Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-27@13:44:01 GMT

اولین بناهای تهران + معرفی جزئیات

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۳۵۷۶

اولین بناهای تهران دیدنی است. اولین بناهای تهران را بشناسید. اولین بناهای تهران بسیار قدیمی هستند. 

باشگاه خبرنگاران جوان/ این خبر پیرامون اولین بناهایی که در تهران ساخته شده اند، برای شما نگارش شده است.

  نقاشخانه دولتی، اولین نمایشگاه هنری در تهران

7 اردیبهشت 1241 در مدرسه صنیع الدوله یا همان نقاشخانه دولتی نخستین نمایشگاه هنری در ایران و تهران برپا شد؛ نمایشگاهی که از آثار هنرجویان هنر نقاشی مدرسه صنیع الدوله بود و الگویی شد برای سالهای بعد که گالری آپادانا به عنوان نخستین گالری هنری ایران افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمارستان سینا، اولین بیمارستان مدرن در تهران

بیمارستان سینا ، نخستین بیمارستان در ایران است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار و امیرکبیر بنا نهاده شده است. ناصرالدین شاه پس از بازگشت از فرنگ، تصمیم گرفت تا بیمارستانی در تهران دایر کند. او ناظم الاطباء، پزشک مخصوص خود را مامور تاسیس اولین بیمارستان تهران کرد. ناظم الاطباء در سال 1251 خورشیدی اولین بیمارستان مدرن تهران و ایران را در میدان حسن آباد و در محله ای به نام هشت گنبد تاسیس نمود. این بیمارستان تا سالها به نام مریضخانه دولتی نامیده میشد. مریضخانه دولتی پس از چندی و در سال 1319 به پاس زحمات پدر طب ایران به بیمارستان سینا تغییر نام داد.

کافه پارس، اولین کافه و رستوران مدرن در تهران

کافه پارس ساختمان باشکوهی بود که در سال 1309 در محل سفارتخانه سابق اتریش در ضلع شمال شرقی تقاطع لاله زار و جمهوری ساخته شد. در سال 1312، یکی از اولین فیلم های صامت ایرانی، حاج آقا اکتور سینما به کارگردانی اوانس اگانیانس در کافه پارس فیلمبرداری شد. این کار باعث محبوبیت و شهرت بیش از پیش این بنا نزد مردم آن دوران شد.

نخستین کلانتری در تهران

نخستین ساختمان کلانتری تهران در محله بازار قرار دارد و جز هسته اولیه تهران است. ساختمان کلانتری مربوط به دوره قاجار است. این ساختمان در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، اما بعد از 10 سال از این فهرست خارج شد. پایه های ستون سنگی، حوض سنگی، سرستون های با طرح معماری کلاسیک، کاشی کاری ها، ارسی و پنجره های چوبی، گچبری های دیوار ها از جمله ویژگی های این بناست که بسیاری از آن به مرور زمان تخریب شده است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اتریش ایران بیمارستان مدرسه نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی قرعه‌کشی شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تنیس، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی قرعه‌کشی و از فردا در جزیره کیش آغاز می‌شود.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون تنیس، نخستین دوره رقابت‌های تنیس ساحلی در بخش بانوان و آقایان قرعه‌کشی و از فردا در جزیره کیش آغاز می‌شود.

در بخش بانوان ۱۴ تیم و در بخش آقایان ۳۰ تیم حضور دارند که در روز نخست بازی‌ها و با انجام ۲۰ مسابقه جدول اصلی به مصاف یکدیگر می‌روند. این مسابقات از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در زمین‌های تنیس مارینا و پلاژ بانوان برگزار خواهد شد.
سرداوری و مدیریت این مسابقات در بخش آقایان بر عهده مسیح صلاح سرداور نشان نقره و کسری حجازی است و در بخش بانوان لعیا خیام باشی داور نشان سفید و سمیرا قدسی به عنوان سرداور و مدیر مسابقات حضور دارند. این مسابقات با اعلام و موافقت فدراسیون جهانی برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 6088794

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • عکس| دو تصویر ناب از «ماشین دودی»؛ نخستین لوکوموتیو ایران
  • اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی قرعه‌کشی شد
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان