Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@22:05:35 GMT

برای فک پلمب چه کاری باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۹۲۳۷

براساس قانون عوامل متعددی سبب پلمب شدن واحد‌های صنفی می‌شود و برای فک پلمب باید از راه‌های قانونی وارد عمل شد. ناطقان: پلمب کردن مکانی به علت تخلف، وظیفه‌ای است که از سوی ماموران و بازرس‌های نظارتی صورت می‌گیرد؛ بستن و پلمب محدود به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیست و احتمال اینکه شرکت‌ها و دیگر کسب و کار‌ها به این مشکل دچار شوند، زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقتی فروشگاه، مغازه، شرکت و هر کسب و کار دیگری  از چارچوب‌های قانونی خود خارج شوند، با برخورد‌هایی از سوی ناظران خود مانند اتحادیه و بازرسی روبه‌رو خواهند شد، برای مثال چندی پیش که قیمت نان از سوی برخی نانوا‌ها دستخوش تغییرات شده بود، از طرف افراد مسئول ابلاغ شد نانوایی‌هایی که بر اساس قیمت تعیین شده نان را بدست مردم ندهند، با برخورد شدید و نهایت پلمب کسب و کار مواجه خواهند شد.

عمده‌ترین دلایل پلمب واحد‌های صنفی شامل این می‌شود که یا فعالیت در آن واحد صنفی متضاد با پروانه کسب است یا واحد صنفی بدون دلیل خاصی بیشتر از چند روز تعطیل  باشد و این موضوع به ضرر مشتری تمام شود، یا فرد مبلغ حق عضویت خود را به اتحادیه‌ی صنفی که در آن فعالیت دارد پرداخت نکند و از قوانین تصویب شده در اتحادیه‌ی صنف خود سرپیچی و قوانین مقرر شده توسط نظام صنفی را انجام ندهد.

همچنین پیش از پلمب شدن از سوی ماموران، اخطار‌هایی به واحد صنفی متخلف ارسال می‌شود که در صورت تخطی و ادامه تخلف‌ها، اقدام به مهر و پلمب می‌شود؛ اشخاصی که واحد‌های آن‌ها پملپ شده و به این موضوع اعتراض دارند،  از طریق کمیسیون نظارت، شکایت و دلایل خود را مطرح و در صورت تایید شکایت، اتحادیه باید نسبت به رفع پلمب افدام کند و حتی خسارت وارده را پرداخت کند.
شکستن مهر و پلمب چه مجازاتی دارد؟

موضوع مهمی که پس از پلمب به وجود می‌آید، محو یا شکستن مهر و پلمب است که افراد با این طرز فکر که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، اقدام به این کار می‌کنند اما در ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی آمده است هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن‌ها را بشکند یا محو کند و عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود، مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که مستحفظ ( کسی که وظیفه حفظ و امنیت مهر و پلمب را بر عهده دارد ) مرتکب این امر شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال ( غفلت و کوتاهی ) مستحفظ واقع شود مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر ۷۴ ضرب شلاق است.

گاهی اوقات شکستن و محو کردن مهر و پلمب برای این منظور است که اسناد و مدارک موجود در مکان پلمب شده را  سرقت کنند؛ طبق ماده ۵۴۶ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که مرتکب به عنف مهر یا پلمب را محو یا بشکند و عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی و نوشته یا اسناد را برباید یا معدوم کند، حسب مورد به حداکثر مجازات‌های مقرر در مواد قبل (مجازات ماده ۵۴۵ قانون مجازات اسلامی سه تا ده سال حبس) محکوم خواهد شد و این مجازات مانع از اجرای مجازات جرایمی که از قهر و تشدد حاصل شده، نخواهد بود.

برای فک پلمب ، باید ابتدا  به اتحادیه مربوطه مراجعه کرد و سپس با ارائه مدارک لازم، پرونده‌ای تشکیل می‌شود  اگر فرد بدون پروانه کسب فعالیت انجام داده یا فعالیت غیر مرتبط نسبت به پروانه کسب داشته، باید برای گرفتن پروانه اقدام کند و پس از گذشت مدتی از تشکیل پرونده، با رعایت قوانین و دادن تعهدات لازم، واحد فک پلمب می‌شود همچنین در صورت خودداری مراجع مربوطه از فک پلمب ، فرد صاحب کسب و کار یا وکیل وی می‌تواند از طریق دادگاه برای پیگیری فک پلمب اقدام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: فک ، پلمب ، واحدهای صنفی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فک پلمب واحدهای صنفی مهر و پلمب کسب و کار فک پلمب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون خدمات شهری شهرداری کازرون گفت: ۲ واحد صنفی متخلف که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند پس از بی توجهی به اخطار‌های شهرداری، با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی پلمب شدند.
محمدعلی برزویی افزود : مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی به دلیل تخلف سد معبر در حال پیگیری است.
وی از کسبه‌ها خواست برای رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌ کنند.
طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان  برعهده شهرداری بوده و سد معابر عمومی ، اشغال و استفاده غیر مجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

دیگر خبرها

  • پلمب واحد صنفی متخلف در بویین میاندشت
  • پلمب۲ تالار متخلف در صومعه‌سرا
  • مهر و موم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر پلمب شد
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پلمب یک واحد عطاری به دلیل عرضه داروهای مخدر در آبسرد