Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها پیامی در بعضی از گروه‌های خانوادگی رد و بدل می‌شود که از کاربران می‌خواهد بین ساعت ۸ تا ۱۴ از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند، زیرا در این ساعات دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی حضور دارند و استفاده از اینترنت، تدریس مجازی را با مشکل مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، ۲ نکته در این مورد قابل توجه است. اگر دانش‌آموزان از شبکه شاد استفاده می‌کنند، این پیام چندان قابل اعتنا نیست، زیرا اپلیکیشن «شاد» روی شبکه ملی اطلاعات کار می‌کند. اما در این میان، بعضی از مدارس از پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ برای تدریس استفاده می‌کنند که این پیام می‌تواند مربوط به این گروه از دانش‌آموزان باشد. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اخیرا از کندی اینترنت گلایه می‌کنند. اما چه عواملی بر کندی اینترنت مؤثر هستند؟

مفهوم صرفه‌جویی در اینترنت

محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که صرفه‌جویی در مصرف اینترنت به چه معنی است، می‌گوید: «صرفه‌جویی در مصرف اینترنت به مفهومی که برای صرفه‌جویی در مصرف آب یا برق مطرح می‌شود، نیست.»

با این حال، در مسئله‌ای به نام «کندی اینترنت» چندین عامل دخیل است. این کارشناس با اشاره به اینکه مردم عموما از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: «طبیعتا در ساعت‌هایی که پیک مصرف است، کاربران این کندی را احساس می‌کنند.»

به‌گفته کشوری «اگرچه برای ابراز نظر در مورد پیک مصرف باید گراف مربوطه را بررسی کرد، اما عموما ساعات اولیه تا پایانی شب، یکی از دوره‌های پیک مصرف اینترنت است».

عوامل افت کیفیت و سرعت

کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات به مشکل شبکه دسترسی(access) اپراتور در ساعات اوج اشاره می‌کند و می‌گوید: «این مشکل ربطی به اینترنت بین‌الملل و پهنای باند ندارد. آن دکلی که اینترنت کاربران به آن وصل می‌شود، ظرفیت محدودی دارد و اگر از یک حدی اتصال به آن بیشتر و درواقع ترافیک بیشتری ایجاد شود، طبعا کیفیت اینترنت همه کاربرانی که به آن دکل وصل هستند، افت می‌کند.»

کشوری برای توضیح این موضوع از یک مثال استفاده می‌کند. به‌گفته او «لوله اصلی آب که وارد یک کوچه شود، ظرفیت مشخصی دارد و اگر همه ساکنان همزمان از آب استفاده کنند، طبعا با افت فشار مواجه می‌شود».

درواقع این لوله اصلی برای استفاده همزمان همه اهالی طراحی نشده است. منطق استفاده از اینترنت هم به همین شکل است. اگر همه در یک زمان مشخص از اینترنت استفاده کنند، افت کیفیت را تجربه خواهند کرد. این موضوع هیچ ربطی به اینترنت بین‌الملل و وزارت ارتباطات هم ندارد، چراکه اپراتور در ظرفیت خود دچار محدودیت است.

کشوری علت بعدی افت کیفیت را مربوط به شبکه اصلی اپراتور می‌داند و ادامه می‌دهد: «ممکن است در مرکز اپراتور، پهنای باند اپراتور یا کر(core) اپراتور یا حتی بخش رادیویی اپراتور مشکل وجود داشته باشد.»

او در مرحله بعدی، مشکل را در شرکت ارتباطات زیرساخت (که اینترنت بین‌الملل را تامین می‌کند) یا مراکزی که نقطه تبادل اینترنت داخلی هستند، می‌بیند که استفاده همزمان اینترنت می‌تواند باعث کندی اینترنت شود. به‌گفته این کارشناس «مشکل افت سرعت و کیفیت، مربوط به ترکیبی از این عوامل است؛ یعنی ممکن است که برای عده‌ای ظرفیت محدود دکل در ساعات اوج مطرح باشد. درحالی‌که احتمال دارد عده‌ای با مشکل دکل روبه‌رو نباشند و مسئله مربوط به اپراتور باشد یا برای عده‌ای دیگر مشکل مربوط به ارتباطات زیرساخت باشد.» با این اوصاف، شاید بخش زیادی از مشکل کندی اینترنت ‌به‌خاطر ظرفیت رادیویی بخش دسترسی اپراتور باشد که طبعا نارضایتی کاربران را به همراه دارد.

توسعه پرهزینه زیرساخت

محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های موجود قابلیت توسعه دارند تا مشکل مصرف همزمان رفع شود، می‌گوید: «این زیرساخت‌ها قابل توسعه هستند، اما مسئله اصلی هزینه بالایی است که این توسعه به همراه خواهد داشت. درواقع با تعرفه‌های موجود و درآمد اپراتورها، توسعه این زیرساخت‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.» این کارشناس در نهایت مهم‌ترین راه‌حل رفع مشکل کندی اینترنت را توسعه شبکه اینترنت ثابت روی فیبر نوری می‌داند.

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت وای فای اینترنت پرسرعت کندی اینترنت صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟

تام کورتیس (Tom Curtis)، پدری اهل لندن است که نقاشی کودکانش الهام‌بخش او برای ساختن مجموعه‌ای جذاب از تصاویر شدند. کورتیس نقاشی‌های بامزه‌ی کودکان را در فتوشاپ به واقعیت تبدیل می‌کند تا فیل‌هایی که روی سرشان خرطوم دارند و شترمرغ‌هایی که دندان درآورده‌اند، فرصت زندگی بیابند.

قوه‌ی تخیل کودکان و نگاهشان به دنیا به‌قدری خاص و دست‌نخورده است که اگر کمی زاویه‌ی دیدمان را عوض کنیم، می‌توانیم با لذتِ تمام وارد دنیایی جدید شویم.

کودکان بدون نگرانی از قضاوت شدن هرآنچه را که دوست دارند به‌شیوه‌ی خاص خودشان نقاشی می‌کنند. ما هم وقتی که کودک بودیم بدون، چون و چرا هر چیزی که را دوست داشتیم، روی کاغذ می‌آوردیم. کودکان دنیا را به‌شکلی دیگر می‌بینند و همین باعث می‌شود که نقاشی‌هایشان بیشتر اوقات فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله داشته باشد.

تام کورتیس (Tom Curtis)، پدری اهل لندن است که نقاشی کودکانش الهام‌بخش او برای ساختن مجموعه‌ای جذاب از تصاویر شدند. کورتیس نقاشی‌های بامزه‌ی کودکان را در فتوشاپ به واقعیت تبدیل می‌کند تا فیل‌هایی که روی سرشان خرطوم دارند و شترمرغ‌هایی که دندان درآورده‌اند، فرصت زندگی بیابند.

 امیدواریم از تماشای این شاتر نهایت لذت را برده باشید. برای دیدن تصاویر بیشتر به صفحه اینستاگرام تام کورتیس سر بزنید. دیدگاه شما در مورد تصاویر چیست؟ آیا تاکنون سعی کرده‌اید نقاشی‌های کودکانه را به واقعیت تبدیل کنید؟

منبع: خبرآنلاین

tags # کودک سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران
  • قطعی برق در شادگان خوزستان؛ مردم از مصرف بی‌رویه خودداری کنند
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • شایعه فوق‌العاده جنجالی درباره پدرِ مهران غفوریان!
  • تصاویر | افشای طرح آیفون ۱۶ | سری آیفون‌های ۱۶ این شکلی خواهد بود
  • از شایعه تا واقعیت عضویت پدر مهران غفوریان در ساواک
  • نظرسنجی: تجربه شخصی شما درباره سرعت اینترنت بعد از افزایش قیمت
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند