Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها _ رئیس مجمع نمایندگان استان فارس از اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، «روایت شاهکارهای مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس»، عنوان نشست مجازی است که شامگاه چهارشنبه به همت دانشگاه فنی مهندسی شهید باهنر شیراز و با همکاری سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، جهاد کشاورزی، و مرکز صدا و سیمای فارس به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان فارس در این برنامه ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با یادآوری اینکه بیش از 30 هزار مهندس ساختمان داریم، اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس سپاه با امکانات صفر در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کرد.

وی با بیان اینکه شهدای زیادی در این هشت سال دفاع مقدس تقدیم این آب و خاک شد، مدیریت جنگ را مدیریت خوبی دانست و تصریح کرد: فرماندهان ما حواسشان کاملا به نیروهایشان بود؛ اول خودشان در مقابل سختی‌ها سینه سپر می‌کردند و رزمنده‌تر از همه بودند و این یعنی بسیجی؛ یعنی به آنچه که می‌گویم، اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم.

پاک‌فطرت با بیان اینکه متاسفانه جامعه امروز ما از روحیه بسیجی فاصله گرفته، ادامه داد: امروز در بحث سازندگی و عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، یکی از بزرگترین قرارگاه‌های عمرانی نه ایران که دنیاست.

شهردار اسبق شیراز با اشاره به پل ولیعصر شیراز، آن را نمونه بارز مهارت عمرانی دانست که از کارهای این قرارگاه است.

وی با بیان اینکه فقط 10 درصد از بودجه سال جاری عمرانی است و آن هم بیشتر اوراق قرضه است، افزود: باید برای کارهای عمرانی به ویژه در مناطق محروم. راه‌های کسب درآمد دیگری پیدا کرد.

پاک‌فطرت یکی از محاسن سپاه را حضور به موقع و تمام قد در هر موردی که نیاز جامعه است، دانست و با اشاره به اقدامات دو ماه گذشته سپاه در کنترل و واکسیناسیون کرونا، تصریح کرد: در این نهاد سازمان بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی هم وارد شده و مجلس هم برای اولین بار این قانون را در بودجه وارد کرد و به حمایت این سازمان آمد.

کارشکنی شورای مرکزی نظام مهندسی در انتخابات هیئت مدیره استان‌ها/ پیش بینی افزایش 15 درصدی مشارکت مهندساناعتراف سازمان نظام مهندسی به تعارض منافع اعضای هیئت مدیرهاختصاصی|واکنش عجیب سازمان نظام مهندسی به اجرای بخشنامه‌های "تعارض منافع"/ مقابله به مثل خرم با اقدام وزیر راهوزیر راه و شهرسازی: منافع نظام مهندسی فقط برای عده ای خاص نیست

وی با بیان اینکه نیروهای بسیج مهندسین عمران و معماری باید نقش ویژه‌ای را در سازمان‌ نظام‌مهندسی داشته باشد، به نقش راهبری و هدایت‌گری در سازمان نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی باید بحث اشتغال، مسکن، بیمه و دیگر مشکلات جامعه بزرگ مهندسین را حل کند که اگر مهندسین بسیجی وارد عرصه نشوند، کسانی که نباید، عرصه را به دست می‌گیرند.

وی از تصحیح قانون سازمان نظام مهندسی در مجلس خبر داد و تاکید کرد: بالغ بر 700 هزار مهندس در کشور داریم که اگر این جمعیت سرخورده و ناامید باشند، فعالیت های مهندسی راکد می‌شود.

در ادامه اصغر چالیک، از یادگاران دفاع مقدس از اهمیت بیان ناگفته‌های جنگ گفت و اظهار داشت: برای دنبال کردن هر موضوع، ابتدا باید تاریخچه آن را مدنظر قرار داد و در عرصه دفاع مقدس هم تاریخچه و شکل‌گیری مهندسی جنگ، بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه وقتی در 29 شهریور 59 صدام در تلویزیون ظاهر شد و قطعنامه را پاره، و آغاز جنگ را اعلام کرد، همه به نحوی شایسته بر خود لازم می‌دانستند که در این عرصه برای دفاع از آب و خاک وارد شوند.

چالیک با بیان اینکه جهادسازندگی برای سازندگی و محرومیت‌زدایی ایجاد شده بود، از ورود این ارگان در جنگ یاد کرد و گفت: گروهی به فرماندهی نجابت در شیراز، و گروهی دیگر به سرپرستی عبدالرحمان جزایری بعد از آموزش یک هفته‌ای به مناطق جنگی جنوب وارد شدند.

وی با یادآوری اینکه روز 7 مهر ماه 59 این نیروها وارد اهواز ‌شدند، به نقل از آقای جزایری گفت: ما نمی‌دانستیم چه کنیم و در ابتدا با نگهبانی از پادگان‌ها کار را آغاز کردیم.

به گفته وی بعد از فشار دشمن بعثی به خرمشهر و مقاومت شهر، بخشی از نیروهای جهاد، به خرمشهر و در مسجد امام جعفر صادق اعزام می‌شوند و سعی می‌کنند به بچه‌های خرمشهر ملحق شوند که خبر سقوط خرمشهر به آنها می‌رسد.

وی ادامه داد: این نیرو‌ها به آبادان انتقال داده می‌شوند و در حاشیه اروند مستقر می‌شوند و کودکستانی را به بچه‌های جهاد فارس تحویل می‌دهند.
چالیک با تاکید بر اینکه در آن اوضاع هیچ کس نمی‌دانست که چه باید بکند؟ ادامه داد: 7 آبان ماه سال 59 دفتر جهاد سازندگی استان فارس در آبادان رسما آغاز به کار کرد و با تفکیک برنامه‌ای و سازماندهی، مشخص شد که نیروهای نظامی باید کارهای خود را انجام دهد، و بچه های جهاد، پشتیبانی و تدارک نیروها را برعهده گرفتند.

راه‌اندازی یک آشپزخانه در هتل آبادان، از اولین اقدامات جهاد سازندگی فارس در هشت سال دفاع مقدس است که چالیک از آن یاد کرد و گفت: عراق یک سری امکانات و ادوات مهندسی وارد خاک آبادان کرده بود برای جاده سازی و ورود به خرمشهر و اهواز، که با مقاومت نیروهای نظامی سپاه و ارتش متوقف شده بودند، و دو دستگاه لودر، سه دستگاه کاوازاکی، تعدادی از خودروهای جیپ، و همچنین تعدادی خودروهایی که هم در آب و هم در خشکی حرکت می‌کرد، غنیمت به دست جهادگران افتاد زمینه‌ساز فعالیت‌های تخصصی جهاد سازندگی فارس در دفاع مقدس شد.

چالیک با بیان اینکه بعد از حصر آبادان، تعداد زیادی از مردم می‌خواستند بروند و عراق جاده اهواز آبادان و جاده ماهشهر آبادان را هم تصرف کرده بود و راه‌ها بسته شده بود، تاکید کرد: تنها راه ارتباطی از بندر امام به اسکله چبده آبادان بود که با یک سری امکانات پالایشگاه و هلیکوپترهای غنیمتی عراق، باعث شد که شرایط رفت و آمد هوایی هم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها با دیدن این شرایط، پالایشگاه را هم بمب‌باران کردند و بچه‌های جهاد فارس نقش آتش‌نشانی را هم به عهده گرفتند، گفت: در موازات جاده ماهشهر به آبادان مسیر باتلاقی را شناسایی کردند که 18 کیلومتر طول داشت و دو سری از نیروهای جهاد از سمت آبادان و سمت ماهشهر، شروع به پر کردن این باتلاق‌ها کردند.

این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: با احداث این جاده وحدت، امکان ترابری و ارتباط فراهم شد و برق شهر هم در همین شرایط وصل شد. در آن شرایط اینگونه کارها شاهکار بود.

به گفته وی چون جهادهای سازندگی از مناطق مختلف روی این جاده کار کردند، به "جاده وحدت" معروف شد.
در ادامه این برنامه در ارتباط تصویری با سردار محمدجعفر اسدی، بیان اینکه مهندسین ما در دوران دفاع مقدس در مقابل مهندسین پیشرفته دنیا صف کشیده بودند، اظهار داشت: در روزهای اول جنگ، جز نیروهای جهاد سازندگی، کسی در این حوزه نبود؛ اما به تدریج مهندسین ما به جایی رسیدند که پل بسیار عظیم 800 متری بر روی اروند بزنند.

وی با بیان اینکه حضور این سنگرسازان بی سنگر در جنگ بسیار ارزشمند بود و اگر آنها نبودند، تعداد شهدای ما بسیار بیشتر از امروز بود، ادامه داد: مهندسین ما در هشت سال دفاع مقدس کاری کردند کارستان؛ آن هم در شب تاریک و کمترین امکانات که مهندسین غرب، انگشت به دهان ماندند.

به گفته وی خاکریزهایی که نیروهای جهادی در شب‌های تاریک و در شرایط سخت می‌زدند ارزش اش میلیاردها میلیارد بود و زبان ما برای تشکر از این سنگرسازان بی سنگر قاصر است.

گرمنجانی، از دیگر یادگاران دفاع مقدس حاضر در این مراسم در ارتباط با پل لوله‌ای اروند گفت: بعد از والفجر 8 قرار بود پل خیبر دو بر روی اروند زده شود، اما عرض 800 متر اروند و سرعت بالای جزر و مد، از جمله مشکلاتی بود که مانع این کار شد.

وی با یادآوری اینکه پل خیبر2 با همت جهاد سازندگی فارس بر روی اروند زده شد، ادامه داد: خمپاره‌ای به این پل خورد و کل پل آتش گرفت.

این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: با ابتکار نیروها با حرکت لودر بر روی پل و رفتن زیر آب، آتش را مهار کردیم.

گرمنجانی، پل خضری را طرح دیگری بر روی اروند دانست و با اشاره به حساسیت عراق به این مسئله و بمباران روزانه آن، تصریح کرد: تمام اساتید دانشگاه شریف و صنعتی جمع شده بودند که تصمیم بگیرند چگونه پلی را بر روی اروند داشته باشیم؟

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه می‌دانستیم که باید این روند را با لوله پر کنیم و به این وسیله پلی داشته باشیم، اما این مسئله بسیار سنگین و هزینه‌بر بود؛ ادامه داد: در جلسه این قرارگاه محاسبات این لوله‌ها انجام شد که رودخانه باید پر از لوله می‌شد که مقاومت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از حاضران در جلسه گفت مهندسین ژاپنی برای انتقال پل‌ها هزینه‌های بسیار کمی صرف می‌کنند، و شیوه اینکار را توضیح داد، گفت: با این شیوه، مشکلات این طرح هم حل شد و بچه‌های جهاد فارس این کار را انجام دادند.

وی شگفت‌انگیزترین اتفاقات دفاع مقدس را "پل بعثت" دانست که عراق روزانه با گشت‌های هوایی بررسی می‌کرد و می‌دانست که شبانه لوله‌هایی به آن عظمت وارد می‌شود، اما صبح چیزی نیست.

گرمنجانی طرح این پل را بسیار با عظمت دانست که در طی سه ماه به نتیجه رسید، اگرچه سخت‌ترین قسمت، غرق کردن این لوله‌ها در آب بود و برایمان مهم بود که این لوله‌ها را در تاریکی شب، طوری غرق می‌کردیم که لوله‌های دیگر را هم پشتیبانی کند و روی هم نگه دارد.

وی گفت: تعدادی جانباز و حدود چهار شهید در راه‌اندازی این پل داشتیم.

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه این پل لوله‌ای، فقط در اروند و پل دارخوین استفاده شده، تصریح کرد: پس از بمباران‌ها، در عرض یک ساعت ترمیم می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه پل بعثت را هلیکوپترهای آمریکایی غرق کردند، ادامه داد: اما از پل بعثت مهمتر، اتفاقی است که در بهمن ماه در آبادان اتفاق افتاد و آن، پر کردن بهمنشیر در 36 ساعت پس از منهدم شدن همه پل‌ها بود.

این یادگار دفاع مقدس تاکید کرد: جهاد فارس را باید جهاد همه ایران دانست؛ چراکه در جهاد سازندگی فارس، از همه یک کشور نیرو داشتیم.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: یادگار دفاع مقدس سازمان نظام مهندسی جهاد سازندگی فارس هشت سال دفاع مقدس نظام مهندسی نیروهای جهاد بچه های جهاد بر روی اروند جهاد فارس لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است

ایسنا/یزد نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار کرد: بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است،

«محمد صالح جوکار» در جمع نمایندگان کارگران در استان یزد، ضمن تبریک فرا رسیدن روز کار و کارگر، گفت: جامعه کارگران زحمتکش و شریف، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که باید در راستای رفع مشکلات آنها گام‌های اساسی برداشت.

وی یکی از مشکلات کارگران را نبود امنیت شغلی بیان کرد و افزود: این که کارگری در یک مجموعه با مدت قراردادی معین مشغول به کار شود و امنیت شغلی نداشته باشد، بدون شک در زندگی و کار او مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید بر این که حل مشکلات کارگران در سایه تفاهم و تعامل مسئولان کشور در بخش‌های مختلف مرتفع خواهد شد، اضافه کرد: چند مورد از قوانین کار مانند امنیت شغلی و قرارداد معین کار، نیازمند اصلاح است؛ زیرا با ایجاد امنیت شغلی برای کارگر، شاهد افزایش بهره‌وری و تولید خواهیم بود و موجب اطمینان‌بخشی کارفرمایان از تولید نیز خواهد شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به این که جامعه کارگری استان یزد بسیار نجیب و سخت‌کوش هستند، ادامه داد: واژه «قناعت» که مطرح می شود، در جامعه کارگری و سبک زندگی آنها، به عینه قابل مشاهده است.

جوکار با بیان این که بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است، اظهار کرد: اگر این قانون به درستی عملیاتی شده بود نباید رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به امنیت شغلی کارگران دغدغه داشته باشند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تأکید کرد: برای ایجاد امنیت شغلی کارگران، قراردادهای موقت باید تبدیل به قراداد دائمی شود.

وی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی، گفت: این طرح علی رغم مخالفت برخی از نمایندگان به تصویب رسید ولی امید است در مجلس دوازدهم با ارائه طرح و تصویب مجلس آن به حالت قبل بازگردانیده شود.

وی در ادامه بهترین راه مطالبه حق و حقوق کارگران را برگزاری جلسات رؤسای تشکل‌های کارگری با مسئولان استان است، افزود: همانگونه که نمایندگان مردم، پیگیر مشکلات مردم هستند، رؤسای تشکل‌های کارگری نیز چون با کسب آراء کارگران منصوب شده‌اند، باید پیگیر مطالبات این قشر باشند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: روز کارگر، باید به گونه ای شایسته و با حضور کارگران، برای تجیل از مقام کارگر برگزار شود؛ نه اینکه بدون حضور آنها و تنها با حضور تعداد اندکی از کارگران و مسئولان استان باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دفتر این نماینده مجلس، جوکار در پایان با بیان اینکه با شعار دادن، مشکلات کارگران حل نمی شود، اذعان کرد: نشست ها و جلساتی که برگزار می‌شود، باید در راستای ارائه راهکارها برای حل مشکلات کارگران باشد؛ فلذا با شعاری صحبت کردن، نمی توان این مسائل را حل کرد، بلکه تلاش باید در جهت رفع این مشکلات باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم «دیوان محاسبات» برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد