Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال کارگری گفت: تنها ۲۰ درصد کارگران عضو تشکل‌های کارگری هستند و ۸۰ درصد رغبتی برای تشکل‌یابی ندارند.

به گزارش قدس آنلاین، فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، درباره دلایل عدم کارآمدی تشکل‌های کارگری گفت: به دلیل این که اوایل انقلاب نگاه و نگرش اسلامی بود، اما بعد بحث‌هایی بر سر قانون کار اتفاق افتاد که با رفت و آمدهای زیادی که انجام شد مجلس آن را تصویب نکرد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته دستمزد بیان کرد: نگرش این بود که این موضوع یک تفکر کمونیستی است که البته کاملا هم غلط بود نگاهی که ما بر روی سندیکا و نمایندگان کارگری داشتیم تخصصی محور نبود و متاسفانه اندیشه‌هایی که وجود داشت از هم پاشید.

توفیقی با بیان این‌که در قانون اساسی از تشکلات و شورای اسلامی نام برده شده است تصریح کرد: با مرور زمان و اتفاقاتی که برای شورای اسلامی کار در اوایل انقلاب افتاد آن‌ها از اهداف خود بسیار دور شدند و اتفاقاتی در کارخانه‌ها افتاد که باعث شد آن‌ها افسار گسیخته شوند.

وی افزود:به عبارت بهتری برای فرایند کار در نگرش کارفرما محور ذره ذره آمدیم فکر کردیم انجمن صنفی را به جای سندیکا درست کنیم تا مشکلاتمان را حل کند که دیدیم این انجمن نمی‌تواند خوب شکل بگیرد.

این فعال کارگری با اشاره به دلیل خوب شکل نگرفتن این انجمن ادامه داد: تعریف درستی برای انجمن صنفی ننوشتیم و یک چیزی به نام نماینده کارگری از آب درآمد و مجمع عالی نمایندگان کارگران را شکل دادیم.

توفیقی اظهار کرد: جلوتر آمدیم احساس کردیم در شورای اسلامی کار زیر پوشش خانه کارگر تفکر سیاسی محور حاکم شده و آمدیم یک حزب اسلامی کار را تاسیس کردیم.

وی با بیان این‌که کارگران ما با صاحب بی صاحب هستند گفت: اگر سر جمع کارگرانی که عضو تشکلات هستند را با هم بخواهیم حساب کنیم ۲۰ درصد از کارگران هستند و ۸۰ درصد کارگران رغبتی برای داشتن تشکل ندارند البته کارفرمایان هم همین طور هستند.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان این که خلاء تشکل وجود دارد تصریح کرد:بر اساس قانونی که تعریف شده من کارگر اگر بخواهم نماینده داشتم یا بخواهم برای نمایندگی در هر تشکل و سندیکایی کاندید شوم ابتدا باید صلاحیت من را نهاد قانون‌گذار که قرار است من بروم مطالبه گرایانه از آن سوال کنم که چرا برخی ماده‌های قانون کار مثل ماده ۷ را اجرا نمی‌کنید باید تایید کند!

توفیقی بیان کرد: وقتی قرار است همان نهادی که می‌خواهم از او مطالبه کنم صلاحیت من را تایید کند می‌شود دخالت مستقیم دولت در تعیین تشکلات یعنی تشکلات مستقیما توسط دولت دارند مهره‌چینی می‌شوند.

وی افزود: این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا قدرت کافی و کامل برای چانه‌زنی، حق مطالب‌گری، حق کارگر برای داشتن فضای دموکراتیک تعیین نماینده کارگر را بگیرند.

این فعال کارگری با اشاره به جلسه‌ی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکل ها ادامه داد: وزیر به نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان گفت اگر جای من بودید چه کاری برای حل مشکلاتتان انجام می‌دادید در صورتی که تشکلات اگر قدرت داشتند و نگران نبودند بر سر تریبون و صحبت کردن چند دقیقه‌ای دعوا نمی‌کردند.

توفیقی اظهار کرد: در جلسه‌ی وزیر و تشکلات نمایندگان کارگران باید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه کاری مطالبه می‌کردند و برنامه‌ی کار و اهداف و زمان‌بندی اهداف را می‌خواستند.

وی افزود: تشکل های کارگری زمانی می‌توانند شکل درستی بگیرند که ما طراحی جدیدی در روش، رویه انتخاب تشکلات و نمایندگان تشکل های کارگری داشته باشیم و ارتباط بهتر و مناسب‌تر بین تشکلات با دو ضلع دیگر این مثلث یعنی کارفرما و دولت ایجاد کنیم و داشته باشیم مادامی که این ارتباط ایجاد نشود قطعا این مشکل را هم خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تشکل های کارگری تشکل های کارگری شورای اسلامی اسلامی کار تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی خواجه مظفری صبح شنبه در دیدار با رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به اینکه گلستان در رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی با رویکرد کاهش زمان رسیدگی توانست رتبه سوم را کسب کند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری به ۱۶ روز رسیده است.

وی تعداد دادخواست‌های واصله در سال ۱۴۰۲ را چهار هزار و ۹۲۰ دادخواست اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان هشت درصد کاهش داشته است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با اشاره به چهار هزار و ۵۰۱ دادنامه صادر شده در سال گذشته گفت: از این تعداد هزار و ۴۲۰ فقره به صورت سازشی حل و فصل شده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان به تعداد دو هزار ۹۵۹ نفر بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵ درصد کاهش داشتیم و تنها استانی هستیم که سیر نزولی داشته و بیانگر حفظ و صیانت از شغل و اشتغال شده است.

خواجه مظفری اظهار کرد: در راستای صیانت از نیروی کار و نظارت بر حسن اجرای قانون کار در واحدهای مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۲ بازرسان کار به تعداد هفت هزار ۵۳۹ مورد بازرسی انجام دادند که از این تعداد دو هزار و ۸۸۱ بازرسی مربوط به کارگاه‌های پر خطر بوده است که در نتیجه این بازرسی‌ها و ارائه آموزش‌ها در سال ۱۴۰۲ منجر به کاهش ۳۱ درصدی حوادث ناشی از کار نسبت به سال ۱۴۰۱ شده است.

وی یادآور شد در سال ۱۴۰۲ توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات اداره کل تعاون و کار در زمینه آموزش عمومی و تخصصی در خصوص حفاظت و بهداشت کار ۲۷ هزار و ۱۷۶ نفر ساعت آموزش به کارگران و نمایندگان کارفرمایان ارائه شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان از افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل‌های کارگری و کار فرمایی طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۵۲ تشکل در استان داریم که ۷۷ درصد تشکل کارگر و ۲۳ درصد تشکل کارفرمایی بوده که برای سال جاری افزایش ۱۵ درصدی را پیش بینی می‌کنیم.

کد خبر 6089720

دیگر خبرها

  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • برگزاری ۵۵ برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل
  • حال کارگران خوب است!