Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:33:06 GMT

رازهای نهفته در پس دنیایی از سکوت

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۹۷۷۱

رازهای نهفته در پس دنیایی از سکوت

به گزارش ایرنا، ابوالفضل موقع گوش دادن چشم هایش را جمع می کند روی پیشانی اش چین و چروک می‌افتد، انگار با بند بند اعضای سرش متمرکز می‌شود تا بفهمد چه چیزی می گویی. جملات طولانی که به کار می بری عصبانی و کلافه می شود. بلند بلند با ادای برخی حروف که نمیدانی چیست، ابراز گلایه می کند.

او یکی از کودکان کم شنوای استان قزوین است که از بدو نوزادی با اختلال کم شنوایی مواجه می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عصبی و پرخاشگر بوده و به سمعکش که در دست تعمیر است وابستگی شدیدی دارد و در این چند روز که خبری از سمعک نیست؛ با داد و بیداد های ممتدش زمین و زمان را به هم می‌دوزد.

همین که دست در کیفم می کنم تا حالات او را یادداشت کنم، دفترچه و خودکارم را از میان دستانم می کشد. انگار این قلم و دفتر آب روی آتش است.

شروع به نوشتن کلمات متنوع می‌کند کلماتی که شاید در کنار هم معنی واحدی نداشته باشد اما برای ابوالفضل به دلیل انتقام مفاهیم مرهم است.

درباره آینده از او می پرسم، می خواهد نویسنده حوزه کودکان شود، خوشحال می شوم و با خود زمزمه می کنم چه راه خوبی برای ارتباط با جهان انتخاب کرده ای.

مادرش می گوید که یکی از گوشهای ابوالفضل از بدو تولد ناشنوا بوده و به دلیل تشخیص دیر هنگام و کمی هم سهل انگاری، شنوایی گوش دیگرش نیز با اختلال مواجه شده است.‌

وی ادامه می دهد : ابولفضل خط زیبایی دارد و نوشتن را بیش از صحبت کردن دوست دارد، در بیشتر مواقع کتاب می خواند و به دنبال کشف است اما آنچه که امروز ابوالفضل را بیش از سایر روزها کلافه و منزوی کرده است، ناتوانی در ارتباط گیری با افراد جامعه به دلیل استفاده از ماسک است.

بگذار لبخندت پیدا باشد

این مادر قزوینی با اشاره به راه اندازی کارگاه دوخت ماسک ژله ای گفت : با توجه به شیوع کرونا و اینکه لب خوانی پشت ماسک های پارچه ای برای افراد کم شنوا ممکن نبود، به پیشنهاد دختر بزرگم ماسک های شیشه ای و ژله ای دوختیم و این ماسک ها را علاوه بر اهدا به برخی خانواده های دارای افراد کم شنوا و ناشنوا، در فضای مجازی با عنوان بگذار لبخندت پیدا باشد به فروش رساندیم.

وی همچنین در خصوص مشکلات آموزشی کودکان کم شنوا در فضای مجازی گفت: متاسفانه بستر های لازم برای آموزش مجازی و استفاده از نرم افزار شاد برای کودکان مشابه ابوالفضل میسر نیست و در این زمینه کودکان کم شنوا دچار افت تحصیلی شدید هستند.

کم شنوایی حسی و عصبی شایع ترین اختلال شنوایی در کشور

محمدصادق حبیبی، متخصص گوش، حلق و بینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناشنوایی و کم شنوایی یکی از شایعترین معلولیت حسی در جهان است که ممکن است علاوه بر مسائل ژنتیکی در اثر آسیب گوش به ویژه گوش داخلی و بروز برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها در دوران بارداری مادر به وجود آید.

وی با بیان اینکه تا به امروز صدها ژن در ارتباط با ناشنوایی شناخته شده است؛ تصریح کرد: امروز با بررسی های ژنتیکی و غربالگری تا حدودی می توان از این اختلال پیشگیری کرد. در سال های اخیر اقدامات و مطالعاتی در خصوص شناسایی ژن های دخیل در ناشنوایی صورت گرفته‌ است.

این پزشک متخصص ادامه داد: کم شنوایی به ۳ دسته حسی_عصبی، انتقالی و مختلط تقسیم بندی می شود که برای هریک از آن ها روش های درمانی متعددی وجود دارد.

وی با بیان اینکه، کم شنوایی حسی_عصبی یکی از معمول ترین و شایع ترین کم شنوایی ها در کشور است افزود: در این دسته عصب های شنوایی یا سلول های پرزی داخل گوش آسیب می بینند و معمول ترین روش درمان برای آنها بسته به شدت آسیب کم شنوایی تجویز سمعک و یا کاشت حلزونی است.

ضربه و عفونت گوش ۲ عامل مهم در اختلال شنوایی

حبیبی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان کم شنوایی وجود دارد، تنگی کانال گوش و برجستگی استخوان کانال گوش از دیگر روش های درمانی اختلال کم شنوایی است که توسط عمل جراحی توسط پزشک صورت می‌گیرد

وی افزود: ناشنوایی می تواند بر اثر آسیب گوش از جمله پرده گوش نیز صورت گیرد، درد شدید یا متوسط گوش، عفونت ، سرگیجه و حالت تهوع، ترشحات زرد و سفید رنگ از گوش و احساس خارش و وز وز نشانه های پارگی پرده گوش است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه گوش به عنوان یک عضو اصلی بدن، نیاز به مراقبت و توجه دارد؛ گفت: برخی ویروس ها و بیماری ها که عموما به دلیل رعایت نکردن بهداشت صورت میگیرد می تواند منجر به بروز ناشنوایی و کم شنوایی باشد.

وی ادامه داد: گوش انسان بر  اثر عواملی چون عفونت‌های ویروسی، ضربه، واکنش سیستم ایمنی بدن، انسداد عروق خونی گوش، نارسایی در خون رسانی، آسیب و التهابات درون گوش دچار ناشنوایی می شود.

استرس منجر به کاهش شنوایی می شود

حبیبی با بیان اینکه، استرس نقش به سزایی در کاهش شنوایی دارد، گفت: شاید موضوعی که خیلی از افراد به آن توجه نداشته باشند استرس و اختلالات روانی در مقابله با این اختلال یعنی کم شنوایی و ناشنوایی باشد.

به گفته وی به طور کلی استرس باعث کاهش جریان خون و یا در موارد حاد قطع کامل جریان خون و اکسیژن رسانی به حلزون و گوش داخلی می شود و در برخی از موارد منجر به ناشنوایی ناگهانی شده است.

این متخصص همچنین تاکید کرد که زمان نقش معجزه ای در درمان کم شنوایی و ناشنوایی دارد و بنابراین ضروری است که ارزیابی های دوره شنوایی حتماً مورد بررسی قرار گیرد و همچنین در صورت ابتلا به بیماری های عفونی ویروسی، نباید درمان به صورت سر خود انجام شود.

برخورد شما مهم است!

یک دکترای روانشناس قزوینی در خصوص مواجهه و برخورد با افراد ناشنوا و کم شنوا به خبرنگار ایرنا گفت : به طور کلی همه افراد جامعه دارای یکسری ضعف و توانمندی ها هستند که دیده شدن ضعف ها و یا بزرگ کردن توانایی ها بستگی به اطرافیان آنها دارد.

 الهام علیخانی تصریح کرد: ناشنوایان در بسیاری از زمینه ها بسیار توانمند هستند و افتخارات بسیاری را در برخی حوزه ها به وجود آورده اند. اما یکی از مباحثی که در توانمندسازی افرادی که دارای اختلال کم شنوایی و ناشنوایی هستند؛ نحوه برخورد و ارتباط گیری سایر افراد جامعه با آنها است.

وی با بیان اینکه، بسیاری از افراد معلول، به جای ترحم و دلسوزی به درک نیاز دارند؛ اظهار داشت: تزریق انرژی مثبت و حس خوب به افرادی که دارای اختلال هستند به خصوص افراد کم شنوا و ناشنوا بسیار حائز اهمیت است‌.

علیخانی با اشاره به اینکه، خانواده ها مهمترین بستر برای رشد و توانمند سازی افراد ناشنوا و کم شنوا هستند، گفت: بسیاری از افراد ناشنوا دارای اختلالات روحی روانی بسیاری هستند و به خاطر اینکه شرایط آنها در درون خانواده ها درک نمی‌شود.

وی ادامه داد: خانواده ای که با افراد ناشنوا و کم شنوا مواجه هست باید زمینه را برای ورود فرد ناشنوا و کم شنوا به جامعه فراهم کند.

شرایط ارتباط با کم شنوایان و ناشنوایان را مهیا کنید!

علیخانی با اشاره به اینکه، افراد کم شنوا و ناشنوا ذاتا پرخاشگر نیستند؛ بیان کرد: برای جلوگیری از پرخاش این افراد باید شرایط ارتباط با آنها را مهیا کنیم، به عنوان مثال باید در برخورد با افراد ناشنوا بدون این که او احساس ترحم کند شمرده شمرده و با صبوری صحبت کنیم و این موضوع در نظر گرفته شود که چند نفر به صورت همزمان با او صحبت نکنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر حفظ فاصله طولی با افراد کم شنوا و ناشنوا است، معمولا باید با افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند؛ یک الی ۲ متر فاصله گرفت.

وی همچینی اظهار داشت: با توجه به اینکه شیوع کرونا بسیاری از فرمول های زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده؛ این ویروس منحوس به دلیل ملزم افراد جامعه به استفاده ماسک ارتباط افراد کم شنوا و ناشنوا با جامعه را کم کرده و مشکلات روحی فراوانی برای این عزیزان به وجود آورده است.

مردان قزوینی بیش از زنان دارای اختلال شنوایی هستند

راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : مردان در استان قزوین بیش از زنان دارای اختلالات کم شنوایی و ناشنوایی هستند.

وی افزود: در جمعیت آماری استان قزوین ۲ هزار و ۲۱۹ زن و ۳ هزار و ۱۹۰ مرد به اختلالات کم شنوایی و ناشنوایی مبتلا هستند.

جاتن ، با بیان اینکه بهزیستی به عنوان متولی توانبخشی به این افراد خدمات و مشاوره های رایگان ارائه می‌دهد تصریح کرد: اهدای سمعک، آماده‌سازی جهت کاشت حلزون، مشاوره‌های تربیتی، امور آموزشی ‌و گفتار درمانی ازجمله اقدامات بهزیستی قزوین است و همچنین در همین راستا یک مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان برای تکمیل پروسه درمان  احداث شده است.

معاون بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: رشد مهارت های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب از جمله رسالت‌های بهزیستی در توانمندسازی افرادی است که دارای اختلال شنوایی هستند.

ارائه خدمات رایگان، به افراد تحت پوشش بهزیستی

وی به اقدامات درمانی بهزیستی استان قزوین اشاره کرد و افزود: افرادی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند خدمات رایگان ارائه می‌شود.

به گفته معاون بهزیستی استان قزوین به افرادی که شنوایی آنها با استفاده از سمعک میسر است سمعک داده می شود و برای کودکانی که قادر به شنوایی از طریق سمعک نیستند کاشت حلزون صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: معمولاً زمان طلایی برای انجام کاشت حلزون برای کودکان زیر ۳ سال است که خانواده ها پس از تشکیل پرونده در بهزیستی شهرستان محل سکونت و ارائه معرفی نامه مراکز بیمارستان های انجام دهنده کاشت می توانند حس شنوایی را به کودک خود ببخشند.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین، تصریح کرد: غربالگری شنوایی از سال ۸۶ پس از تولد و قبل از ترخیص نوزادان توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان ها و بخش نوزادان صورت می گیرد که در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع داده شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت اقدامات توانبخشی از قبیل تجویز و تحویل سمعک آماده سازی جهت کاشت حلزون و توان بخش شنیداری و گفتار درمانی قرار گرفته و در نهایت در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.

 ۶ هزار نوزاد در ۶ ماهه اخیر غربال شنوایی شدند

وی اظهار داشت: در نیمه اول سال جاری نزدیک بر ۶ هزار نوزاد در طرح شنوایی غربال شدند و پنج بیمارستان پایلوت این امر در استان قزوین هستند.

جاتن با بیان اینکه، نقص شنوایی هر چه زودتر در کودک ایجاد شود؛ او را  بیشتر با مشکلات گفتاری رو به رو می کند؛ افزود: شنوایی نسبت به سایر حواس ششگانه از اهمیت بسیاری برخوردار است به نحوی که در گفتار زبان و تفکر افراد تاثیر می گذارد بنابراین لازم است کودکان کم شنوا تا پیش از سن زبان آموزی از خدمات درمانی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: خدماتی که به ناشنوایان در سطح استان ارائه می شود شامل پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی به کودکان ناشنوا و کم شنوا، ارائه خدمات توانبخشی و آموزشی برای کودکان کم شنوای زیر ۱۰ سال در مرکز مراقبت های روزانه با ظرفیت ۵۰ نفر،  پرداخت کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه درمان و ایاب و ذهاب است.

رهاورد:

از آنجا که کم شنوایی نیازمند درمان زود هنگام است باید آگاهی و آموزش های لازم در خصوص کنترل و پیشگیری از روند این اختلال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

از سویی دیگر، طرح های غربالگری از حالت اجباری به حالت اختیاری درآمده است که به نظر می رسد، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی درمان باید نقش پر رنگ تری در این زمینه ایجاد کند و راهکارهای قانونی لازم در این خصوص از سوی دولت یا مجلس مورد بازنگری قرار گیرد.

متاسفانه علیرغم پیگیری های خبرنگار ایرنا، مسئولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی قزوین پاسخگوی سوالات نبودند و تنها بهزیستی را متولی رسیدگی به این موضوع دانستند.

برچسب‌ها روز جهانی ناشنوایان استان قزوین ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز جهانی ناشنوایان استان قزوین ناشنوایان روز جهانی ناشنوایان استان قزوین ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور افراد کم شنوا و ناشنوا کم شنوایی و ناشنوایی ناشنوا و کم شنوا کودکان کم شنوا خبرنگار ایرنا اختلال شنوایی شنوایی هستند دارای اختلال افراد ناشنوا برای کودکان استان قزوین افراد جامعه خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد؛ آلبر کامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی به‌تازگی با ترجمه محمدرضا عشوری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات بِلْکنپ چاپ شده است.

«زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد» به دو موضوع سکوت و پایبندی که به‌عقیده رابرت زارتسکی، کمتر در آثار کامو دیده شده‌اند، اختصاص دارد. سکوت مد نظر، سکوتی است که بر اثر حضور ساکت و خاموش مادر در آثار کامو بازتاب پیدا کرده است. تنها آرزو و حسرت کامو این بود که مادرش نوشته‌هایش را می‌خواند. مساله پایبندی هم به تأثیر پدر در زندگی کامو اشاره دارد. او هیچ‌وقت فرصت نکرد پدرش را بشناسد اما در تمام عمر به تنها آموزه‌اش وفادار ماند؛ پایبندی به انسان و ذات انسانی.

البته به‌جز سکوت و پایبندی، سه‌موضوع ثابت آثار کامو یعنی عصیان، میانه‌روی و پوچی هم در این‌کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. چون این‌اعتقاد وجود دارد که اندیشه و تفکرات کامو بر این‌سه‌اصل استوار بوده است.

محمدرضا عشوری مترجم این‌کتاب درباره لفظ ابسورد که در مطالعه کامو بسیار بسامد دارد، می‌گوید در اغلب فرازهای این‌اثر، absurd را ابسورد ترجمه کرده نه پوچی. چون پوچی بیشتر به نیهیلیسم نزدیک است تا ابسورد و در نظر کامو، بین ابسورد و نیهیلسم تفاوت وجود دارد؛ همان‌طور که بین عصیان و انقلاب هم تفاوت قائل است.

کتاب پیش‌رو به‌جز سخن آغازین و سخن پایانی، ۵ فصل دارد. عناوین ۵ فصل مورد اشاره به این‌ترتیب‌اند: ابسورد، سکوت، میانه‌روی، پایبندی، عصیان.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اولریش فن ویلامویتش پژوهشگر آثار کلاسیک زمانی گفته بود: «برای به سخن واداشتن مردم باستان، باید از خون خود تغذیه‌شان کنیم.» کامو هم همین را می‌گوید: «اسطوره‌ها به‌خودی‌خود حیات ندارند. منتظرند تا ما به آن‌ها حیات ببخشیم.» و زمانی که زنده می‌شوند رشد می‌کنند و تکامل می‌یابند. اندکی پس از انتشار اسطوره سیزیف در سال ۱۹۴۲، کامو به این‌نتیجه رسیده بود که باید از ابسورد فراتر برود. با این‌تشخیص درستی از وضع بشر داشت آگاه بود که این آموزه‌ راهنمای مناسبی برای شرایط ناامیدکننده فرانسه تحت اشغال نازی‌ها نیست. کامو، قبل از آن‌که به جنبش مقاومت بپیوندد و نهایتا ویراستار روزنامه زیرزمینی کُمبا شود، مشغول برنامه‌ریزی برای نوشتن دوره دوم آثارش بود با مضموم عصیان.

این‌تغییر دیدگاه به خلق طاعون، صالحان و عصیانگر منجر شد: سه‌گانه جدیدی که کامو آن را پرومته نامید.

این‌کتاب با ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6092063 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • ببینید| رازهای نگفته فرشته از زبان پردیس؛ چرا از گرفتن سیمرغ شاد نبود؟ رازگشایی از ملاقات شرعی تا آش و شکلات!
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در جغتای
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو