Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرامک عزیزکریمی ظهر امروز در جلسه ستاد کشت‌های پاییزه استان کردستان در سنندج اظهار کرد: استان کردستان سهم بزرگی در تولید گندم، علوفه جهش تولید و محصولات زراعی دارد و از استان‌های پیشرو در حوزه کشاورزی در کشور است.

وی با بیان اینکه 18 درصد طرح دیمزارهای کشور مختص به استان کردستان است، افزود: طرح جهش تولید دارای سه رکن اساسی از جمله کشت مستقیم، تناوب و آیش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزکریمی بیان کرد: تمام محقیق بر این اعتقادند که انجام کشت مستقیم در اقلیم سرد اصلا وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه دومین رکن اجرای جهش تولید در دیم زارها تناوب است، افزود: قرار نیست همچون گذشته در دیمزارها 80 درصد گندم و جو کشت شود بلکه باید دانه‌های روغنی و علوفه با سهم 5 درصد و حبوبات نیز با سهم 10 درصد به صورت تناوب در مزارع کشت شوند.

وی با تاکید براینکه باید به اصل تناوب و جایگاه هر محصول در مزارع آگاه باشیم، اظهار داشت: تا آنجایی که ممکن است باید آیش در مزارع به آیش سبز تبدیل شود و کردستان در این زمینه در کشور پیشتاز است.

عزیزکریمی گفت: در طرح جهش تولید 999 دستگاه ادوات کشاورزی با تسهیلات 413 میلیارد ریال با نرخ 4 درصد به استان کردستان تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی اظهار داشت: با همکاری ستاد اجرایی خوشبختانه کشاورزان می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان از تسهیلات کشاورزی بهره‌مند شوند.

وی افزود: بذر ماشک با همکاری معاونت امور زراعت تا کنون  و در مرحله اول 220 تن از خارج و 700 تن نیز در کشور تولید شده که به استان کردستان ارسال می‌شود.

عزیزکریمی در پایان گفت:کشت انتظاری بیشتر برای مناطق سرد و کشت پاییزه نیز برای مناطق معتدل توصیه می‌شود که کردستان در این زمینه مشکل خاصی ندارد.

انتهای پیام/79/2330

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی کردستان گندم تسهیلات استان کردستان جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت

محسن چهکندی گفت: به منظور ذخیره سازی و تأمین آب پایدار روستاییان، عملیات اجرایی احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی ذخیره آب شرب در بخش جلگه زوزن شهرستان خواف به تازگی آغاز شد.

وی ادامه داد: در مجتمع شهدای بخش جلگه زوزن خواف، هزار و ۲۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب شرب موجود است که با تکمیل این طرح ظرفیت آن به سه هزار و ۴۰۰ متر مکعب افزایش می یابد و ۱۳ هزار نفر از اهالی مناطق روستایی منطقه از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

مدیر امور آب و فاضلاب خواف گفت: یک مخزن ذخیره آب شرب دیگر در روستاهای تحت پوشش این مجتمع به ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب نیز با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در اواخر سال گذشته احداث و به بهره برداری رسید.

چهکندی تصریح کرد: ذخیره سازی آب در مخازن با توجه به افزایش مصرف و افت فشار آب و بروز مشکل برای اهالی مناطق روستایی در فصل های گرم سال از اهمیت زیادی برخوردار است و ضمن تامین آب شرب پایدار مشکلات مردم را کاهش می دهد.

از مجموع افزون بر ۵۲ هزار مشترک انشعاب آب در شهرستان خواف خراسان رضوی ۳۰ هزار مشترک، شهری و بیش از ۲۲ هزار مشترک روستایی هستند.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • فهرست تخصیص ارز کالاهای کشاورزی اعلام شد+ جدول
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • قانون اختصاص خودرو داخلی به ایثارگران دوباره تمدید شد
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • تشکیل ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری