Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضع کشور‌های غربی مبنی بر بازگشت سریع ایران به مذاکرات هسته ای، گفت: گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران در کرج نشان از عمق بدبینی و عدم اعتماد میان طرفین دارد که هر از گاهی به اشکال مختلف و آن هم در آستانه نشست‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آن چیزی که مسلم است خط مشی، راهبرد و مسیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران متاثر از اعمال فشار‌هایی است که توسط قدرت‌های جهانی و در راس آن آمریکا، سپس فرانسه، انگلیس و آلمان صورت می‌گیرد. آنچه که مسلم است درز اطلاعات اخیر فعالیت‌های هسته‌ای در شهرستان کرج بهانه و دست آویزی شده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را که بخش‌های قابل توجهی از آن اغراق آمیز و بزرگ جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای است را منتشر می‌کند و ایران را در معرض اتهامات جدید قرار دهد.

یزدان پناه ادامه داد: ایران همواره رویه شفافی داشته و تلاش کرده به واسطه شفاف سازی اذهان، افکار عمومی و نهاد‌های بین المللی را به عملکرد شفاف خود در حوزه هسته‌ای جلب کند، مسلما موضع گیری‌های اخیر سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی بیانگر این است که کشورمان ترس و واهمه‌ای از گزارش اغراق آمیز مدیرکل سازمان انرژی اتمی ندارد و حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این باره شفاف سازی خواهد کرد.

 در دام گزارش‌های مغرضانه آژانس نیفتیم

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: باید مراقب باشیم که در دام این گزارش‌های مغرضانه نیفتیم، چراکه به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱ به مرحله حساسی رسیده و در این مرحله حساس تصمیم گیری تحت تاثیر فشارهای غیر متعارف و گزارش‌های اغراق آمیز قرار نگیریم تا روند مذاکرات دچار اختلال نشود.

وی افزود: بیانیه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما که آمیخته به نوعی نگرش‌های یک سویه، اغراق آمیز و مغرضانه است امر تازه‌ای نیست، این یک واقعیت است که سالیان سال با توجه به نفوذ گسترده آمریکا و لابی صهیونیست در بدنه اصلی آژانس همیشه تلاش شده است که تحت بهانه‌های مختلف ایران را متهم کنند.

یزدان پناه ادامه داد: جالب این است که غرب طی ۲۰ سال اخیر و این همه فشار عملا به آورده قابل اتکایی نرسیده تا به واسطه آن کشور ما در معرض اتهام جدی قرار بگیرد، اما در شرایط فعلی و اذعان فعالیت‌های غیر متعارف هسته‌ای ایران بدون اسناد و مدارک کافی نشان می‌دهد که یک اراده‌ای در حال مختل کردن روند مذاکرات ایران و به نتیجه رساندن مذاکرات ایران با ۵+۱ است. منشا این اراده تنها خارج از کشور نیست، متاسفانه در داخل کشور هست که همواره وطن فروشان و خائنانی که سعی می‌کنند با گرا دادن‌های غلط مسئله را تحت شعاع قرار دهند و ایران را تحت فشار‌های غیر متعارف قرار دهند.

وی افزود: ایران به جای موضع گیری‌های احساسی و احیانا سطحی باید تلاش کند با مستندات کافی، معتبر و با صبر و حوصله اذهان عمومی و نهاد بین المللی را متوجه اشتباه آژانس بین المللی انرژی اتمی کند و توجیه منطقی کند که اظهارات مدیرکل آژانس در گزارش اخیر واقع بینانه نبوده است و روی ریل واقعیت حرکت کنند و سعی نکنند تحت تاثیر جوسازی‌های دو جریان غربی و داخلی قرار بگیرند.

فرسایشی شدن روند مذاکرات به صلاح دو طرف نیست

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: لازمه استمرار مذاکرات میان ایران و ۵+۱ اعتماد متقابل است، اگر این اعتماد متقابل مخدوش شود، حتما روی روند مذاکرات اثر منفی خواهد گذاشت و فرسایشی شدن روند مذاکرات به صلاح دو طرف نیست به ویژه برای ایران که در شرایط فعلی به دنبال اثبات حقانیت خود است.

یزدان پناه ادامه داد: بخشی از این گزارش در راستای ایجاد اختلال جدی در روند مذاکرات است و ایران باید مراقب باشد و در سریع‌تر زمان ممکن با مستندات کافی پاسخ آژانس را در خصوص ادعای‌های اخیر به ویژه فعالیت در کرج بدهند تا دستاویزی برای تحت تاثیر قرار دادن مرحله نهایی مذاکرات ایران با ۵+۱ نشود.

وی افزود: مطمئنا در داخل هم جریان و گروه‌هایی هستند که از به نتیجه نرسیدن مذاکرات نفع می‌برند و تلاش خود را می‌کنند تا با ایجاد اختلال در روند مذاکرات به مقاصد شوم خود برسند. هوشیاری ایران، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در این مقطع می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و درک درست شرایط زمانی و مکانی می‌تواند این توطئه آژانس و حامیان این گزارش‌های غلط را نقش بر آب کند و ایران بتواند بر حقانیت و نتیجه مطلوب خود در مذاکرات برسد.

گفتنی است؛ سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درست دو هفته بعد از توافقی که بین ایران و آژانس حاصل شد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در تازه‌ترین گزارش در خصوص راستی آزمایی و نظارت بر ایران، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشور‌های عضو اطلاع داد که ایران از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (برابر با ۲۹ تا ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه سرویس تجهیزات و مانیتور‌های نظارتی و نیز جایگزینی کارت‌های ذخیره سازی در تمامی مکان‌های لازم در ایران بجز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع «تسا» در کرج را داده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق هسته ای ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی روند مذاکرات یزدان پناه اغراق آمیز هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!

 پلیس آگاهی پایتخت، در اجرای طرح مقابله با تبهکاران، مردی را دستگیر کرده که چندین شاکی زن دارد و همه آنها می‌گویند توسط این مرد مورد آزار و اذیت و اخاذی قرار گرفته‌اند.

روزنامه ایران در خبری نوشت: رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در حاشیه اجرای طرح برخورد با سارقان زورگیر که در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: همکاران من در پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از چندین روز کار اطلاعاتی، موفق به شناسایی تعدادی از سارقان به عنف و قاپ‌زن شده و در نهایت طی ۴۸ ساعت گذشته با هماهنگی مقام قضایی، ۷۴ نفر از سارقان به عنف حرفه‌ای و قاپ‌زن را دستگیر کردند. این افراد در بازجویی‌های اولیه به سرقت بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه اعتراف کردند. همچنین با دستگیری این افراد ۲۱ باند سرقت نیز منهدم شد.

سردار علی ولیپور گودرزی درباره اینکه آیا انتشار ویدیوهایی مانند زورگیری در بزرگراه صدر نشان‌دهنده افزایش جرایم خشن است یا خیر، گفت: چنین مواردی در گذشته هم وجود داشته اما در گذشته ضریب نفوذ اینترنت به اندازه امروز نبوده است. آمارهای ما نشان می‌دهد که اتفاقاً در چنین سرقت‌هایی با کاهش روبه‌رو هستیم، اما انتشار گسترده ویدیو سبب می‌شود که افراد بیشتری از وقوع یک مورد باخبر شوند.

اخاذی با تهیه فیلم سیاه

اطراف یکی از متهمان دستگیر شده که مردی است با موهای بور، چند زن ایستاده‌اند و داد و فریاد می‌کنند. آنها مدعی هستند متهم آنها را بیهوش و به آنها تعرض کرده است.

یکی از شاکی‌ها گفت: سال گذشته، بعد از فوت مادرم، حالم خیلی بد بود. یک روز در صفحه اینستاگرام به صورت اتفاقی با صفحه‌ای مواجه شدم که مطالب قشنگی در رابطه با مادر نوشته بود. ناخواسته با حس همدردی عکس‌ها را لایک کردم اما صاحب صفحه لحظاتی بعد به من پیام داد. مرد جوان مدعی بود که مادرش فوت کرده و برای آرامش او، هر هفته خیرات می‌دهد. مرد جوان از من خواست در مراسمی که برای آمرزش مادرش برگزار می‌کنند، شرکت کنم.

وی ادامه داد: با این نیت یک روز که مرد جوان می‌خواست به بهشت زهرا برود، با او راهی آنجا شدم. بین راه او به من آبمیوه داد و من بعد از خوردن آبمیوه بیهوش شدم و زمانی که به هوش آمدم، متوجه شدم که مرا مورد آزار و اذیت قرار داده و از من فیلم و عکس مستهجن تهیه کرده است. بعد از آن متهم با تهدید انتشار فیلم و عکس‌های مستهجن در فضای مجازی من را مجبور می‌کرد پول و طلاهایم را در اختیارش قرار دهم.

شاکی دیگری گفت: مرا تا یک‌قدمی مرگ برد. باورتان نمی‌شود طوری به سرم کوبید که بیهوش شدم. فقط از ترس اینکه عکس‌ها و فیلم‌هایم منتشر نشود، مبالغی را که برای اخاذی خواست، به او دادم.

شاکی دیگری گفت: متهم مرا برای شرکت در مراسم سوگواری و خیریه دعوت و با آبمیوه مسموم و سپس بیهوش کرد. بعد هم مثل سایر قربانیان از من فیلم و عکس مستهجن تهیه کرد. بعد از مدتی هم با من تماس گرفت و مدعی شد دو دستیارش که زن‌های رمالی بودند، پس از احضار روح و رمالی باخبر شده‌اند که داخل خانه‌ام شمش طلا دارم و از من خواست شمش را به او بدهم. شمشی در کار نبود اما از ترس اینکه تصاویر منتشر نشود برایش شمش خریدم و به او دادم.

اما متهم منکر این اظهارات شد و گفت: من یک صفحه اینستاگرامی به نام «مادرانه» به خاطر مادر مرحومم درست کرده بودم و پست‌هایی در رابطه با مادر می‌گذاشتم. سعی می‌کردم با انجام کارهای خداپسندانه روح مادرم در آمرزش قرار بگیرد و هیچ جرمی هم مرتکب نشده‌ام.

یعنی ۵ شاکی دروغ می‌گویند؟

چه بگویم؟! آنها می‌گویند که من فریب‌شان داده‌ام و با آبمیوه و چای مسموم آنها را بیهوش کرده‌ام و مورد آزار و اذیت قرار داده‌ام و برای اینکه بتوانم از آنها اخاذی کنم، فیلم هم از این صحنه‌ها گرفته‌ام. اما آنها مشتری مغازه الکتریکی‌ام هستند؛ نمی‌دانم چرا چنین ادعایی کرده‌اند.

می‌گویند آنها را به اطراف بهشت زهرا بردی و طلاهایشان را دزدیده‌ای؟

خودشان با پای خودشان بر سر مزار مادرم می‌آمدند، هیچ اخاذی نکرده‌ام. خودشان پول به حسابم واریز می‌کردند.

اما پلیس این فیلم و عکس‌ها را کشف کرده است؟

(سکوت متهم)

دیگر خبرها

  • تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟