Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:35:12 GMT

پیشنهاد احیای قنوات از محل زکات بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۴۹۴۶

پیشنهاد احیای قنوات از محل زکات بررسی می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: پیشنهاد احیا و آباد کردن قنوات از محل زکات جمع‌آوری شده، بررسی می‌شود و این اقدام نفع عمومی را در پی دارد.

سید مرتضی بختیاری، امروز چهارشنبه ۷ مهر در شورای زکات استان خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد اظهار کرد: بودجه ما در رابطه با زکات، ملی است و سال ۹۹ سهم کمیته امداد در حوزه زکات ۳۲ میلیارد تومان بود که با مساعدت سازمان برنامه و بودجه صد درصد تخصیص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،  وی افزود: امسال نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم به طور کامل تخصیص پیدا کند اما چون از محل تبصره ۱۴ است با توجه به مشکلات موجود ممکن است با تاخیر تخصیص یابد.

رییس کمیته امداد کشور بیان کرد: پیشنهاد از محل اعتبارات استانی در جای خود محفوظ است و شورای عالی زکات تا ۶۰ درصد اجازه داده که زکات جمع‌آوری شده به سفره نیازمندان بیاید و در این نشست گزارش دادیم که در برخی جاها ۷۵ تا ۸۰ درصد برای تامین جهیزیه، درمان و تحصیل از جمله در همین استان کمک می‌شود.

وی اظهار کرد: این پیشنهاد در شورای زکات استان نیز مسائل شرعی آن مطرح شود چراکه اکنون ۲۵ درصد زکات جمع‌آوری شده می‌تواند در حوزه عمران و عام‌المنفعه هزینه شود و آباد شدن قنوات خشکیده نیز بحث جدی است که جلوی مهاجرت را می‌گیرد و حتی باعث مهاجرت معکوس می‌شود که مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بختیاری گفت: براساس مصوبه شورای عالی زکات که لازم الاجرا است حداقل ۶۰ درصد درآمدهایی که در رابطه با زکات جمع‌آوری می‌شود باید در سفره نیازمندان و نیازهای اولیه زندگی آنان هزینه شود.

وی افزود: با تکانه‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز دارایی برخی افراد چند برابر شد اما قیمت کالاهای مورد نیاز مردم هم افزایش یافت و چقدر به سفره آنان از نظر پشتیبانی اضافه شد؟.

رییس کمیته امداد کشور با بیان اینکه اگر در کنار بودجه‌هایی که دولت تخصیص می‌دهد و زحمات آنان قابل تقدیر است، کمک‌های زکات و مردم نبود، مشکل داشتیم، تصریح کرد: این زحماتی که برای زکات کشیده می‌شود در هر استان باید نماینده ولی فقیه و اعضای شورای زکات اطلاع کامل پیدا کنند و برای مثال امسال از مبلغ زکات واجب و مستحبی که باید در استان خراسان جنوبی جمع‌آوری شود و در ۶ ماه امسال پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شده دقیق گزارش شود که کجا رفته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تابستان گرم در سال جاری افزود: ابتدای تابستان با دست خالی و اعتماد مردم مناقصه ۵۵ هزار کولر آبی و ۲۳ هزار کولر گازی در مناطق گرمسیر و شرجی را برگزار کردیم و از بودجه دولتی در این قسمت استفاده نکردیم.

بختیاری گفت: انتظار داریم صدا و سیما و رسانه‌ها نیز در این حوزه روایت‌گری داشته باشند چراکه آمار دادن فایده ندارد و باید روایت‌گری شود که زکات جمع‌آوری شده در چه مسیری برای مردم و ساکنان مناطقی که زکات دادند، هزینه شده است.

رییس کمیته امداد کشور ادامه داد: امام خمینی (ره) به قدری دغدغه محرومین را داشتند که در اوج مسائل و مشکلات کشور ۲۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تاسیس کمیته امداد را صادر کردند و تنها نهادی است که اجازه دادند به نام خود نامگذاری شود چون باید به صورت دقیق در خدمت محرومان و نیازمندان جامعه باشد.

وی به دیدار اعضای هیات امنای این نهاد با مقام معظم رهبری در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند گزارش‌هایی به من می‌رسد که در برخی جاها خانواده‌ها شب گرسنه می‌خوابند و من خوابم نمی‌برد.

بختیاری اظهار کرد: در مجموعه کمیته امداد و نهادهای حمایتی، گروه‌های جهادی و خیریه‌ها کمک‌های زیادی به نیازمندان از جمله در خراسان جنوبی می‌شود در عین حال همچنان نیازمندی وجود دارد.

وی گفت: یکی از فلسفه‌های زکات و شورای عالی زکات در همین ارتباط است که کمیته امداد دبیر شورای عالی زکات و رییس کمیته امداد، قائم مقام رییس شورای عالی است و زکات در جایگاه اصلی که نیازمندان است، مصرف شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) احیای احکام نورانی اسلام و قرآن را از رسالت‌های انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: روز عاشورا ایثار و فداکاری به اوج خود رسید و اربعین نمادی است اما باید در لایه‌های زندگی فردی، اجتماعی و مدیریتی نمود پیدا کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زکات كميته امداد مرتضي بختياري زکات جمع آوری شده رییس کمیته امداد شورای عالی زکات خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: با حضور گروه جهادی الکفیل خدمات پزشکی (دندان پزشکی و چشم پزشکی) به ۲ هزار مددجوی زنجانی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، روح‌الله صالحی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جریان حضور گروه جهادی الکفیل در زنجان با بیان اینکه از صبح امروز حدود ۱۰۰ دستیار و ۱۰۰ دندان پزشک در ورزشگان کارگران مستقر شده و در حال ارائه خدمات هستند، اظهار کرد: البته طی روزهای آتی تعداد پزشکان بیشتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از امروز صبح ۴۰ یونیت دندانپزشکی در ورزشگاه تجهیز شده و به ۱۹۰ نفر در نوبت صبح خدمات دندانپزشکی ارائه شد، افزود: همچنین در بحث چشم پزشکی نیز به ۶۰ نفر خدمات در حوزه بینایی‌سنجی ارائه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه ۲ هزار نفر از دهک‌های یک تا پنج که از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند این خدمات را دریافت خواهند کرد، گفت: از این تعداد ۷۰ درصد جامعه هدف کمیته امداد و ۳۰ درصد نیز بهزیستی است.

صالحی تصریح کرد: در بحث دندانپزشکی خدمات کشیدن، ترمیم و جراحی‌های اولیه انجام شده و در صورت نیاز به ارائه خدمات تخصصی مددجویان به مراکز درمانی علوم پزشکی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر کار گروه جهادی مربوط به خدمات چشم پزشکی است، گفت: در بحث خدمات چشم پزشکی نیز ۱۰۰۰ فریم عینک تهیه شده که به مراجعین ارائه شود.

کد خبر 749859

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات پزشکی به ۲۰۰۰ نفر از مددجویان زنجانی
  • بازدید رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از آسایشگاه کهریزک
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • ۸۵۰ هزار دانش‌آموز دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • توزیع ۵۰۰ کیسه آرد در بخش گافر و پارامون بشاگرد
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان