسخدهی به حوادث، آموزش‌های شهروندی و میزان نیروهای داوطلب است.

سید جلال ملکی افزود: اولین شهری که در آسیا به عضویت رسمی معتبرترین انجمن بین المللی آتش نشانی “ CTIF”درآمد؛ سازمان آتش نشانی تهران بود، کارشناسان این انجمن با بازدید از ایستگاه‌ها و دانشکده ما، عضویت رسمی ما را پذیرفتند.  

به گفته وی، تا پیش از سال ۹۵، هیچ شهری از آسیا حتی از ژاپن و کره جنوبی، در این انجمن عضویت رسمی نداشت و ما اولین بودیم؛ بنابراین ما در آسیا جزو مدعیان هستیم و در دنیا هم حرفی برای گفتن داریم که این موفقیت با تلاش همه آتش نشانان به دست آمده که البته آتش نشانی تهران در کشور وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرها دارد و همچنین در مقایسه با کشورهای دیگر نیز در صف بهترین‌ها قرار داریم.

بهرحال آتش نشانی شهر تهران سالانه بیش از ۷۰ هزار ماموریت انجام می دهد که ۳۰ درصد این ماموریت ها مربوط به حوادث آتش نشانی به ویژه در اماکن فرسوده و نا ایمن شهر است و با توجه به گستردگی کلانشهر تهران مدیریت جدید شهری پایتخت باید در زمینه ارتقای تجهیزات آتش نشانان اقدامات جدی انجام دهد.

برچسب‌ها شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت صندوق بازنشستگی شهرداری زیان آور بودن شغل آتش آتش نشانی شهر تهران سال سنوات ارفاقی سازمان آتش نشانی آتش نشانی تهران کلانشهر تهران تامین اجتماعی سخت و زیان آور شهرداری تهران تأمین اجتماعی اجتماعی هستند مدیریت شهری خدمات ایمنی ساختمان ها ایستگاه ها آتش نشانان همسان سازی ایمنی شهر ۲۰ سال روز حقوق کاهش خطر تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار گاز پیک‌ نیک با یک مصدوم در قزوین

حمیدرضا ململی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: ظهر امروز وقوع یک فقره حریق و انفجار گاز پیک نیک در طبقه سوم ساختمان مسکونی واقع در محله حکم آباد به سامانه ۱۲۵ اعلام شد.

وی افزود: به محض اطلاع از وقوع این حادثه تیم‌های عملیاتی آتش نشانی به محل اعزام شدند.

ململی بیان کرد: به دلیل وقوع انفجار صورت گرفته در این ساختمان، بخشی از دیوار‌ها تخریب شده و به وسایل منزل آسیب رسیده بود.

سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین عنوان کرد: در این حادثه به علت شدت انفجار سیلندر پیک نیک یک نفر خانم مصدوم شده بود که توسط عوامل اورژانس حاضردرمحل به بیمارستان منتقل شد.

ململی گفت: علت دقیق حادثه توسط کارشناسان آتش نشانی در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آتش‌نشانان بوشهری کودک گرفتار در بالابر را نجات دادند
  • انفجار گاز پیک‌ نیک با یک مصدوم در قزوین
  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • ۳۴۴ عملیات موفق برای نجات شهروندان زاهدانی از سیلاب انجام شد
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد