Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:30:11 GMT

اضافه برداشت باعث هجوم آب شور به دشت‌ها شده است

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۳۸۱۷

اضافه برداشت باعث هجوم آب شور به دشت‌ها شده است

احمد رهبان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی نسبت به سال‌های گذشته و بارش کم باران نسبت به نرمال دوره دراز مدت اندازه‌گیری طی ۲۰ سال اخیر منابع آب زیرزمینی و سطحی در شرایط مناسبی قرار ندارند.

وی با ذکر این نکته که ۴۴ دشت استان هرمزگان ممنوعه بحرانی است، عنوان کرد: باقی دشت‌ها که به عنوان دشت آزاد شناخته می‌شوند دارای کیفیت آب بسیار پایینی هستند که امکان استفاده برای آب شرب و کشاورزی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه به تفاضل میزان ورودی و خروجی دشت بیلان گفته می‌شود، بیان داشت: با توجه به اینکه ورودی آب به دشت‌ها کاهش پیدا کرده است و میزان برداشت در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرده و یا هم ثابت است، می‌توان گفت اغلب دشت‌های استان هرمزگان دارای بیلان منفی است.

رهبان تصریح کرد: بیلان منفی دشت‌ها در دراز مدت باعث بروز چالش‌های جدی برای تحقق توسعه در منطقه ایجاد می‌کند.

وی بروز پدیده فروچاله‌ها را از دیگر عواقب ادامه دار بودن بیلان منفی دشت‌ها دانست و گفت: ظرفیت دشت در اثر فروچاله از بین می‌رود و دیگر امکان احیاء آن وجود نخواهد داشت.

رهبان شور شدن آب و کاهش کیفیت آب چاه‌ها از دیگر عواقب برداشت بی‌رویه از منابع آبی دانست و ابراز داشت: آب شور سنگین‌تر است و در بخش عمیق‌تر قرار می‌گیرد. به همین جهت در مناطقی که در نزدیکی رودخانه‌های شور و دریا قرار دارند با برداشت اضافه از آب‌خوان، آب شور به داخل دشت نفوذ می‌کند و تمام چاه‌های موجود در آن دشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در منطقه کهورستان شاهد افزایش شوری آب با سرعت بالایی هستیم.

کد خبر 5315984

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای هرمزگان فروچاله خبرگزاری مهر اربعین 1400 اربعین حسینی ویروس کرونا مرز مهران هفته دفاع مقدس بوشهر علامه حسن زاده آملی عکس استانها آمار کرونا گرگان ایلام واکسن کرونا دفاع مقدس جنگ تحمیلی خطبه های نماز جمعه دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲ خوزستانی در اردوی تیم ملی کاراته

به گزارش خبرنگار، پس از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان، اسامی نفرات منتخب کادر فنی خارج از مدال‌آوران قهرمانی کشور و نحوه برگزاری رقابت‌های مرتبط با این گروه از سوی سازمان تیم‌های ملی اعلام شد.

بر همین اساس امیر علی بیگدلی در رده نوجوانان وزن منفی ۵۲ و آرمین یوسفی در رده سنی جوانان وزن منفی ۷۶ به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

مرحله دوم انتخابی تیم ملی رده سنی نوجوانان پسران در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6091025

دیگر خبرها

  • حضور ۲ خوزستانی در اردوی تیم ملی کاراته
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • رشد بار ریلی منفی شد
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • هجوم هواداران اراکی به رختکن (عکس)
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)