Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،به ناتوانی کامل یا جزئی در شنیدن صداها اختلال شنوایی (ناشنوایی یا کم شنوایی) گفته می‌شود.

میزان این اختلال ممکن است ملایم، متوسط، شدید یا عمیق باشد. فرد مبتلا به کم شنوایی ملایم ممکن است در درک گفتار مشکلاتی داشته باشد، به‌ویژه اگر صداهای زیادی در اطراف وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد دارای کم شنوایی متوسط برای درک گفتار نیاز به سمعک دارند.

افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق برای برقراری ارتباط با دیگران از سمعک و لب خوانی کمک می‌گیرند. افرادی هم که کم شنوایی عمیق دارند، هیچ چیزی نمی‌شنوند و می‌توانند از سمعک، دستگاه کاشت حلزون و لب خوانی یا زبان اشاره کمک بگیرند.

در تقویم جهانی ۳۰ سپتامبر مصادف با ۸ مهر به عنوان روز ناشنوا نام گذاری شده است.

فدراسیون جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۱ به عنوان نهادی غیردولتی با هدف حمایت از ناشنوایان و بهبود مشکلات زندگی روزمره آنها و همچنین فراهم کردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد تشکیل شد و بیش از ۱۳۰ کشور جهان در آن عضو هستند.

شعار روز جهانی ناشنوایان ۲۰۲۱« تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان، گسترش زبان اشاره» نام گذاری شده است.

زبان اشاره

زبان اشاره زبان اصلی ناشنوایان در سراسر جهان است. تاکنون در تحقیقات مختلف بیش از صد زبان اشاره گوناگون نام برده شده است. این زبان‌ها دارای ویژگی بصری – فضایی هستند.

دست‌ها و حالت چهره در این زبان‌ها نقش اساسی دارند چراکه بسیاری از اطلاعات دستوری مثل استفهام، قید و … از طریق حالات چشم، ابرو و لب‌ها بیان می‌شود. در زبان‌های اشاره برای نشان دادن زمان افعال از فضا استفاده می‌شود برای مثال هنگام ادای افعالی که مربوط به گذشته‌اند به پشت سر اشاره می‌شود.

به همین ترتیب اشاراتی که از محل اشاره به سمت جلوتر متمایل شوند مفهوم آینده را می‌رسانند. در این حالت کمر و گردن به سمت جلوی بدن متمایل می‌شوند. زبان‌های اشاره زبان‌هایی مستقل از زبان‌های گفتاری و البته تحت تأثیر آنها هستند. در زبان اشاره ترتیب کلمات جمله بیشتر به صورت فاعل – فعل – مفعول است.

جبار باغچه‌بان، اولین معلم ناشنوایان در ایران

جبار عسگر زاده ملقب به جبار باغچه‌بان (۱۹ اردیبهشت ۱۲۶۴، ایروان – ۴ آذر ۱۳۴۵، تهران) بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان در تبریز است.

 باغچه اطفال نام کودکستان میرزا جبار عسگرزاده در تبریز بود که به واسطه آن، نام خانوادگی خود را از عسگرزاده به باغچه بان تغییر داد.او سالها برای آموزش به ناشنوایان فعالیت کرد.

از ابداعات باغچه بان در تعلیم کودکان ناشنوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان

آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان

الفبای گویا

اختراع گوشی استخوانی یا تلفن گنگ

اختراع گاه نما وسیله‌ای برای نشان دادن پشتی و بلندی‌های اقیانوس‌ها روی نقشه به کودکان

کشف خواص صوت‌ها و تقسیم بندی آنها

تهیه وسایل مختلف بصری برای تدریس ناشنوایان

استفاده از روش‌های ترکیبی و نوین در آموزش

مشکلات ناشنوایان

هزینه‌های سرسام آور وسایل کمک توانبخشی، کمبود رابط زبان اشاره، بی‌میلی کارفرمایان برای اشتغال، موانع ازدواج، مستمری اندک و امروز هم کرونا مشکلات عدیده در آموزش مجازی و نبود ماسک استاندارد را ایجاد کرده و همگی تنها گوشه‌ای از مشکلات  ناشنوایان است.

ناشنوایان از برنامه های تلویزیونی هم استفاده کنند زیرا تعداد کمی از برنامه ها دارای رابط ناشنوایان است.

ناشنوایی شایع ترین معلولیت

محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره ناشنوایی گفت:شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

نفریه، افزود: در حال حاضر در بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که (۱۲.۷ درصد را شامل می‌شود) و با تقسیم‌بندی‌های مختلف معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

وی تامین وسائل کمک توانبخشی را یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی کشور برای جامعه کم‌شنوایان عنوان کرد و گفت: ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسائل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی هزینه می‌شود که بیش از ۳۱ میلیارد تومان است که در سال گذشته ۲۷۳ هزار نفر از وسائل کمک توانبخشی مانند سمعک و ... استفاده کردند که در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۵۲ هزار باطری سمعک و ۲۴۴ هزار مورد سایر وسائل کمک شنیداری تحویل شده است.

پرداخت سالانه ۲۴۰ هزار تومان کمک هزینه تامین باطری سمعک

نفریه، با بیان اینکه ۴۷ هزار و ۶۴۰ نفر با سرانه ۲۴۰ هزار تومان سالانه کمک هزینه تامین باطری سمعک برای مصرف یکساله دریافت کردند، افزود: بیش از ۱۰۱ هزار فرد ناشنوا و کم‌شنوا تحت پشش دریافت کمک هزینه معیشت توانبخشی یا مستمری هستند و یک هزار و ۱۱۶ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند که در سال جاری به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی کاشت حلزون

کاشت حلوزون به ناشنوایان کمک می کند که از نعمت شنوایی برخوردار شوند. در حال حاضر هزینه کاشت حلزون حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که خانواده ها ۵ تا ۶ میلیون تومان آن را پرداخت می‌کنند.

در کشور تا کنون بیش از ۱۳ هزار عمل کاشت حلزون انجام شده است.

سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت هفته ناشنوایان اظهار کرد: تعداد کل معلولین شنوایی استان ۲۴ هزار و ۷۸۵ نفر است که اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۳۴۷ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال از اعتبارات سال ۱۳۹۹ جهت تامین هزینه خرید سمعک و سایر اقلام مورد نیاز معلولین ناشنوا و کم شنوا اختصاص داده شده است.

وی افزود: از این اعتبار حدود هزار و ۵۷۵ دستگاه سمعک و۹۹۶۷ قلم کالای دیگر از جمله باتری سمعک، پردازشگر شنوایی و سایر اقلام مورد نیاز معلولین شنوایی خریداری شده است.

خادم بیان کرد: به تعداد ۳۵۱ نفر از معلولین شنوایی استان هزینه خرید توانپزشکی جهت جلسات درمانی گفتار درمانی و تربیت شنیداری اختصاص داده شده است که اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال بوده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: از اعتبارات سال ۱۳۹۹ تعداد حدود ۴۰ نفر از هزینه عمل جراحی کاشت حلزون سرانه هر نفر مبلغ ۶۶ میلیون ریال و جمعا اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال و تعداد حدود ۱۶۳ نفر از هزینه تعمیر و تعویض قطعات کاشت حلزون اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال بهره‌مند شده اند؛ تا پایان سال ۹۹ کلیه افراد پشت نوبت عمل جراحی کاشت حلزون از هزینه عمل جراحی بهره‌مند شدند و فردی پشت نوبت باقی نماند.

وی گفت: با عنایت به بالا بودن هزینه عمل جراحی کاشت حلزون، و تعداد افراد جدید پشت نوبت در سال جاری برآورد میشود اعتباری حدود یک میلیارد تومان مورد نیاز است که در صورتی که دستورالعمل‌های مالی سازمان اجازه دهد بتوانیم هزینه عمل جراحی افراد نیازمند کاشت حلزون و تعمیر و تعویض قطعات کاشت را به صورت کامل پرداخت کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تعداد معلولین کل کشور ۱ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۸۱ نفر است که از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۵۶۴ نفر معلولین ناشنوا هستند در استان تهران نیز ۱۲۲ هزار و ۷۱۹ معلولیت دارند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۹۴۳ در استان تهران جزو معلولان ناشنوا هستند.

ناشنوایان در جامعه مشکلات زیادی دارند و با شیوع کرونا هم به مشکلات آنها افزوده شده است زیرا به دلیل استفاده افراد از ماسک آنها قادر به لب خوانی و برقراری ارتباط با دیگران نیستند.

همچنین به دلیل مجازی شدن آموزش ها و کمبود رابط ناشنوایی در حوزه آموزش هم با مشکلاتی رو به رو هستند که باعث شده دنیای ناشنوایان ساکت تر شود و لازم است دولت برای حل مسائل این قشر گوش شنوا تری داشته باشد.

بیشتر بخوانید

یاری سبز مردم و تشکل های مردم نهاد در تسهیل امور معلولین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناشنوایان معلولان بهزیستی هزینه عمل جراحی اعتباری بالغ کمک توانبخشی میلیون تومان استان تهران زبان اشاره کاشت حلزون باغچه بان وسائل کمک کم شنوایی زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)

دوش سودای رخش گفتم ز سر بیرون کنم
گفت کو زنجیر تا تدبیر این مجنون کنم

قامتش را سرو گفتم سر کشید از من به خشم
دوستان از راست می‌رنجد نگارم چون کنم

نکته ناسنجیده گفتم دلبرا معذور دار
عشوه‌ای فرمای تا من طبع را موزون کنم

زردرویی می‌کشم زان طبع نازک بی‌گناه
ساقیا جامی بده تا چهره را گلگون کنم

ای نسیم منزل لیلی خدا را تا به کی
ربع را برهم زنم اطلال را جیحون کنم

من که ره بردم به گنج حسن بی‌پایان دوست
صد گدای همچو خود را بعد از این قارون کنم

ای مه صاحب قران از بنده حافظ یاد کن
تا دعای دولت آن حسن روزافزون کنم

تفسیر :

به تازگی کار جدیدی را شروع کرده اید که نباید آن را نیمه تمام رها کنید. از ناکامی ها و رنج هایی که در مسیر زندگی پیش می آید ناامید نشوید.

برای موفقیت در هر کاری باید با ریزبینی نقاط ضعف خود را پیدا کرده و برای رفع آن ها بکوشید. زندگی پستی بلندی های فراوانی دارد، از شکست ها ناراحت نشوید و به خداوند توکل داشته باشید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • مدرک تی تی سی چقدر هزینه دارد؟
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • سفر به دنیای زیبایی و ابتکار؛ تور سوئیس با ما