Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:37:10 GMT

واکسیناسیون فراگیر لازمه گذر از بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۶۲۸۰

واکسیناسیون فراگیر لازمه گذر از بحران کرونا

به گزارش ایرنا،با وجودی که سرعت  چشمگیر واکسیناسیون کرونا، اختصاص واکسن به همه گروه های هدف بالای  ۱۸ سال،برنامه ریزی برای تزریق واکسن به دانش آموزان و استقبال خوب بخش عمده ای از هموطنان ایرانی و  شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از واکسن امیدواری ها را برای مهار این ویروس عالمگیر زنده کرده اما بی توجهی عده ای از افراد می تواند بر روند موجود اثر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون  جمعیت زیادی در جهان واکسن کرونا تزریق کرده  و ۴۰ تا ۷۰درصد از جمعیت  کشورهای بزرگ و پیشرفته مانند چین، آمریکا،آلمان و ایتالیا  واکسن کرونا دریافت کرده اند تا جایی که برخی از کشورها  مانند نروژ پس از رسیدن به حد نصاب تعیین شده محدودیت های کرونایی را لغو کرده اند و این تجربیات اهمیت مشارکت شهروندان برای دریافت واکسن کرونا را بیشتر کرده است.

سابقه تزریق واکسن برای مقابله با بیماری های مختلف در کشورمان به۹۰سال می رسد به طوری که در ۹ دهه گذشته شمار زیادی از هموطنان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سل، هپاتیتB، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اوریون واکسن دریافت کرده اند اما با وجود این تجربیات، عده ای نسبت به دریافت واکسن کرونا تردید دارند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند مهار کرونا در گرو واکسینه شدن حداقل ۷۰ درصدی مردم جهان در برابر این ویروس خطرناک است.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد میزان استقبال مردم از طرح واکسیناسیون کرونا مطلوب است اما توجه به شایعات در مورد مرگ افرادی که پیشتر واکسن  دریافت کرده اند باعث تردید شماری از افراد شده است.

آنان می گویند که مطالب زیادی در فضای مجازی درباره لختگی خون پس از تزریق واکسن کرونا دیده اند به همین علت از تزریق واهمه دارند این در حالی است که متخصصان دلیل برخی مرگ های پس از واکسن را ابتلا به کرونا اعلام کرده اند و تاکید می کنند در صورت اطمینان از نداشتن علائم کرونا اقدام به تزریق واکسن کنند.

شماری از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی هم معتقد هستند که استفاده از داروهای محلی کارسازتر از درمان های پزشکان است که تجربه برخی افراد  در  مورد تکیه بر طب سنتی برای درمان بیماری کووید ۱۹ که در موارد زیادی باعث مراجعه دیر هنگام و جان باختن شهروندان شد خط بطلانی بر این باورهاست.

دیدگاه شهروندان

یک جوان گچسارانی که برای دریافت واکسن به سالن بسیج شهر دوگنبدان مراجعه کرده با اشاره به اینکه پس از دریافت دز نخست واکسن هیچ عارضه ای نداشته و اکنون برای دز دوم مراجعه کرده از شهروندان خواست به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و بااقدام برای تزریق واکسن به سلامت خود وخانواده کمک کنند.

رضا کیامرثی با اشاره به تصمیم دولت برای خودداری از ارائه خدماتی مانند تسهیلات بانکی به افرادی که واکسن دریافت نکرده اند ازاین تصمیم قدردانی کرد.

یک فعال اجتماعی ساکن شهر باشت با یادآوری اینکه بیماری کووید ۱۹ خانواده های زیادی را داغدار کرده گفت:شهروندان برای حفظ سلامت خود و جامعه موظف به تزریق واکسن هستند.

لیلا احمدی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا خسارت های زیادی به صاحبان کسب و کارهای مختلف به ویژه اصناف زده اضافه کرد: همه برای مشارکت در تزریق واکسن مسوول هستند.

کاهش شدت بحران با واکسیناسیون

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استقبال خوب شهروندان از واکسیناسیون باعث کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا در پیک پنجم شد به طوری که چنانچه واکسیناسیون گروه های سنی بالای ۶۵ انجام نشده بود شاهد جان باختن تعداد بیشتری از شهروندان استان بودیم.

محمدمهدی بانشی افزود: سرعت واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند از حدود ۵۰۰ نفر به ۲۳۱ نفر کاهش یابد.

وی بیان کرد: همچنین تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد از ۴۸ به ۲۱ نفر رسیده است که این آمار نشان دهنده اثرات تزریق واکسن است.

محمد مهدی بانشی با اشاره به اینکه برای سرعت مهار بحران کرونا چاره ای جز واکسیناسیون کرونا وجود ندارد از شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند خواست برای تزریق واکسن اقدام کنند.

بانشی عنوان کرد: از ابتدای طرح واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا تاکنون ۶۰۰ هزار دُز واکسن وارد کهگیلویه و بویراحمد شده که از این تعداد ۵۰۰ هزار دز آن تزریق شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار ثبت شده تزریق در استان  تاکنون ۱۵ هزار دُز در روز بوده، ابراز داشت: پیش‌بینی برای کهگیلویه و بویراحمد تزریق ۲۰ هزار دُز واکسن در روز است.

آخرین آمار کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: براساس آخرین آمار شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۹۴۵ نفر رسیده است.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت:در ۱۹ ماه گذشته بیش از ۷۵ هزار شهروند کهگیلویه و بویراحمدی به ویروس کرونا آلوده شده اند که از این تعداد ۷۱ هزار و ۵۵۲ نفر بهبود یافته اند.

وی از مردم  خواست بیماری کرونا و قدرت کشندگی این بیماری را جدی بگیرند و با پرهیز از عادی انگاری و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، خودداری از شرکت در تجمعات و همچنین پرهیز از سفرهای غیرضروری خود را از ویروس کرونا مصون دارند.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد طرح واکسیناسیون کرونا گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد طرح واکسیناسیون کرونا گچساران کهگیلویه و بویراحمد طرح واکسیناسیون کرونا گچساران کهگیلویه و بویراحمد واکسیناسیون کرونا بیماری کووید ۱۹ ویروس کرونا واکسن کرونا تزریق واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان