Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی از رایزنی آمریکا با چین برای کاهش واردات نفت خام چین از ایران خبر داده است.


به گزارش عصرایران، رویترز در خبری به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی از مذاکرات آمریکا با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران خبر داده است.


بر اساس این گزارش در حالی که واشنگتن در تلاش است تهران را متقاعد به بازگشت به مذاکرات احیای برجام کند، همزمان با چین وارد مذاکراتی شده که خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام به عنوان یک اهرم فشار برای ترغیب ایران برای بازگشت به مذاکرات انجام می شود.


چین عمده ترین خریدار نفت خام ایران است که طی ماه ها گذشته خرید نفت از ایران را به رغم تحریم های ایالات متحده آمریکا افزایش داده و همین مساله تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم های آمریکا را افزایش داده است.
بر اساس تخمین شرکت "کپلر" واردات نفت چین از ایران به طور متوسط تا ماه اوت (مرداد) امسال 553 هزار بشکه در روز بوده است.


یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته:" ما از خریدهای نفتی شركت های چینی از ایران آگاه هستیم... ما تاکنون از اختیارات تحریمی خود برای مقابله با دور زدن تحریم‌های ایران، از جمله کسانی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به استفاده از آن ادامه می‌دهیم."


این مقام ارشد آمریکایی در ادامه افزود:" ما این موضوع را در چارچوب مذاکرات‌ و خط مشی خود درباره ایران، از طریق دیپلماتیک با چینی‌ها مطرح کردیم و به طور کلی فکر می‌کنیم این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌های ما است."

 

یک مقام اروپایی نیز به رویترز گفته ، این (کاهش خرید نفت از ایران) یکی از موضوعاتی بوده که "وندی شرمن" معاون وزارت خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین با مقامات چینی مطرح کرده است.


این مقام اروپایی افزود که چین از ایران حفاظت می‌کند و مساله کنونی برای غرب این است که چین به چه میزان نفت از ایران می‌خرد."


یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در این زمینه به رویترز گفت: "ما در این مرحله نیاز داریم که با دیگر اعضای گروه 1+5 در تماس نزدیک باشیم و با همه اعضای برجام از جمله روس ها و چینی ها متحد شویم."


این مقام فرانسوی افزوده: " ما از چینی ها انتظار داریم که با قاطعیت بیشتری عمل کنند. ما باید به ایران فشار بیاوریم."


بر اساس گزارش رویترز، هنوز معلوم نیست که دولت چین تا چه میزان به خواسته آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران اعتنا خواهد کرد. اما بر اساس مواضع اعلامی مقامات چینی گره پرونده هسته ای ایران متوجه آمریکا و خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام است.


سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه توجیهی اخیر خود مسئولیت پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام را متوجه ایالات متحده کرده بود.


به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین : " آمریکا که دور جدید تنش‌ها را در مساله هسته‌ای ایران آغاز کرد، باید سیاست غلط فشار حداکثری خود علیه ایران را کنار بگذارد، همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو و اقدامات تنبیهی علیه اشخاص و سازمان‌های ثالث را متوقف کند، و برای از سرگیری مذاکرات و دستیابی به نتایج سریع تلاش کند."

 

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نفت از ایران واردات نفت خرید نفت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۰۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

هند طی ماه میلادی گذشته، نفت بیشتری از روسیه و نفت کمتری از عراق و عربستان سعودی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه‌های هندی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ که باعث شد غرب، مسکو را هدف تحریم‌های گسترده‌ای قرار دهد، مشتری نفت روسیه شده اند. آمارهای مقدماتی نشان داد روسیه در آوریل، بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و پس از آن، کشورهای عراق و عربستان سعودی در رتبه دوم و سوم ایستادند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، خرید نفت را در آوریل نسبت به ماههای قبل، ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش داد. واردات نفت هند از عراق، به میزان ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انتظار می‌رود واردات نفت از روسیه به هند در ماه مه، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیل رویترز با استفاده از آمار رصد نفتکش، نشان داد در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ که در ۳۱ مارس به پایان رسید، سهم نفت خاورمیانه از کل واردات نفت به هند به ۴۶ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱ است و در مقایسه با ۵۵ درصد سهم نفت خاورمیانه در سال مالی قبلی، کمتر است. علت اصلی این کاهش، افزایش خرید نفت از روسیه بوده است که به تنهایی، در حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت به هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، سهم داشت.

بر اساس گزارش رویترز، نفت روسیه به دلیل این که با تخفیف عرضه می‌شود، ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه در آسیاست اما گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی حاضر نیستند نفت روسیه را که با نفتکش‌های شرکت سوفکامفلوت حمل شده است، دریافت کنند زیرا نگران نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • دیدنی های امروز؛ از موج گرما در شرق و جنوب آسیا تا وضعیت رفح
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • دیدنی های امروز؛ اعتراضات ضداسرائیلی در آمریکا
  • بی‌نمک زندگی کنید!