Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایمن سوسان» دستیار وزیر امور خارجه سوریه، شامگاه چهارشنبه، با شبکه رسمی سازمان رادیو و تلویزیون سوریه گفت‌و‌گو کرد.

بر اساس این گزارش، دستیار وزیر خارجه سوریه در این گفت‌و‌گو اظهار داشت: «تغییرات بین‌المللی در قبال سوریه در نتیجه شکست طرح آمریکایی-غربی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمی‌توان چیزی را که با منافع ملی سوریه همخوانی ندارد، بر این کشور تحمیل کرد».

ایمن سوسان اضافه کرد: «دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک انزوایی را که دشمنان سوریه قصد تحمیل آن را داشتند، در هم شکست. ادعای ابزار دست برخی‌ها درباره اینکه آن‌ها هیأت سوریه در نیویورک بودند، [نمایندگی] یک افتخار است که آن‌ها استحقاقش را ندارند».

سوسان گفت:‌ «ادلب استثناء نخواهد بود و دیر یا زود به آغوش کشور باز خواهد گشت. رژیم ترکیه فریبکار و دوروست و شایستگی برعهده گرفتن هیچ نقش مثبتی را ندارد».

دستیار وزیر خارجه سوریه همچنین تأکید کرد:‌ «هر گونه حضور نظامی بدون موافقت دولت سوریه یک اشغالگری است و باید به آن پایان داده شود. یکپارچگی سوریه هدف اصلی است و به کسی اجازه داده نخواهد شد به آن خدشه‌ای وارد کند».

ایمن سوسان ادامه داد:‌ «اقدامات اشغالگران آمریکایی و شبه‌نظایمان قسد دزدی و سرقت با توسل به زور است و برازنده راهزنان است. برخی از طرف‌های بین‌المللی به منظور دست‌یابی به اهدافشان با درد و رنج آوارگان سوری تجارت می‌کنند».

سوسان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «مواضع چین روشن و در حمایت از کشور سوریه است تا این کشور هدف حمله قرار نگیرد. ما به شراکت راهبردی با ایران و روسیه در سطح اقتصادی چشم دوخته‌ایم».

وی در پایان اظهاراتش تأکید کرد که سوریه مسیر خود را گم نخواهد کرد و با تکیه بر هویت عربی خود درس‌های گذشته را فراموش نخواهد کرد.

ترکیه مدت‌هاست که به بهانه انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با همکاری گروه‌های تروریستی مناطق شمالی سوریه به‌ویژه استان ادلب را به اشغال خود درآورده است.

ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان کُرد در تلاش برای ایجاد منطقه‌ای کُردی در مرزهای جنوبی این کشور هستند.

 بسیاری از کارشناسان سیاسی، این اقدام ترکیه را تلاش برای ایجاد تغییر قومیتی در شهرهای شمالی سوریه و در نهایت الحاق این مناطق به خاک خود می‌دانند؛ اما آنکارا ادعا می‌کند که تنها می‌خواهد بافت جمعیتی را که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد، وابسته به آمریکا)، تغییر داده‌اند، «اصلاح کند».

از سوی دیگر، آمریکا نیز با همکاری شبه‌نظامیان کُرد مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه به‌ویژه چاه‌های نفتی این کشور را تحت اشغال خود درآورده است.

منابع رسمی سوریه بارها گزارش داده‌اند که آمریکا منابع طبیعی این کشور را به پایگاه‌های خود در کشورهای مجاور قاچاق می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه ایمن سوسان دستیار وزیر خارجه سوریه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و... وحشت‌زده هستند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی که رسانه‌های غربی در طول سال‌های گذشته و اخیر، همواره بر انزوای ایران در نظام بین الملل به مثابه گزاره و پیش‌فرضی تصنعی و القایی مانور داده‌اند، اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت قدرت ائتلاف‌سازی استراتژیک ایران با شرکای راهبردی خود را پنهان سازند.

اخیرا پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی درباره همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، امری که باعث نگرانی رژیم اشغالگر قدس و متحدانش شده است. بلومبرگ در این‌خصوص نوشته است " سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی‌اش، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تاکید کرده است که مسکو آماده گسترش همکاری‌های نظامی مفید و متقابل با ایران است. در چنین شرایطی، نگرانی اسرائیل از پیامد‌های گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران جدی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه آنکه روسیه پس از رگبار موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، از تهران طرفداری کرد و وزارت امور خارجه این کشور آن حمله را «دفاع از خود» توصیف کرد. "

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها قواعد بازدارندگی را به خوبی آموخته و آن را محقق ساخته است، بلکه هم‌افزایی راهبردی با برخی بازیگران کلیدی در حوزه روابط بین الملل را نیز به‌گونه‌ای عملیاتی و به دور از توجه به هیاهوی جریانات طرفدار آمریکا و اروپا در دستورکار قرار داده است.

ابراز نگرانی رسانه‌های غربی (از جمله بلومبرگ) در خصوص ارتقای همکاری‌های امنیتی، نظامی و راهبردی ایران و کشور‌هایی مانند روسیه و چین برخاسته از همین حقیقت است. این موضوع نشان می‌دهد که انتقادات جهت‌داری که در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته مطرح شده، تا چه اندازه‌ای غیرواقعی بوده است.

هم‌افزایی راهبردی، فرمولی است که مطابق آن دو بازیگر با توجه به وجود تهدیدات یا فرصت‌های مشترک در حوزه روابط بین الملل، از ظرفیت‌های متقابل یکدیگر در معادلات جهانی استفاده می‌کنند. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی با یک بازیگر، به معنای وابستگی به آن کشور نیست و اتفاقا به معنای درکی واقع‌بینانه در قبال ماهیت مناسبات جهانی و حوزه روابط بین الملل است.

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و .. وحشت‌زده هستند و آن را مایه ایجاد ائتلافی می‌دانند که ثمره آن قطعا در تعارض مطلق با امیال مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه غرب در جهان امروز قرار دارد.

همین مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف راهبردی با کشور‌های مخالف آمریکا (حتی اگر در مواردی با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم) باید به‌صورتی جدی و مستمر در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان از ثمرات آن در ایجاد موازنه قدرت به سود جریان ضد غرب در نظام بین‌الملل استفاده کرد.

البته در طول سه سال اخیر گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده و لازم است این نگاه راهبردی، تبدیل به یکی از ثوابت سیاست خارجی کشورمان شود.

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان