Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حالا که مدام بحث از حزب و حزب گرایی در کشور می‌شود و از سویی هم در هفته دفاع مقدس هم قرار داریم شاید بد نباشد که به نقش احزاب در طولانی ترین دفاع کشورمان در برابر تجاوز نه یک کشور، بلکه کشورهای بیگانه هم نگاهی بیاندازیم.

موضوعی که شخصیت‌های مختلف حزبی درباره آن اظهارات مختلفی را مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاعی که هرگز جناحی نبود

برای مثال سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، در این باره گفته است که حزب جمهوری یکی از احزاب موثر در انقلاب اسلامی بود که بعد از آن هریک از شاخه‌هایش به یک حزب تبدیل شدند، برای مثال جامعه اسلامی کارمندان شاخه کارمندان حزب جمهوری اسلامی بود و موتلفه هم عضو حزب جمهوری اسلامی هم بود.

 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که نقش دیگر احزاب تقویت پشت جبهه بود، از جمله کارهای خدماتی، سیاسی و تحلیلی درباره پشتیبانی از اقدامات جنگ که همه را احزاب انجام می‌دادند؛ احزاب هم مانند سایر گروه ها هم به صورت مستقل به جبهه می‌رفتند و هم شهدای بسیاری در این حیطه تقدیم انقلاب کردند. احزاب هم به صورت غیرمستقل در قالب بسیج به جبهه می‌رفتند و هم به عنوان کمک خدمات فرهنگی در جبهه‌ها مشارکت داشتند.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز هم گفته است که در دفاع مقدس احزاب نوظهور وجود داشتند و احزاب قوی مانند حزب جمهوری اسلامی، موتلفه اسلامی، فدائیان اسلام و جریان حزب الله عمدتا از پشتوانه‌های محکم سیاسی و نظامی یعنی اعزام نیرو به جبهه‌ها برخوردار بودند. در عین حال روشنگری‌های احزاب درباره منافقین و گروه‌های ضد انقلاب بسیار موثر بود و  اکثر افرادی که سابقه سیاسی در این زمینه داشتند معتقد بودند که با حضور خود در جبهه‌های جنگ و مقابله با توطئه‌های دشمنان نقش موثری را در دفاع مقدس داشتند و ضروری است که به این موضوع توجه شود.

برای مثال علیرضا خجسته‌پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین  در این باره به ما گفته است که دفاع مقدس ما یک دفاع همه جانبه بود و این یعنی هرگز جناحی، حزبی و جریانی نبوده است.

او در ادامه گفته است که هرگز نمی‌شود صرفا نقش یکی از گروه‌ها را پررنگ دید؛ بنابراین یک دفاع همه جانبه بود که همه مردم در آن نقش داشتند. البته شاید بهتر باشد که من به عنوان یک فرد حزبی از نقش احزاب در این میان نام ببرم،  اما در آن زمان شاهد برخی رقابت‌های ناسالم هم بودیم وجود داشت که حتی اصل دفاع مقدس را هم ممکن بود زیر سوال ببرد.

حال که از زبان خود احزاب به نقش شان در سنگر دفاع مقدس اشاره شد بد نیست که به شهدای حزبی هم نگاهی بیاندازیم.

شهدایی که به تنهایی در حد یک حزب بودند

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به ما گفت که بخش قابل توجهی از این شهدا یعنی بیش از ۱۰۰ شهید متعلق به حزب موتلفه است.

علیرضا خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین هم بیان کرده که تا جایی که من خاطرم هست اغلب بزرگان حزب در جریان ترور منافقان به شهادت رسیدند؛ البته آیت الله سعیدی در مجموعه روحانیت مبارز به شهادت رسیدند.

کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز هم این گونه توضیح داده که داشتیم مثل شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید رجایی که افراد شاخص حزبی بودند و مقام معظم رهبری هم یکی دیگر از افراد حزبی بود که به درجه جانبازی نائل آمدند و ۷۲ تن که در حزب جمهوری اسلامی با شهید بهشتی به شهادت رسیدند، مانند شهید دیالمه که وزنه‌هایی در انقلاب اسلامی بودند که اگر الان زنده بودند هر یک به تنهایی در حد یک حزب بودند.

کمال سجادی نام شهید اثنی اعشری را نیز بیان کرده و گفته است که اعضای حزب معمولا عضو بسیج هم بودند.

و اما تا اینجای کار آمدیم و حتی از شهدای حزبی هم نام بردیم؛ سوال این است که امروز مهم ترین درسی که احزاب از آن روزها گرفتند چه بوده است؟

آیا این صحنه بازهم تکرار خواهد شد؟

حمیدرضا ترقی مهم ترین درس احزاب از دفاع مقدس را این گونه تشریح کرد که مهم ترین مساله، نقش تشکیلات و سازماندهی در جنگ بوده است که بسیج عمومی مردم و هماهنگی فکری، نمونه یگانگی رزمندگان با امام خمینی (ره) بود که نقش بسیار موثری در موفقیت جنگ داشته اند؛ همچنین تبعیت از فرماندهی کل می‌تواند درس مهمی باشد، موضوعی که باعث شد تا رزمندگان همواره در دفاع از کشور و دفاع از مرز‌های کشور پیش قدم باشند.

خجسته‌پور هم گفت که ما در ۸ سال دفاع مقدس صحنه‌هایی را دیدیم که بر طبق آن هیچ فردی نمی تواند این حضور را متعلق به یک قشر خاص از مردم بداند، نکته دوم این است که اگر آزمونی نظیر دفاع مقدس مجددا تکرار شود همه باید دقت کنیم که در کنار رشادت‌های رزمندگان، ما به سراغ رقابت‌های درون جریانی و دنیایی نباشیم.

محمدحسن قدیری ابیانه هم سوال ما را با سوال جواب داد و تاکید کرد که مهم ترین درس این است که اگر یک ملتی مقاومت کند می‌تواند در برابر توطئه‌های دشمن بایستد تا اهداف‌ دشمن‌شان شکست بخورد. اما آیا این روحیه در همه احزاب وجود دارد؟

سوالی که شاید برای پایان دادن به این گزارش کافی باشد حالا این احزاب هستند که باید پاسخ دهند اگر بازهم چنین صحنه‌هایی ایجاد شود آیا حاضرند از منافع جریانی خود بگذرند و تا پای جان بر منافع انقلاب بایستند؟

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انقلاب اسلامی دفاع مقدس حزب جمهوری اسلامی دفاع مقدس مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

 امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های  لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکر ۴ شهید دفاع مقدس در اصفهان تشییع می‌شود
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • پایتخت مقاومت اسلامی معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
  • ۷۵۰ شهید دفاع مقدس تک فرزند خانواده بودند
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی