Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: شهر ۳۷۰ هزار نفری گرگان با وجود افزایش امکانات در حوزه بهبود زندگی اما از دغدغه‌ها و تنگناهای بسیاری رنج می‌برد که از آن جمله می‌توان به ضعف زیرساخت‌ها و منابع انسانی در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی اشاره کرد.

گرگان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و ژئومورفولوژی جزو شهرهای پر خطر محسوب می‌شود و وقوع رانش، فرونشست، سیلاب و آتش سوزی این شهر را در زمره مناطق پر ریسک قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به خطرات یاد شده، این شهر نیازمند یک سازمان ایمنی و آتش‌نشانی قوی با تجهیزات به روز بوده، موضوعی که علیرغم وعده مدیران تاکنون محقق نشده است.

کمبود امکانات و ادوات سخت‌افزاری در حوزه مهار آتش سوزی یکی از پاشنه آشیل های سازمان آتش نشانی گرگان است. خودروهای فرسوده، جانمایی غیراستاندارد ایستگاه های آتش نشانی و حتی نبود ایستگاه در مناطق پرجمعیت مانند ناهارخوران، نبود امکانات مانند نردبان بلندمرتبه از جمله کمبودهای این شهر است؛ نیازهایی که خود را در مواقع بحران نشان خواهد داد.

تغییر شکل ساخت و سازها و گرایش مردم و سرمایه‌گذاران به بلندمرتبه سازی، ضرورت ارتقاء تجهیزات، توسعه زیرساخت ها و خرید نردبان بلندمرتبه را افزایش داده است.

لزوم ایجاد مسیر اضطراری در شهر

یک کارشناس ایمنی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: گرگان دارای بافت شهری دوگانه بوده، از یک سو شاهد آن هستیم که نیمی از شهر در قرق آپارتمان‌های چندین طبقه قرار داشته و از دیگر سوی در بخش مرکزی، شاهد محلاتی با بافت تاریخی فرسوده هستیم که هر یک از آن‌ها نیازمندی‌های خاص خود را لازم دارد.

احسان رمضان‌پور افزود: محلات جنوبی شهر نیازمند نردبان‌های بلندمرتبه بوده و در محلات تاریخی هم به سبب به باریک بودن معابر امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد لذا باید از تجهیزاتی همچون موتورهای سبک آتش نشانی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که علاوه بر سخت افزار باید به نرم افزار و نیروی انسانی کافی هم توجه کرد، گفت: تردد در خیابان های گرگان در برخی از ساعات، با توجه به حجم ترافیک به کندی انجام می‌شود لذا باید خطوط ویژه‌ای برای تردد خودروهای امدادی مانند آمبولانس و آتش‌نشانی پیش‌بینی شود.

رمضان‌پور گریزی به اجرای طرح تاکسی‌های آتش‌نشانی در گرگان زد و گفت: اجرای این طرح مفید بوده اما عملیاتی شدن تاکسی های آتش‌نشان نباید به صورت سمبلیک باشد و می توان تا رسیدن مأموران آتش نشانی با استفاده از این تجهیزات، حریق را مدیریت کرد.

ساخت و سازهای «زیارت» چالش آتش نشانی

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به طرح جامع شهر گرگان که در سال ۱۳۹۲ مصوب شده و طرح تفصیلی، ساخت و سازهای بیش از پنج طبقه باید تمام ضوابط آتش نشانی از جمله درب ضدحریق، اجرای تأسیسات آتش نشانی، شیر و کپسول آتش نشانی و غیره را رعایت کنند.

مهران کاظم نژاد با بیان اینکه این موارد توسط آتش نشانی کنترل و در نهایت پایان کار صادر می‌شود، افزود: در ساختمان های چهار طبقه هم، هماهنگی با نظام مهندسی است.

وی بیان کرد: اما بزرگترین مشکل در ساخت و سازهای بدون پروانه مخصوصاً در روستای زیارت است که ضوابط در آن‌ها رعایت نمی‌شود و می‌طلبد که مراجع ذی صلاح از جمله شهرداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و فرمانداری به این امر ورود کنند.

کاظم نژاد در خصوص ساختمان‌های قدیمی‌تر هم گفت: قبل از تصویب طرح جامع، ساخت و سازهای بلندمرتبه چندانی نداشتیم ولی اگر هم بود، ساختمان به پله فرار یا شیر آتش نشانی مجهز می‌شد ولی این کار از سال ۹۲ نظام مند شد.

۲۲ شیر هیدرانت کم داریم

برای اطلاع از امکانات و کمبودهای سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان با رئیس این سازمان گفتگو کردیم، موسی الرضا صفری به خبرنگار مهر گفت: گرگان نردبان ۳۲ متری و بالابر ۲۲ متری داشته و خرید تجهیزات و نردبان بلندتر برای این شهر ضرورت دارد.

خرید یک نردبان بلندمرتبه ۵۰ میلیارد تومان و احداث یک شیر هیدرانت ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار لازم دارد صفری افزود: در این راستا طبق مصوبه مجلس، وزارت کشور باید بسته های حمایتی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد چون هزینه خرید یک نردبان ۵۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: در گرگان ۲۲ شیر آتش نشانی وجود داشته و به همین تعداد هم کمبود داریم و در برخی از محورها مانند ناهارخوران، کاشانی و جرجان، شیر آتش نشانی نداریم.

صفری گفت: برای نصب شیر آتش نشانی باید از آب و فاضلاب مجوز گرفته و نصب یک شیر حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود: هفت ایستگاه آتش‌نشانی با ۲۲ خودروی عملیاتی سبک و سنگین در سازمان آتش نشانی گرگان وجود دارد که براساس استانداردها یک ایستگاه کم داریم و احداث آن در سال ۱۴۰۱ در دستورکار است.

کمبود ۸۰ نیروی آتش نشان در گرگان

صفری اضافه کرد: ۱۱۵ نیروی آتش‌نشانی در گرگان فعالیت کرده و با وجود جذب ۱۹ نفر در سال گذشته، همچنان ۸۰ نفر کمبود نیرو داریم.

وی با بیان اینکه مدت زمان رسیدن به محل حادثه بین سه الی پنج دقیقه است، گفت: در ۶ ماهه نخست سال، هزار و ۸۶۸ مورد عملیات داشتیم که شامل ۵۰۳ مورد مربوط به آسانسور، ۱۶۱ مورد منزل مسکونی، ۵۶ مورد تجاری، ۳۳۳ مورد حریق علف‌زار و ضایعات، ۷۲ مورد حریق خودرو و هشت مورد حریق کارگاه و تعمیرگاه بوده است.

صفری با بیان اینکه تمام ساختمان‌های پنج طبقه و بالاتر باید برای پایان کار به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند، افزود: در محلات تاریخی و معابر کوچک از خودروهای سبک برای عملیات استفاده می‌شود.

وی از آموزش به شهروندان خبرداد و گفت: مردم باید متناسب با محیط زندگی خود کپسول آتش نشانی داشته و روش استفاده از آن را هم بیاموزند.

فعالیت ۳۲۳ نیروی عملیاتی آتش نشان در گلستان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان هم در خصوص آتش نشانی های استان به خبرنگار مهر گفت: در ۳۴ شهرداری استان ۳۲۳ نیروی عملیاتی آتش نشانی و ۱۴۷ نیروی ستادی داریم.

طیبه خلیلی از فعالیت ۲۵۱ داوطلب خانم و ۵۱۷ داوطلب آقا هم خبر داد و افزود: ۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی مستقل و هشت ایستگاه غیرمستقل در سطح شهرداری‌های استان وجود دارد.

وی بیان کرد: ۱۷ ایستگاه در حال ساخت داریم که در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، صادق آباد، دوزین، سیجوال و غیره واقع شده است.

به گفته خلیلی به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش‌نشانی لازم است.

وی از کمبود ۱۱۷ نیروی آتش نشان در استان خبرداد و گفت: سال گذشته ۶۰ سهمیه استخدامی گرفتیم که ۴۶ نفر در این راستا جذب شدند و امسال هم با توجه به نیاز شهرداری‌ها در این خصوص اقدام شده و همچنین تلاش می شود از توان نیروهای داوطلب استفاده شود.

خلیلی اضافه کرد: ۹۵ دستگاه خودرو در سطح ۳۴ شهرداری استان وجود دارد که شامل خودروهای سبک، سنگین، پیشرو و امداد و نجات بوده و با توجه به اینکه گلستان، استان حادثه‌خیز است از توان آتش نشانی ها در این حوادث هم استفاده می‌شود.

برای خرید نردبان مکاتبه کرده ایم

وی از توزیع ۴۵ ست امداد و نجات به تناسب جمعیت شهری بین شهرهای استان در سال گذشته خبرداد و افزود: در قانون بودجه امسال برای شهرداری مراکز استان‌ها سهمیه‌ای در نظر گرفته شده تا نردبان بلندمرتبه تهیه کنند و ما هم در این راستا مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

خلیلی با اشاره به افزایش قیمت ها، توضیح داد: باید بودجه ای از سرفصل بحران برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات به شهرداری‌ها اختصاص یابد زیرا بسیاری از ماشین آلات مستعمل بوده و با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها خرید آن‌ها در توان شهرداری‌ها نیست.

وی در خصوص شیر هیدرانت هم بیان کرد: آب و فاضلاب هزینه هنگفتی برای ایجاد شیر آتش نشانی از شهرداری‌ها درخواست می کند.

خلیلی همچنین گفت: باید مسیرهای اضطراری برای امداد و بحران در طرح جامع تفصیلی و ترافیکی شهر دیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیران شهری گرگان همان‌طور که برای گردشگری، طرح‌های کلان چند میلیارد تومانی پیش‌بینی کردند باید به نیازمندی‌های حال حاضر شهر هم توجه کنند.

گرگان هر چند برای توسعه و پیشرفت نیازمند اجرای طرح‌های بزرگ بوده اما در شهری که به گفته کارشناسان طی چند سال آینده جمعیت نیم میلیونی خواهد داشت، ارتقاء سطح ایمنی ضرورتی انکارناپذیر است.

کد خبر 5315853

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان شهرداری گرگان شورای شهر گرگان آتش نشانی استانداری گلستان سازمان آتش نشانی اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا مرز مهران هفته دفاع مقدس بوشهر علامه حسن زاده آملی عکس استانها ایلام آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا علی لندی خبرنگار مهر گفت نردبان بلندمرتبه سازمان آتش نشانی شیر آتش نشانی ساخت و سازهای آتش نشان آتش نشانی شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

تیم بسکتبال شهرداری گرگان که موفق شده است با کسب ۸ برد متوالی و به عنوان تنها تیم بدون باخت، راهی فینال لیگ منطقه‌ای غرب آسیا شود، امشب (پنج‌شنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین بازی خود در فینال این رقابت‌ها را مقابل تیم الریاضی لبنان برگزار می‌کند.

شاگردان مصطفی هاشمی، اما در سری فینال این مسابقات که از فردا آغاز می‌شود، شرایط کاملا متفاوتی با مراحل گروهی و نیمه‌نهایی این مسابقات دارند. فینالی که آن را باید مقابل تیم الریاضی لبنان، قهرمان فصل گذشته این مسابقات برگزار کنند. 

 

ترکیب متفاوت شهرداری نسبت به فصل قبل

الریاضی لبنان به عنوان قهرمان فصل قبل این مسابقات، امسال نیز توانست به فینال برسد و حریف شهرداری گرگان شود. البته برخلاف فصل گذشته، شهرداری گرگان با ترکیب و نتایجی کاملا متفاوت، به عنوان نخستین تیم به فینال رسید تا حتی فیبا، نماینده ایران را اصلی‌ترین شانس برای کسب عنوان قهرمانی بداند.

نماینده ایران با کسب ۸ برد متوالی و بدون باخت، به عنوان تنها تیم بدون شکست این لیگ در فینال حضور دارد و نسبت به فصل قبل، ترکیب کاملا متفاوتی هم دارد؛ اتفاقی که در ترکیب الریاضی خیلی رخ نداده و آنها تن‌ها بازیکنان خارجی خود را تغییر داده‌اند.

برخلاف فصل قبل که ستارگانی، چون محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، و پری پتی ترکیب گرگانی‌ها را تشکیل داده بودند، دراین فصل، اما اصلی‌ترین ستاره‌های تیم هاشمی نفراتی، چون سینا واحدی، ارسلان کاظمی، ویل چری و نرول پله بودند که البته در اتفاقی دور از انتظار، پله از جمع عقاب‌های ایرانی جدا شد.

 

تقویت الریاضی با سنتر تیم ملی استرالیا 

لبنانی‌های که حریف دیرینه ایران در بسکتبال آسیا به شمار می‌روند؛ «تان میکر» سنتر تیم ملی استرالیا را به خدمت گرفتند تا همانند فینال فصل قبل مقابل نماینده ایران به پیروزی رسیده و از عنوان قهرمانی خود در این رقابت‌ها دفاع کنند.

بازیکنی که حتی با وجود عدم درخشش خیلی زیاد در بازی سوم نیمه‌نهایی الریاضی مقابل ساجس لبنان، زمینه‌های برتری این تیم را فراهم کرد تا آنها با برتری ۲ بر یک در این سری، بار دیگر در فینال این مسابقات حاضر شوند؛ ستاره تاثیرگذاری که قطعا باید مورد توجه برنامه‌های تاکتیکی نماینده ایران در سری فینال باشد.

 

دست خالی شهرداری و عدم صدور کارت بازی حدادی

یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان شهرداری گرگان در فصل جاری لیگ برتر ایران و حتی سوپر لیگ غرب آسیا، «نورول پله» سنتر آمریکایی این تیم بود که البته با پیراهن تیم ملی لبنان در میادین ملی دست به توپ می‌شود. 

این ستاره شهرداری پس از آن که تیم ملی لبنان را در مسابقات پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۵ عربستان همراهی کرد، تصمیم خود برای جدایی از جمع عقاب‌های ایرانی را اعلام کرد و به همکاری خود با این تیم پایان داد که دلیل این اتفاق هم تاخیر در پرداخت حق و حقوق او، از طرف باشگاه ایرانی اعلام شد.

به این ترتیب شهرداری گرگان تصمیم گرفت که برای پر کردن این نقطه ضعف خود با سنتر صربستانی توافق کند که این اتفاق نیز رخ نداد. در نهایت با توجه به عدم جذب بازیکن خارجی، باشگاه شهرداری گرگان با حامد حدادی برای بازی در فینال غرب آسیا به توافق رسید که در اتفاقی عجیب، کارت بازی او از طرف وابا، فدراسیون بسکتبال غرب آسیا صادر نشد.

در شرایط کنونی مصطفی هاشمی یکی از اصلی‌ترین ستاره‌های خود را در اختیار ندارد و از داشتن یک بازیکن سنتر تخصصی نیز محروم است. با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا نماینده ایران می‌تواند برخلاف فصل قبل، حریف لبنانی خود را شکست داده و در پایان این سری عنوان قهرمانی را ازآن خود کند یا خیر.

برنامه بازی‌های شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در فینال سوپر لیگ غرب آسیا در لیگ منطقه‌ای غرب آسیا:
بازی اول)
الریاضی لبنان - شهرداری گرگان: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۳۰ در بیروت
بازی دوم)
شهرداری گرگان - الریاضی لبنان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۲۱:۱۵ در تهران
بازی سوم)
الریاضی لبنان - شهرداری گرگان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، ساعت ۲۱:۴۵۰ در بیروت

دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها هم به صورت تک بازی، از ساعت ۲۱:۴۵ امشب (چهارشنبه - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)، میان تیم‌های ساجس لبنان و الشرطه عراق به میزبانی سالن غزیر در لبنان برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • مصطفی هاشمی: همه در باخت شهرداری گرگان مقصرند
  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد
  • شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • شکست شهرداری گرگان در نخستین دیدار فینال سوپر لیگ غرب آسیا
  • بسکتبال سوپرلیگ غرب آسیا/ شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند
  • تیم بسکتبال شهرداری گرگان در اولین دیدار شکست خورد
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا