Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@04:54:47 GMT

۵ خواسته بخش خصوصی از مجلس

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۵۳۶۵

۵ خواسته بخش خصوصی از مجلس

فعالان بخش خصوصی در جلسه‌ای مشترک با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار رفع چالش‌های «بهبود فضای کسب‌وکار و صنعت مانند قیمت گذاری دستوری، سلب اختیار اتاق‌ها در صدور کارت بازرگانی، تعدد سامانه‌ها، بی‌عدالتی در تامین مواد اولیه زنجیره تولید و غفلت از معادن کوچک‌مقیاس» توسط مجلس شدند. بازگرداندن اختیار صدور کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی از جمله درخواست‌های فعالان بخش خصوصی در نشست با عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطوریکه محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران در این نشست با اشاره به اینکه فرآیند صدور کارت بازرگانی برای دهه‌ها در اختیار اتاق بازرگانی بوده است، افزود: این فرایند را اکنون از اتاق، به عنوان یک نهاد مردمی، گرفته‌اند و فرآیند آن را بسیار سخت کرده‌اند. درخواست ما این است که مجلس صدور کارت بازرگانی را به بخش خصوصی بازگرداند.

عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری از دیگر مواردی است که فعالان بخش خصوصی در این نشست مطرح کردند. به گفته نجفی منش سیاست قیمت گذاری تولیدکنندگان را دچار مشکلات عمیق و جدی کرده و فعالان اقتصادی را در تنگنا قرار داده است.

در نظر گرفتن کمیسیون‌های مشورتی اتاق از دیگر مواردی است که محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به آن اشاره کرد و در این خصوص افزود: اهمیت حضور کمیسیون‌های اتاق به عنوان یک بخش تخصصی در تصمیم‌سازی بخش صنعت در مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین منظور تشکیل کمیسیون‌های مشورتی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.
ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد رشد اقتصادی

در ادامه این جلسه، مسعود حجاریان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران طی سخنانی به ضرورت برنامه‌ریزی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رشد اقتصادی اشاره کرد و رشد اقتصادی و رشد ابعاد شرکت‌ها را مستلزم تامین مالی صحیح و مناسب آن‌ها دانست. او گفت: تامین مالی به معنای تامین بدهی است و برای این منظور شرکت‌ها باید به اندازه کافی، سرمایه در اختیار داشته باشند. بر این اساس، تامین مالی بنگاه‌های کوچک باید از طریق بانک‌ها صورت گیرد و راه اصلی تامین مالی بنگاه‌های بزرگ ورود به بازار سرمایه و تغییر ماهیت به سهامی عام است. باید برای رشد اقتصادی و افزایش ابعاد اقتصادی بنگاه‌ها و ضرورت ایجاد آمادگی در صنایع برای ورود به بازار سرمایه برنامه‌ای مشخص تنظیم و تعریف شود.
استفاده از فرصت‌های حضور در سازمان شانگ‌های

در ادامه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن ابراز تمایل برای همکاری با فعالان بخش خصوصی از طریق حضور نمایندگان اتاق تهران در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس، پیشنهاد کرد که این موضوع طی انجام مکاتبه‌ای به رئیس مجلس اعلام شود.

تالارپشتی هم‌چنین با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده، از جمله سلب اختیار اتاق‌ها در صدور کارت بازرگانی گفت که این موضوع را طی برگزاری جلسات مشترک با سازمان توسعه تجارت بررسی خواهد کرد.

او به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در این سازمان، فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایجاد کرده و لازم است به منظور بهره‌گیری کارآمد از ظرفیت ایجاد شده، فعالان اقتصادی، پیشنهادات خود را در این زمینه به نمایندگان در مجلس اعلام کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به برخی طرح‌های در حال بررسی در مجلس نظیر طرح عدم پلمپ واحد‌های تولیدی و عدم زندانی فعالان اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی، اشاره کرد و خواستار آن شد که اعضای اتاق طرح‌های مذکور را بررسی و نظرات کارشناسی و اصلاحات پیشنهادی خود را به مجلس منعکس کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: قیمت گذاری مجلس کارت بازرگانی تامین مواد اولیه درخواست بخش خصوصی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس صدور کارت بازرگانی فعالان بخش خصوصی رشد اقتصادی تامین مالی اتاق تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۵۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد

صمد یوسفی اصل رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان که با برپایی غرفه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران اکسپو (Iran Expo ۲۰۲۴) و با در نظر گرفتن محوریت نمایشگاه و زنجیره‌های ارزش راهبردی صادرات‌محور، تلاش خود را در معرفی مطلوب ظرفیت‌های تولید و خدمات بخش‌خصوصی و توانمندی‌های صادراتی استان زنجان متمرکز کرده، با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شده‌ است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ به‌چشم می‌خورد، این حقیقت روشن و انکارناپذیر است که بخش‌خصوصی کشور با تجربه و دانشی که از آن برخوردار و در حال ارتقای آن نیز است، به‌شرط وجود زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مطلوب موجب گسترش همکاری‌های تجاری خارجی و توسعه فضای اقتصادی کشور می‌شود. ‌

یوسفی‌اصل، حضور اتاق بازرگانی زنجان به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی استان در نمایشگاه‌ها به ویژه اکسپو را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گام اول نیاز داریم زبان و اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها را درک و به‌درستی تفسیر کنیم و در گام بعد با ایجاد یک ارتباط و ساختار منطقی و اصولی، پتانسیل‌های واقعی استان را در کنار چالش‌ها به عرضه بگذاریم.

وی همچنین رویکرد این دوره از نمایشگاه را هوشمندانه عنوان کرد و افزود: ما در این نمایشگاه می‌آموزیم چگونه به‌طور موازی از توانایی‌ها و ضعف‌هایمان صحبت کنیم و نتیجه و دستاورد نیز، آموختن راه‌های تبدیل تهدیدها به فرصت و تقویت ضعف‌هاست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: یکی از ۲ زنجیره‌ ارزش استان، متعلق به زیتون است و بر اساس محوریت این نمایشگاه نیز، این محصول کشاورزی به خوبی در غرفه استان زنجان در حال معرفی شدن است.

وی افزود: خوشبختانه غرفه استان زنجان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و تاجران بسیاری از کشورهای چین، الجزایر، سوریه، ترکیه، عراق، روسیه و افغانستان در غرفه استان حضور و بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، تفاهنامه همکاری بین اتاق بازرگانی زنجان و شرکت smart investments سوریه که در زمینه تولید و صادرات و واردات زیتون فعال است، ‌منعقد شد.

ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری با حضور مدیران ارشد، صنعتگران، تجار و بازرگانان خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • استقبال فعالان عرصه‌های اقتصادی از پروژه‌های تفریحی شرکت توسعه اصفهان
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد