Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از مهمترین مطالباتی که مخاطبان خبرگزاری فارس در شهر شیراز بر پیگیری آن تأکید دارند، بررسی چرایی بالا رفتن میزان آلودگی هوا در شهر شیراز به ویژه در محدوده دامنه کوه قلات است.

از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ماه این آلودگی با فاصله روزهای کم و میزان به نسبت شدید در استان فارس و کلانشهر شیراز وجود داشت، پس از آن از ابتدای خردادماه، وضعیت آلودگی کنترل شده و مطابق با شاخص‌های کیفیت هوا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۵ روز پیش محیط زیست استان فارس اعلام کرد که شاخص آلودگی به ۱۰۵ رسیده که نشان از رشد آلودگی و ناسالم بودن هوا دارد و از گروه‌های حساس جامعه نظیر سالمندان، زنان باردار و کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند خواست تا از تردد بی‌مورد در شهر خودداری کنند.

کیفیت هوا بر اساس شاخص AQR به صورت روزانه بررسی می‌شود و نشان می‌دهد که هوا چقدر تمیز یا آلوده است. محدوده این شاخص بین ۰ تا ۵۰۰ متغیر است، هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد شاخص ۱۰۰ عمدتا نشان‌دهنده‌ مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌شود.

 مقادیر زیر ۱۰۰ معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از ۱۰۰، کیفیت هوا ابتدا برای گروه‌های حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم می‌شود.

نکته قابل توجه، عدم توجه به علت آلودگی هوا در کلانشهر شیراز که در بحث نام‌گذاری آن به سومین حرم اهل بیت(ع) هزاران إن قلت شنیده‌ایم است و هنوز هم عده‌ای بدون توجه به وضعیت کنونی هوای شیراز، تاکید بر نام‌گذاری آن به شهر گل و بلبل و... دارند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس چندی پیش به بیان چرایی این روزهای آلوده شیراز پرداخت. به گفته وی آلودگی‌هایی که باعث کاهش کیفیت هوا می‌شود دو دسته است، یک دسته آلودگی‌هایی که ناشی از فعالیت انسان و دسته دیگر آلودگی ناشی از گرد و غبار است.

ظهرابی آلودگی‌های دسته اول را خودروها، صنایع و مصارف خانگی و غیره عنوان کرد که در پاییز و زمستان خود را نشان می‌دهد، به عبارتی در آن فصل با سکون و وارونگی دما مواجه هستیم و آلودگی با چشم هم قابل رویت است.

وی در توضیح آلودگی ناشی از گرد و غبار گفت: این آلودگی خارج از فصل‌های بارش و زمانی که وزش باد زیاد باشد، رخ می‌دهد که کاهش شدید بارندگی در استان فارس سبب خشک شدن بیابان‌ها و تالاب‌ها شده همچنین این موضوع سبب خارج شدن اراضی کشاورزی دیم از فعالیت کشاورزی و از دست رفتن پوشش گیاهی می‌شود. 

مدیرکل محیط زیست استان فارس معتقد است که همه اینها تبدیل به منابع ایجاد آلودگی و گرد و غبار شده و اگر شرایط به گونه‌ای باشد که با وزش باد همراه باشد این دو عامل آلودگی و ناسالم بودن هوا را سبب می‌شود.

براساس گفته‌های ظهرابی در بهار امسال تعداد روزهای ناسالم نسبت به روزهای سالم افزایش پیدا کرد که آلودگی‌ها ناشی از اراضی بیابانی و تالاب‌های خشک شده استان است و راهکار این امر را مدیریت مناسب در بهره‌برداری از منابع طبیعی و مراتع عنوان کرد. 

به گفته وی چرای بی‌رویه سبب می‌شود پوشش گیاهی ضعیف توسط دام از بین برود و محیط مساعد برای بیابانی شدن شود و در این شرایط و سال‌های خشکسالی باید حداقل بهره‌برداری از مراتع انجام شود تا شاهد روزهای آلوده نباشیم.

ضمن احترام و تأیید گفته‌های مدیر کل محیط زیست استان فارس باید واضح‌تر بگوییم که بخشی از این آلودگی ناشی از وجود واحدهای صنعتی است که در محدوده شهر قرار دارند اما مهمترین دلیل آلودگی هوای شیراز، بهره برداری غیر مجاز از معادن موجود در محدوده کوه قلات یعنی کریدور هوایی این شهر است.

بر اساس مستندات موجود، عمده معادن فعال در شهر شیراز و سنگ شکن‌ها در محدوده کوه قلات و شمال غرب شیراز قرار دارند که دامنه آلودگی ناشی از فعالیت این معادن، روستای کلستان تا شهرک گلستان را در بر می‌گیرد.

وقتی از بهره برداری غیر مجاز صحبت می‌کنیم منظور فعالیت بدون مجوز نیست بلکه، فعالیت بیش از حد و بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و لحاظ نکردن شرایط زیست بوم این منطقه و محدوده مهم و استراتژیک و عدم توجه به حفظ منابع طبیعی و آب و خاک و در نظر نگرفتن آینده شهر شیراز است.

در حال حاضر، این موضوع یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزهای اهالی روستاهای کلستان، قلات و ساکنان دامنه کوه قلات یعنی اهالی شهرک‌های دوکوهک و گویم و گلستان و حاشیه بزرگراه حسینی الهاشمی است.

حدود ۵۰ معدن در این محدوده فعالیت دارند که علاوه بر فراوانی گرد و خاک ناشی از فعالیت، تردد روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون که به گفته اهالی دوکوهک آرامش را از آنان گرفته و تا کنون نیز چندین تصادف و تخریب منزل را هم در این مسیر شاهد بوده‌اند؛ زندگی را بر اهالی این شهرک بسیار دشوار نموده است.

خبرگزاری فارس با بررسی میدانی به نکات قابل توجهی رسیده است که در گزارش‌های مفصلی شرح ما وقع را در روزهای آتی بیان خواهد کرد. 

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی هوای شیراز قلات فعالیت سنگ شکن ها برداشت بی رویه معادن تالاب کریدور هوایی محیط زیست استان فارس آلودگی ناشی بهره برداری شهر شیراز کیفیت هوا آلودگی ها کوه قلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده از اعراب حاشیه خلیج فارس خواسته که در حمایت از رژیم اسرائیل در تقابل با ایران، دفاع هوایی یکپارچه تشکیل دهند.

به گزارش فارس، بلینکن غروب دوشنبه در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: «این حمله تهدید شدید و فزاینده ایران و ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع هوایی یکپارچه را نشان می‌دهد».

این در حالی است که طرح تشکیل پدافند هوایی پکپارچه از چندین سال پیش مطرح شده، اما تا کنون موفقیتی در پیشبرد آن حاصل نشده است.

چند روز پیش از این معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اجرای موفق عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل را نشان‌دهنده شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیا توصیف کرده بود.

ایشان روز دوشنبه گفت: «اجرای موفق عملیات "وعده صادق" نشانه شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیاست.

سردار سنایی راد گفت: «در شرایطی بودیم که، چون رژیم صهیونیستی با مانعی برای ادامه اقدامات خود را مواجه نمی‌دید و احتمال تکرار این جنایت وجود داشت لذا برای متوقف کردن این روند جنایت و ترور از یک سو و تنبیه متجاوز از سوی دیگر، عملیات وعده صادق طراحی شد.»

او در خاتمه گفت: «در طراحی این عملیات همه ابعاد ماجرا در نظر گرفته شد که ضمن ارسال پیام قدرت و ترمیم یا تثبیت بازدارندگی ما، هیچ زمینه‌ای برای بهانه جویی علیه ما وجود نداشته باشد، اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند ۵ جنازه زن و کودک در این ماجرا در اختیار داشته باشند حتماً دنبال مظلوم نمایی و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.»

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق