Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ناحیه شهری مهرگان در فاصله هوایی ۱۶ کیلومتری از مرکز استان قزوین قرار دارد؛ این ناحیه که از ابتدا با ساخت واحدهای مسکن مهر موجودیت یافت، اکنون با دارا بودن جمعیتی حدود یکصد هزار نفر ساکن در مجتمع‌های مسکونی و منازل شخصی به عنوان دومین کانون پرجمعیت استان شناخته می‌شود.

مشکلی که از ابتدا تاکنون ناحیه شهری مهرگان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود برخی امکانات رفاهی برای ساکنان آن است، از طرف دیگر با افزایش قیمت مسکن در مراکز شهر، بیشتر افرادی که از توان مالی پایینی برخوردار هستند به این ناحیه می‌آیند و همین موضوع بر وخامت کمبود زیرساخت‌ها اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالبات دیگری که در ناحیه شهری مهرگان عنوان می‌شود، کمبود واحدهای تجاری، نبود پارکینگ برای خودروها، خاکی بودن برخی معابر، مشکل زیبا نبودن ورودی شهر، کمبود اتوبوس‌ها و حتی برخی اصناف بوده  که تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

یاسر زارعی نژاد رییس اداره حراست و سرپرست شهرداری محمدیه در گفت و گویی به مشکلات و مطالبات مردمی پاسخ می‌دهد:

ایرنا. لطفا عمده مطالبات مردم ناحیه مهرگان را بیان کنید:

همانطور که می‌دانید ناحیه شهری مهرگان یکباره تبدیل به شهر شده است، درحالی که برای تبدیل یک مکان به شهر، رشد جمعیت ، مساحت و مسافت باید لحاظ شود، اما از ابتدا با احداث مسکن مهر و ساکن شدن عده‌ای در این ناحیه، یکسری کمبودها در آن مشاهده می‌شود که شامل برخی موارد زیرساختی، کمبود اماکن تجاری و امکانات است.

با این حال مدیران شهری محمدیه در این سال‌های گذشته برخی اقدامات و امکانات را در این ناحیه شهری فراهم کرده‌اند که می‌توان به پارک بانوان و برخی تجاری سازی‌ها اشاره کرد.

ایرنا. مردم مهرگان همیشه از کمبود واحدهای تجاری برای خرید روزانه گله‌مند هستند و معتقدند هزینه‌های گزافی می‌پردازند، برای حل این مشکل باید چه کاری انجام داد؟

وظیفه ایجاد واحدهای تجاری بر عهده شهرداری نیست و از آنجایی که اراضی ناحیه شهری مهرگان در مالکیت اداره کل مسکن و شهرسازی قرار دارد، درنتیجه این اداره کل اداره کل باید واحدهای تجاری را واگذار کند تا مردم بتوانند به این مهم دست یابند.

زارعی نژاد: متاسفانه مشکل اینجاست که در طرح‌های مسکن مهر از ابتدا پارکنیگ جانمایی نشده بود و ساکنان مجتمع‌ها با پارک خودرو باعث شده‌اند تا میزان سرقت و ناامنی در این نواحی افزایش یابد.

ایرنا. آیا پیگیری این موضوع نمی‌تواند با شهرداری باشد؟

اتفاقا همیشه پیگیر تجاری هستیم و زمین‌هایی که به شهرداری واگذار می‌شود معمولا به کاربری تجاری تبدیل می‌شوند، حتی برخی اوقات بر اساس نیاز مردم یک منطقه اعلام کردیم که اگر یک واحد تجاری بخواهد در منطقه‌ای احداث شود باید نانوایی یا قصابی باشد و حق ندارند مشاور املاک بزنند، چون اعتقاد داریم باید مایحتاج مردم را در نظر بگیرند؛ اما لازم است که رسانه‌ها نیز در این خصوص اطلاع رسانی کرده و مطالبه گری کنند که متولی اصلی مسکن و شهرسازی است و باید به فکر افزایش تجاری ناحیه شهری مهرگان باشد.

البته ما نیز بارها این موضوع را به مسکن و شهرسازی انتقال داده‌ایم و در مورد این مسئله پیگیری کرده‌ایم، اما لازم است که رسانه‌ها نیز به شهرداری محمدیه کمک کرده تا رفع این معضل را برطرف کنند.

ایرنا. پاسخ مسکن و شهرسازی در خصوص رفع مشکلات تجاری در نایحه شهری مهرگان چه بوده است؟

مسکن و شهرسازی درحال تفکیک اراضی و واگذاری است، به طوری که در این چندسال گذشته واحدهای تجاری متعددی به این ناحیه افزوده شده است؛ اما فراموش نکنیم که تراکم جمعیت در ناحیه شهری مهرگان بالا بوده و مسکن و شهرسازی نیز براساس یکسری قوانین و مراحل اداری در حال پیگیری رفع مشکلات است.

ایرنا. مردم ساکن در مجتمع‌های فاتحان فجر که جمعیتی حدود پنج هزار را درون خود جای داده است با مشکلات خاکی بودن پیاده رو مواجه هستند و مجبورند در خیابان تردد کنند، برای حل مشکلات آن‌ها چه راهکاری دارید؟

پیاده رو سازی فاتحان فجر در دستور کار قرار دارد و ماشین آلات شهرداری نیز در محل حاضرند که محوطه سازی را به اتمام برسانند؛ تمام تلاش خودمان را به کار گرفتیم تا قبل از فرارسیدن فصل سرما کارهای لازم انجام شود؛ متاسفانه به علت محدود بودن تعداد پیمانکاران باید طرح‌ها به نوبت انجام شوند و امکان انجام همزمان پروژه‌ها وجود ندارد.

ایرنا. لطفا در مورد پارکینگ‌ها توضیح دهید و اینکه مردم ناحیه مهرگان از پارک کردن خودرو با فاصله زیاد از محل زندگی ابراز گله مندی دارند.

مشکل پارکینگ هم به همان مسئله مالکیت اراضی برمی‌گردد که قبلا توضیح دادم؛ این پارکینگ ها را هم باید مسکن و شهرسازی ایجاد کرده و با واگذاری آن بخش خصوصی به رفع این معضل اقدام کند؛ متاسفانه مشکل اینجاست که در طرح‌های مسکن مهر کل کشور از ابتدا پارکنیگ جانمایی نشده بود و ساکنان مجتمع‌ها با پارک خودرو باعث شده‌اند تا میزان سرقت و ناامنی در این نواحی افزایش یابد.

از طرف دیگر ساخت پارکینگ هزینه بر است و اگر بخش خصوصی بخواهد وارد عمل شود باید به صرفه اقتصادی آن را نیز توجه کنیم؛ به عنوان مثال اگر قرار باشد پارکینگی باشد و کسی خودروی شخص را درون آن پارک نکند، برای بخش خصوصی به صرفه نخواهد بود، شاید بهتر باشد در این موارد پلیس راهور نیز همکاری کرده و نسبت به ساماندهی آن وارد عمل شود.

زارعی نژاد: از آنجایی که اراضی ناحیه شهری مهرگان در مالکیت اداره کل مسکن و شهرسازی قرار دارد، درنتیجه اداره کل باید واحدهای تجاری را واگذار کند تا مردم بتوانند به این مهم دست یابند.

ایرنا. مشکل دیگر فقدان زیباسازی در میدان ورودی شهر و میوه فروشانی است که گرد آن جمع شده‌اند، برای حل این معضلات باید چه کاری انجام داد؟

میدان بزرگی که به نام شهید گرانقدر قاسم سلیمانی نامگذاری شده است، در برنامه طرح اصلاح هندسی قرار گرفته که کمی کوچک‌تر شود، مشکل دیگر تامین آب است و این باعث شده تا ایجاد فضای سبز هزینه نگهداری بالایی را به خود اختصاص دهد؛ البته چندین طرح درحال بررسی است و سعی می‌کنیم طرحی را انتخاب کنیم که هزینه کم تری ایجاد کند.

از آنجایی که هنوز اصلاح هندسی صورت نگرفته است، به جهت صرفه جویی در هزینه‌ها نمی‌توان به طرح‌های سیما و منظر شهری روی آورد و باید منتظر شد تا با ورود شهردار جدید این مهم نیز محقق شود.

ایرنا. وضعیت اتوبوس های مهرگان چگونه است؟ برخی مردم از کمبود و خدمات آن‌ها ناراضی هستند.

فعالیت اتوبوس‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا کاهش داشته است، اما خوشبختانه موفق شدیم در سال جاری به ارزش ۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی از محل سازمان شهرداری‌ها بگیریم تا ۲۶ دستگاه اتوبوسی که مسافران را به محمدیه و قزوین جابه جا می‌کنند نوسازی و بهسازی شوند؛ همچنین به رانندگان نیز ابلاغ کرده‌ایم که هرکدام می‌توانند به ارزش ۷۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند تا سیستم سرمایشی و گرمایشی را فراهم کرده و صندلی‌ها تعمیر کنند.

ایرنا. مردم ساکن در ناحیه فاز ۲ مهرگان اعلام کردند که شهرداری دستفروشان را جمع آوری نمی‌کند چون ماهانه از آن‌ها ۱۵۰ هزار تومان می‌گیرد؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

شهرداری یکسری مکان‌هایی را در اختیار دستفروشان قرار داده و آن‌ها را ساماندهی می‌کند، هزینه‌ای که از آن‌ها گرفته می‌شود برای در اختیار قرار دادن برق و موارد دیگر است؛ اما علت افزایش تعداد دستفروشان به همان کمبود واحدهای تجاری در ناحیه شهری مهرگان برمی‌گردد که باید از اساس آن را برطرف کرد؛ دلیلی که امروز دستفروشان مهرگان چندان جمع آوری نمی‌شوند، مسئله معیشت و مایحتاج روزانه مردم است که تا زمان افزایش واحدهای تجاری باید فعال باشند.

به هرحال امید داریم با ورود شهردار جدید توان انجام برخی اقدامات نیز تسریع شده و مطالبات مردم این ناحیه هرچه سریع‌تر پاسخ داده شود.

برچسب‌ها شهرستان البرز مسکن مهر استان قزوین محمدیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان البرز مسکن مهر استان قزوین شهرستان البرز مسکن مهر استان قزوین محمدیه ناحیه شهری مهرگان مسکن و شهرسازی واحدهای تجاری مسکن مهر اداره کل مجتمع ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری

ساخت این میدان سال گذشته به دلیل طراحی نامناسب و شکایت شهروندان در پی سوانح فراوان، متوقف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مرکز کردستان، بار ترافیکی بزرگترین ناحیه منفصل شهری غرب کشور یعنی "نایسر" و شهرک‌های صنعتی یک، دو و سه شهر سنندج بر روی این ناحیه قرار گرفته و در زمان عبور خودرو‌های سنگین و اتوبوس ها، به دلیل طراحی نامناسب، احتمال وقوع تصادف وجود دارد.

مدت‌ها است که مدیران عمرانی و شهرداری سنندج قول بازطراحی و تخریب میدان موجود را می‌دهند، وعده‌ای که عملی نشده است.

مردم خواهان رفع این نقطه حادثه خیز و ساخت میدانی استاندارد هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • واکاوی مشکلات نواحی مینودر، مهدیه و شهیدبهشتی در شورای شهر قزوین
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  • واگذاری زمین رایگان به ۱۳۰ خانوار دلفانی در قالب طرح جوانی جمعیت
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری